Topologie výchovy přehled
Jiří Michálek
Práce je pokusem nalézt místo výchovy v životě člověka, tzn. určit to základní nosné a nepominutelné pro výchovu jakožto učení životu.
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Topologie výchovy. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
"... Tedy v umění učit se od druhých je pravá přednost vychovatele, resp. učitele, a nikoliv v jejich větší sumě znalostí, či v nějaké pravdě, kterou vlastní a dovedou didaktickými triky nalít do hlavy vychovávaných."
"Naznačili jsme již, že základním a rozhodujícím úkolem výchovy je učení životu. Učit se žít znamená učit se být člověkem."
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Topologie výchovy v seznamech
v Přečtených | 7x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 3x |
Štítky knihy
filozofie výchovy Martin Heidegger, 1889-1976
Autorovy další knížky
1996 | Topologie výchovy |
1995 | Co je filosofie? |
2000 | Corpus Organicum (Živé ve filosofickém myšlení) |
2012 | Nábřeží |
2017 | Být místem Bytí |
Začnem tak trochu zle. Kniha sa nečíta ľahko. Autor "patočkovec" sa nám snaží vysvetliť pojem výchovy v jej fenomenologickom zmysle a v nadväznosti na Heideggera či Patočku, a to je samo o sebe náročné.
Na konci knihy ma prekvapilo priznanie autora o triviálnosti vlastných vývodov. Michálek, spája výchovu s takými pojmami ako učenie či výchova s láskou, vysvetľuje podstatu vzájomného vzťahu medzi učiteľom a učiacim sa, či ich vzájomnú bytnosť v tomto čase a priestore ako aj zmyslu výučby pre potreby nášho chápania sveta. Hovorí o určitom druhu spolubývania či susedstva ako názorného vzťahu medzi učiteľom a učiacim sa. Zároveň poukazujen na postmodernú situáciu, ktorá je charakterizovaná úplným odmietnutím metafyziky a fragmentácie spoločnosti a jej názorov pod imperatívom plurality. Mieni, že miesto výuky v posmodernom svete má byť charakterizované najmä opatrnosťou pri nakladaní s touto pluralitou. Hovorí o imperatíve primeranosti a jednoty vzdelávania sa v pluralite.
Na prvý pohľad zbytočné čítanie, s minimálnou zápletkou a vlažným výťažkom. Ťažko mi povedať, či ide o rad vymýšlaných filozofických úvah alebo skvele vyskladané dielo. Napriek "trivialnosti" spoznaného, je tak ako to autor presviedča, podstatná tá cesta. Čítanie tejto knižky je síce náročné, no podnetné. Myslím, že naozaj v určitom zmysle otvára myseľ a to je to o čo by malo ísť skutočnému vzdelaniu. Túto útlu knižku nemožno súdiť podľa obalu a ani podľa výsledku, ale ak ju hodnotíme podľa obsahu a zmyslu, je to mimoriadne podarené dielo.