Procitnutí jara přehled
Frank Wedekind
Tuto kdysi skandální tragedii dětství a dospívání věnoval autor rodičům a učitelům, které označil za skupinu lidí totálně netečných a lhostejných k potřebám mladé generace.
Literatura světová Divadelní hry
Vydáno: 1923 , Zátiší, knihy srdce i duchaOriginální název:
Frühlings Erwachen, 1891
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Procitnutí jara. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (9)
Hra - manifest, zoufalý čin, s jehož vyústěním si sám spisovatel nevěděl rady (viz konec s mrtvým Mořicem). Přesto je dojemné tuto hru po více než stu letech od vydání číst.
Devatenácté století plné přísné morálky, silného vlivu církve, tvrdé sebedisciplíny a do toho hrstka dospívajících studentů z buržoazní společnosti, u kterých se probouzí puberta, vzdor proti autoritám a sexuální pudy. Když k tomu připočteme nedostatek podpory a pochopení jak ze strany rodičů, tak ze strany školy, nemohlo to snad ani dopadnout jinak. Nedivím se, že byla hra patnáct let zakázaná, určitě v té době musela šlápnout na kuří oko celé společnosti. Rozhodně stojí za přečtení i dnes, vřele doporučuji.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Procitnutí jara v seznamech
v Přečtených | 62x |
ve Čtenářské výzvě | 3x |
v Doporučených | 3x |
v Knihotéce | 15x |
v Chystám se číst | 22x |
v Chci si koupit | 9x |
Štítky knihy
německá literaturaAutorovy další knížky
2011 | Probuzení jara |
1990 | Flirt a jiné povídky |
1914 | Lulu |
1905 | Mladý svět |
1921 | Zámek Wetterstein |
Opravdu mě překvapilo, že takto explicitní hra je už víc než sto let stará. to chtělo fakt kuráž, to takhle napsat! Napětí mezi pravidly maloměšťácké autocenzury a touhou prozkoumávat vše zakázané tak neprobíhá jen mezi starými a mladými a starými ve hře samé, ale také mezi autorem a kulturními institucemi jeho doby. Právě tahle otevřenost byla asi to, co mě zaujalo nejvíc – žádné náznaky a jinotaje, ale vše velmi natvrdo popsáno! Mohlo to skončit jinak než cenzurou? Jistě ne, problémy by takto pojatá hra měla zřejmě ještě i o mnoho desetiletí později.
Wedekind to cenzorům svojí otevřeností usnadnil, označit dílo za pornografii bylo přirozené, vysvětlit tím zákaz hraní stejně tak. Ale … občas se mi zdálo, že ještě víc podvratné bylo, jak autor kriticky nahlíží na svět dospělých (rodičů i učitelů). Jasně, mladí také nejsou zdaleka žádné vzory ctností, spíš jsou jak Adam s Evou v ráji, jen s tím rozdílem, že nepotřebují žádného hada, aby je přemlouval. A třeba Melchior je i docela sociopat, řekl bych. Ale omlouvá je jejich věk a absence zkušeností, Wedekind jim zjevně straní (nebo se mi to aspoň zdá), snad jsou pro něj zdrojem naděje. Naděje, která by se mohla rozvíjet a růst, pokud by nebyla deformována prostředím.
Samotná hra byla jaksi zvláštní, nějak neuspořádaná. Jako by Wedekind nedokázal všechna svá témata a charaktery vtěsnat do srozumitelné dramatické struktury. Jako by předběhl dobu nejen v obsahu, ale i ve formě – byla to jakási (chtěná nebo nechtěná?) postmoderna dlouho před postmodernou. Přesto jsem se cítil zasažen, jako vždy, když ze stránek nějakého příběhu cítím upřímně vyprávěné svědectví o lidské křehkostí.