Rozprava o metodě přehled
René Descartes
Rozprava o metodě byla vydána roku 1637 v Leidenu jako předmluva ke třem spisům, v nichž Descartes vykládá své matematické a přírodně filosofické názory (Dioptrika, Meteory a Geometrie). Autor v ní seznamuje čtenáře s motivy své práce, předkládá její dílčí výsledky a nabízí k úvaze teoretické i praktické výhody svého vědeckého přístupu. Za zmínku především stojí, že zde formuluje principy své vědecké metody a spolu s tím i podává náčrt své metafyziky. Stejně historicky významná je i jeho výzva změnit postavení člověka ve světě, již lze shrnout autorovými slovy: „staneme se jakoby pány a vlastníky přírody“. Rozprava o metodě je jedním z prvních textů, v nichž je vysloveno moderní porozumění člověka sobě i světu.... celý text
Literatura naučná Filozofie
Vydáno: 2016 , OikoymenhOriginální název:
Discours de la méthode, 1637
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Rozprava o metodě. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (15)
Vynikající dílo od vynikajícího průkopníka filozofie. Otec moderní filozofie dal začal od nuly a jeho tzv. nová metafyzika otevřela dveře dnešnímu způsobu vnímání světa. Zabývá se epistemologickou dichotomií a mě to upřímně moc nebavilo číst. Čtyřikrát jsem u toho zívla, dvakrát usnula, ale furt to považuji za jedno z největších filozofických děl.
A je to stejně vždycky zajímavé číst dílo jednoho z těch filosofů, kteří zanechali opravdu hluboký otisk v dějinném vývoji. V tomto o to zajímavější, že je do značné míry oproštěn od antických autorů, s čímž se člověk setká jen velice zřídka.
Na první pohled člověka překvapí jak dobře se kniha čte. Jedná se o jednu více méně plynulou úvahu, při níž neměl autor žádnou potřebu intelektuálně exhibovat. Opravdu je to plynulý tok myšlenek, připomínající do značné míry výklad, který vám mnohem chytřejší kamarád předvede u píva.
Na stranu druhou je fakt, že je to filosofie „zastaralá“. A to čistě filosofická část je zastaralá méně, než ta, kde se autor pouští do dalších oblastí lidského poznání. Nejsou proto snad zajímavé ani závěry, kterých se Descartes dobírá – klasicky zmiňme karteziánský dualismus (objektu a subjektu), který je dosud živý a do značné míry si vybudoval neotřesitelnou pozici v dějinách filosofie a karteziánský kruh, který posud nenechává filosofy spát a to, upřímně, dost zbytečně, o tom tu už však bylo psáno a já nemám potřebu se tu opakovat. Zajímavá je opravdu metoda, nový přístup, který Descartes přináší a díky kterému se to značné míry stal otcem moderních věd.
Nemám však co dál zde psát, proto si zde dovolím pouze jednu delší citaci Slavoje Žižka, která dost dobře demonstruje životnost karteziánského subjektu:
„Západním akademickým světem obchází strašidlo, strašidlo karteziánského subjektu. Ke svaté štvanici na toto strašidlo se spojily všechny akademické mocnosti: newageovský obskurant (který by ,karteziánské paradigma‘ nejraději nahradil novým holistickým přístupem) i postmoderní dekonstruktivista (pro kterého karteziánský subjekt představuje diskurzivní fikci, účinek decentrovaného textového mechanismu); habermasovský teoretik komunikace (prosazující přechod od karteziánské monologické subjektivity k diskurzivní intersubjektivitě) i heideggerovský vyznavač myšlení bytí (zdůrazňující, že je zapotřebí ,překročit‘ obzor moderní subjektivity, která vyvrcholila dnešním zhoubným nihilismem); kognitivní vědec (který se snaží empiricky prokázat, že žádné jedinečné jeviště subjektivity neexistuje a je tu pouze démonická říše soupeřících sil) i hlubinný ekolog (obviňující karteziánský mechanický materialismus z toho, že vytvořil filosofické základy bezohledného vykořisťování přírody); kritický (post)marxista (hlásající, že iluzorní svoboda buržoazního myslícího subjektu stojí na třídním rozdělení společnosti) i feministka (trvající na tom, že zdánlivě bezpohlavní cogito je ve skutečnosti mužský patriarchální útvar). Kde je akademický směr, který by nebyl svými protivníky vykřičen jako směr dosud jen málo odvrhující karteziánské dědictví a který by opět potupnou výtku karteziánské subjektivity nevmetl ve tvář jak svým ,radikálnějším‘ kritikům, tak i svým ,reakčním‘ odpůrcům? Z této skutečnosti vyplývá dvojí:
1. karteziánská subjektivita je nadále uznávána všemi akademickými mocnostmi za mocnou a stále živou intelektuální tradici
2. je svrchovaný čas, aby přívrženci karteziánské subjektivity otevřeně před celým světem vyložili své názory, své cíle, své snahy a proti báchorkám o strašidle karteziánské subjektivity postavili filosofický manifest karteziánské subjektivity samé.“ - Nepolapitelný subjekt
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Rozprava o metodě v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 184x |
ve Čtenářské výzvě | 8x |
v Doporučených | 5x |
v Knihotéce | 42x |
v Chystám se číst | 40x |
v Chci si koupit | 12x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
filozofie vědy metodologie novověká filozofie rozum
Autorovy další knížky
2010 | Meditace o první filosofii |
1947 | Rozprava o metodě |
2002 | Vášně duše |
1998 | Principy filosofie |
1997 | Dopisy Alžbětě Falcké |
Oproti delším komentářům se vyjádřím pouze stručně. Je až s podivem, jaké myšlenky tato kniha předestírá vzhledem k roku svého vydání. Od Descartesa jsem toho četl povíc, tohle ale bylo moje první seznámení s ním. A vybral jsem dobře. Musím říci, že první polovina se mi líbila mnohem víc. Možná to bude tím, že studuji matematiku a na přírodní vědy moc nejsem. Na svou dobu to bylo opravdu revoluční dílo a je úžasné, co poté Descartes ve své Geometrii dokázal. Tou doslova předběhl dobu. I toto dílo si všas zasloužísvé uznání.