Šantaram přehled
Gregory David Roberts
Hlavní hrdina převážně autobiografického románu Šantaram přilétá do Bombaje, aniž kdo tuší, že jeho příjezdu předcházel útěk z přísně střežené australské věznice, kde si odpykával devatenáctiletý trest za loupežná přepadení. Loupil, aby ukojil svou závislost na heroinu, kterou si vypracoval po rozpadu rodiny. Už to samo o sobě by stačilo na několik životů, ale pro Gregoryho Robertse je to teprve začátek. Do Indie přijíždí s trochou peněz, falešnými doklady, s nulovými plány do budoucna a potkává svoji osudovou životní lásku. Poté co přijde o peníze i o pas, se nastěhuje do obřího ilegálního slumu a začne provozovat „lékařskou praxi“. Zná sice jen základy první pomoci, ale díky svým stykům s mafií dokáže sehnat peníze na léky. Další životní zvraty ho ale opět dostávají do vězení a posléze na cestu mafiána, pašeráka i bojovníka v afghánské válce. Gregory David Roberts se narodil v roce 1952 v australském Merlbourne, kde vystudoval filozofii a založil rodinu. Porozvodové trauma a ztrátu možnosti starat se o dceru řešil pomocí heroinu, což vyústilo v sérii ozbrojených přepadení bank. Za mřížemi měl strávil dvě desítky let, ale v roce 1980 se mu podařilo uprchnout do Bombaje. Po deseti letech byl dopaden v Německu při pokusu o pašování heroinu do země. Odtud ho deportovali zpět do Austrálie, kde si odpykal zbytek trestu, z toho dva roky na samotce. Ve vězení začal psát autobiografický román Šantaram, dozorci mu však dvakrát zničili rukopis, což představovalo léta práce navíc. V roce 2003 jeho „novodobý Motýlek“ konečně vyšel a okamžitě získal mezinárodní věhlas a uznání.... celý text
Literatura světová Romány Biografie a memoáry
Vydáno: 2018 , Kristián EntertainmentOriginální název:
Shantaram, 2003
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Šantaram. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (77)
Bývaly takové romány, kde byl prostý lid jasný a zářící, jako zde. Bývalý zločinec si buduje nový život. Teď překřtěn na Muže míru prostými Indy, kteří ho neznají. Sám přiznává, že je násilník, seděl za loupežné přepadení. K tomu, aby člověk něco takového udělal, musí nutně dospět po nějakém narušení svých vnitřních hodnot (představte si, jak někoho loupežně přepadáte vy).
Četl jsem mnoho knih o Indii, ale tak černobílý pohled na ni nikoli. Nejvíc otravné jsou jeho dialogy s Karlou…a zbytečné scény, jakoby tvořené na efekt, aby vás hnaly textem dál a dál. I když je to pěkné, jak jsou ti lidičkové milí, měl jsem toho záhy dost. Béčkové dobrodružství založené na střídání dobra a zla. A na kurióznim prostředí samé Indie.
Knihu jsem opustil a nechal nedočtenou.
Tato kniha aspiruje na to stat se jednou z mych nejoblibenejsich. Jen ji nejdriv musim trochu vstrebat, musi to "usadit", musim ji precist za cas jeste jednou a pak... Rozhodne ve me zanechala stopu. A to Indie neni moje oblibena zeme, mafianska tematika taky neni muj salek caje, drogam neholduju, snad jen k te medicinske casti mam blizko... Tak proc se mi to vlastne cele tak libilo? :)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Šantaram v seznamech
v Právě čtených | 29x |
v Přečtených | 365x |
ve Čtenářské výzvě | 62x |
v Doporučených | 58x |
v Knihotéce | 133x |
v Chystám se číst | 295x |
v Chci si koupit | 59x |
v dalších seznamech | 2x |
Posloucháno jako audiokniha. Hodně jsem přemýšlela, jestli dát 4 nebo 3, poslední část mě spíš táhla k té trojce, ale nakonec 3,5. A na tom, že jsem to doposlouchala až do konce, má veliký podíl Jan Vondráček, který Šantaram naprosto geniálně načetl. Za to a vůbec režijí zpracování velmi tleskám.
Jinak samotná kniha má velký problém v tom, že je zbytečně natahovaná, ke konci už jsem vysloveně s nadějí několikrát čekala konec, ale autor bohužel včas skončit nedokázal. První polovina knihy mě bavila velmi, vtáhla, nejvíc jsem si zamilovala Prabhákara. Seznamování Lina s Bombají a jejími obyvateli byla asi nejzajímavější. Jinak mě teda strašně iritiovaly ty filosofické rozmluvy, knize dost ubíraly na čtivosti, zbytečně nabourávaly strukturu a rozbíjely děj.