Slavík zpívá špatně přehled
Jaroslav Seifert
Sbírka je napsána v duchu poetismu. Je pro ni příznačné zvážnění témat a námětů, kterými se autor zabývá ve srovnání s jeho díly předešlými. Základní motivy, které se v básních sbírky opakují, pocházejí z jeho cesty po SSSR (Moskva, Lenin, Kreml), motivy první světové války a jejích hrůz i další válečné hrůzy, které se mohou v budoucnu na lidi přivalit (například univerzální motiv smrti). V tomto směru se má jednat o jakési připomenutí hrůz minulosti a varování před něčím takovým v budoucnosti zároveň. V sice menší míře, ale přesto je možné ve sbírce najít i odeznívající motivy ze Seifertovi dřívější cesty po Francii. Z básní věnovaných SSSR je patrné vystřízlivění autorova nadšení z představ o této zemi ve srovnání se skutečností, kterou zaznamenal. Verše této sbírky jsou poetické, ale ne tak hravé a načechrané. Mají vážnější tón a menší bohatost asociací při procházení mezi jednotlivými obrazy. Autor ojediněle používá i cizích slov, aby dodal věrohodnosti svým obrazům. Sbírka je věnována malíři J. Šímovi, ale najdeme v ní i jednotlivé básně, které věnoval autor i dalším umělcům (Konstantinu Bieblovi). Doslov ke sbírce napsal Julius Fučík, komunistický novinář a spisovatel.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Slavík zpívá špatně. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
![JulianaH. JulianaH.](https://www.databazeknih.cz/img/users/26_/264163/m_julianah-3a5.jpg?v=1569346850)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Tohle že je poetismus? Tvrdí kdo, kromě středoškolských učebnic literatury?
"Slavík zpívá špatně" proto, že nedokáže vyzpívat "bolest světa". Z dvaceti tří básní se alespoň polovina obrací buď k Říjnové revoluci, nebo k zádavám Velké války. Zorné pole v nich vyplňuje hlavně symbolisticky a baladicky pojednaná krajina (mně občas evokující barokní poesii po válce třicetileté), země "těhotná mrtvými", apokalyptická, přízračná, sirá. I "sladká" Francie mladých básníků je v této sbírce především hrobem, nebo také bojištěm ("drnčela okna katedrál, / vysoko hořel Verdun"). Což člověka nutí revidovat buď tvrzení, že Slavík je sbírka poetistická, nebo (lépe) definici poetismu jako snahy vyrovnat se s válečným traumatem radostí nad drobnými zázraky a krásami každodennosti.
"Král padá z trůnu a trůn se kácí,
falešní proroci zvedají hlas,
že v jícnech děl se uhnizďují ptáci
a ptáci odlétli.
Pod cimbuřím věže stín koně pádí
pro svého císaře, pro jeho stín.
Jsou mrtvi nepřátelé, jsou mrtvi kamarádi.
jsme mrtví všichni." /Staré bojiště/
Jiný okruh skladeb básník věnuje Sovětskému svazu. Jsou tu třebas imprese z bazaru, v němž se vyprodává inventář vyrabovaného paláce (?) včetně Dostojevského a Puškina. Seifert zdůrazňuje krvavost bolševismu (což se, pravda, nutně nerovná jeho kritice) a hřbitovní ovzduší porevoluční Moskvy ("... rozpadlé róby mrtvých careven ..."). Vedle toho však něžnými, podzimně melancholickými verši opřádá Leninovo stáří ("Otevřte okna. / Bolest oči zavírá / v pozadí rudých tkanin."). I v tomhle okruhu dominuje utrpení, pustota, nelad, obludnost... a mrtvá krajina, ať už jsou jí vymlácené paláce, nebo symbolický motiv Pompejí. (Ačkoli se vyskytují vedle rudých praporů, komínů továren a matek nesoucích chléb dětem. Závěry o Seifertových politických názorech bych si z téhle sbírky určitě odvozovat netroufla.)
Do třetice ve Slavíkovi konečně najdeme to, co si člověk představí pod pojmem poetismus - nebo obecně avantgarda - a co já osobně miluji. Veselou a volnou hru asociací - kalanburů ("z pramene dívčích vlasů napije se milenec"); surreálné prolínání různých exotických motivů (kterými se tady ježí dokonce i Krkonoše); ohlasy 20. let, technické modernity (elektrické lampy, citroën), futurismu; dojmy ze Seifertových zahraničních cest (vlastně nejen Seifertových, ke své radosti jsem tu narazila i na báseň věnovanou Konstantinu Bieblovi a jeho cestě na Jávu). Několik skladeb ve mně zanechalo hlubší dojem (zejména Jabloň se strunami pavučin a Lenin), což je čtenářsky velmi uspokojivý výsledek.
"Francouzská auta
projíždí mimo
Nikoho neupoutá
to krásné jméno
Citroën?
Hvězdy a ananasy
a sladké víno sem
Egypťanko, kde jsi?
Odjíždějící auta
nemohou dál než k moři
Na konci světa
shasíná bludička v keři." /Přesýpací hodiny/
![TheMelorry TheMelorry](https://www.databazeknih.cz/img/users/41_/41464/41464.jpg?v=1381127958)
![3 z 5 3 z 5](img/content/ratings/3.png)
Velmi povedená sbírka básní, které mě svým specifickým způsobem zasáhly. Vliv poetismu a doba, ve které byly básně psány je jasně patrná. Všechny se velmi dobře čtou. Mě osobně se nejvíc líbily závěrečné básně o SSSR a Leninovi.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Slavík zpívá špatně v seznamech
v Přečtených | 67x |
ve Čtenářské výzvě | 7x |
v Mé knihovně | 3x |
v Chystám se číst | 6x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
1925 | ![]() |
1999 | ![]() |
1950 | ![]() |
1984 | ![]() |
1952 | ![]() |
Zatímco předchozí Seifertovy sbírky, jako Na vlnách TSF nebo Samá láska, byly charakteristické hravostí a optimismem, ve sbírce Slavík zpívá špatně došlo k zásadnímu posunu. Tady Seifert vsadil na vážnější témata, zejména na válečné hrůzy a reflexi poválečné situace, což zcela změnilo tón jeho tvorby. Přesto se tu najdou i rysy poetismu, jako je asociativní styl, fantazie a hra s obrazy, ale ty jsou nyní protkány hořkostí a melancholií.
„Kdo to pláče, čí je to pláč?
Z jader, která jsi mi dal,
můj pomoranč
vyrostl ale neuzrál.
Vždyť není u nás doma
ten vzácný květ,
vše je mu cizí u nás
jako led.
Slunce je chladné
země je jiná,
rosa padne
a přijde nevlastní zima
a cizí jaro.“
Ze všech tří částí – v první Seifert oslavuje moderní svět a techniku (ačkoliv je mezi řádky cítit určitá skepse a zklamání, jakoby svět už nebyl takový, jaký býval), ve druhé vzpomíná na 1. světovou válku, ve třetí reflektuje vznik Sovětského svazu – mě nejvíce zaujaly ty dvě poslední zmíněné, a to svou syrovostí, drsností reality a určitým druhem melancholie.
„Ve světové válce padlo 4.000
francouzských básníků.
„Temps“!
Na patře chutnáš víno
a víno chutná mi,
řekni mi Josefino,
jak se ti líbí v Champagni?
Tvůj otec byl vinař,
bylo to ve válce.
Už je to dávno, vzpomínáš,
jak chodil po vinici v slaměném klobouce.
Na stole stojí láhev
hrdla útlého,
když piji, musím myslit na krev,
na něco strašně smutného.“