Theodicea přehled
Gottfried Wilhelm Leibniz
Významný německý filozof zkoumá příčiny existence zla ve světě z hlediska víry v Boha coby svrchovaně dobré bytosti. Boha charakterizuje velikost a dobrota. Boží velikost má své kořeny ve všemohoucnosti a vševědoucnosti. Všemohoucnost zahrnuje jednak nezávislost Boha na jiných věcech, jednak závislost všech věcí na něm. Nezávislost Boha je patrná v jeho existenci a v jeho činnosti. Nezávislost v existenci spočívá v jeho nutnosti a věčnosti, rozuměj představuje jsoucno samo od sebe. V činnosti je nezávislý jednak co do přirozenosti, neboť je naprosto svobodný, a morálně, poněvadž není nikomu podřízen. Současné přírodovědecké objevy však odhalily zcela nový rozměr tělesného světa - makrokosmos i mikrokosmos. Klíčový prvek však přesto představuje pevná víra v Boží dokonalost, neboť v ní spočívá nejenom moc a moudrost, nýbrž také dobrota nejvyššího ducha, jež by měla iniciovat nápodobu Boží dobroty a spravedlnosti.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Theodicea. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Theodicea v seznamech
v Právě čtených | 3x |
v Přečtených | 9x |
v Knihotéce | 7x |
v Chystám se číst | 12x |
v Chci si koupit | 4x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
1982 | Monadologie a jiné práce |
2004 | Theodicea |
1932 | Nové úvahy o lidské soudnosti od auktora systému předzjednané harmonie |
2019 | Pacidius Philalethi — Pacidius Philalethovi |
2020 | Metafyzická rozprava |
Theocicea je vyřešena! Ježiš, to by bylo krásné, moci toto zvolat. Si to představte, sláva, fanfáry, celý svět vás obdivuje. Leibnize lze obdivovat za mnohé. Ale bohužel ne za vyřešení theodicey.
Kniha je to nikoliv nekomplikovaná. Skládá se ze tří dílů řešení Theodicey samotné, ale před ní stojí jakýsi úvod, ve kterém v zásadě Leibniz vyjmenovává jeden názorový proud filosofie a teologie za druhým a ukazuje nám, že to všechno bylo špatně. Předvádí ohromnou sumu informací a připravuje nás na nářez jeho logických analýz, které přijdou v korpusu díla samotného. Což však nečiní tuto část zajímavou pro čtenáře, který zrovna není historikem, historikem filosofie, či historikem teologie, či obecně religionistky. Dále kniha obsahuje několik dodatků.
Co do řešení theodicey… Zjednoduším-li to (vulgárně), lze konstatovat, že Leibniz považuje náš svět za nejlepší možný. Říká: pakliže by Bůh chtěl nekonečnou blaženost toliko pro lidi, mohl by takový svět vybudovat. Ale ve své nekonečné moudrosti uznal, že to by nebyl nejlepší svět. Nejlepším světem je ten, který reálně vytvořil, ve kterém je více dober (nikoliv tedy jen blaženost) a v rámci něhož je tudíž nutná pluralita – svobodná vůle. Zároveň říká, že nás Bůh vybavil dostatečným nástrojem, abychom vždy směřovali k dobru – rozumem, který nám říká, co je a co není dobré, a který nás nezbytně, budeme-li jej následovat, dovede k dobru. Což je očividně chybné ve dvou bodech. Chyb, které řešení theodicey vylučují kniha obsahuje více, ale rozhodně to nejsem já, kdo by vám o nich měl vyprávět. Uvažujeme-li boží všemohoucnost jako úplnou, musíme se smířit s paradoxem nekonečna. Neexistuje nic, co by Bůh nemohl a tedy neexistuje nic jako „nejlepší“ svět, či cokoliv podobného. Platí tedy, že je-li maximem Boha svět, ve kterém jakýkoliv druh zla existuje (přes Leibnizovu myšlenku, že zlo nás směřuje k většímu dobru, omnipotentní bůh by stejného dobra dosáhl i bez přítomnosti zla), Bůh je nemohoucí. Nebo alespoň není všemocný. Koncept všemohoucnosti neumožňuje superlativy. Nejlepší v nekonečnu nemůže být, jelikož by to značilo nemohoucnost vybudovat cosi lepšího a samu všemohoucnost by to negovalo. Buď tedy bůh má mocenské limity, nebo je sadista, jelikož pro nás zcela dobrovolně nebuduje lepší a lepší. Theodicea, z mého pohledu, stojí nepohnuta.
Nic to však neubírá kráse tohoto díla. Snad je trochu natahované a polemika s Pierrem Baylem, která zabírá dobrých 200 stan je snad až příliš dlouhá, ale přeci je to krásné dílo. Pakliže jako krásné zhodnotíte ono předvádění mimořádných znalostí, neuvěřitelného přehledu a intelektu. Marno mluvit, když otevřete wikipedii se složkou Leibnize, dozvíte se, že byl polyhistorem a univerzálním géniem. A byl. Konstrukce jeho logické analýzy, neomezený přesah mezi humanitními a přírodními vědami, krásné metafory, které se pohybují na hranici vědeckého zkoumání mytologií a estetického umu mistrů krásné literatury. Precizní formulace… Kritizuji-li Leibnize že theodiceu nevyřešil, je to primárně proto, že byl, jako my všichni, dítětem své doby a nebylo zkrátka možné, aby v kontextu svého světa domyslel svou argumentaci do konce. Věřím, že kdyby jej psal dnes, byla by theodicea dílem takřka perfektním. Ostatně platí, že jeho monády a koncepce svobodné vůle je také spíše děravá a kdo ví jaká by byla dnes. A také platí, že nemám intelektuální kapacitu, ani dostatečné nástroje pro to, abych Leibnize pochopil, takže mě neberte příliš vážně.
Juj, to je dlouhé… nu, nevadí. Další částí díla je dodatek „Krátké shrnutí problému v logické formě“. Jedná se o více méně sarkasticky pojatou kapitolu, ve které dekonstruuje logickou deduktivní analýzu svých odpůrců a vyvrací jejich námitky. Píše v úvodu, že tak činí na žádost „některých inteligentních lidí“. Vzhledem k tomu, že každou jednu námitku označuje za idiotskou, chápu kapitolu jako Lyotardův výbor dopisů „Postmoderno vysvětlené dětem“, tedy v zásadě jako příručku pro mírně zaostalé. A to se mi líbí! Velice přehledně vyložené základní myšlenky díla, na kterých se dá zrekapitulovat hlavní výstup knihy. Super věc! Z druhého dodatku, kde vede Leibniz polemiku s Hobbesem snad vyjádřím své potěšení nad tím, jak Hobbes svým ateismem (bylo to složitější, ale… hej, byl to ateista) Leibnize irituje. Je to takové pěkné, ale řekl bych vcelku decentní. Další dva dodatky by byly už příliš na dlouhé lokte, jejich komentář tu tedy bude absentovat.