Víra bez náboženství přehled
Otakar Antoň Funda
Ze všech mýtů, které v lidských dějinách vznikly, představuje mýtus o Kristu jedno z nejhlubších pochopení lidské existence. Kolik lidských životů dal tento mýtus do pohybu směrem k lásce. Kolik lidských životů přivedl k věčnosti, to jest k naplnění. K naplnění láskou, která dává a nečeká, co z toho bude mít. V této lásce je zdroj všech nadějných a pozitivních činů, navzdory všem pochybnostem, skepsi, pocitům absurdity a rezignaci. V této lásce je zdroj proměny světa, života a člověka. Tato láska je víc než naše mravní velikost. Zakoušíme ji v životě jako obdarování, jako to, co nás přesahuje. Zakoušíme ji jako moc, která člověka podmaní. Toto podmanění, přijetí tohoto podmanění, vydání se tomuto podmanění, se jmenuje víra. Zde již člověk nežije sám ze sebe a sám pro sebe. Kdo něco z této proměňující a podmaňující lásky zakusil, již nemůže říci, že neví co si představit pod pojmem Bůh.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Víra bez náboženství. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Děkuji Vám, pane profesore. Už tenkrát jsem cítila, že je to ono. Vy jste mi zosobnil, že co je bez chvění, není pevné. Jako mávnutí křídlem Otakárka.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Víra bez náboženství v seznamech
v Přečtených | 6x |
v Knihotéce | 1x |
v Chystám se číst | 5x |
v Chci si koupit | 3x |
Štítky knihy
křesťanství teologie religionistika
Autorovy další knížky
2002 | Cesta a odkaz T.G. Masaryka |
2007 | Ježíš a mýtus o Kristu |
2010 | Druhá světová válka. Případ Tachovsko |
2000 | Znavená Evropa umírá |
1994 | Víra bez náboženství |
Je to náročné. Vyžaduje to soustředění. Funda to říká v první větě. Má to formu eseje, ale je to spíš analýza, jak křesťanství zpřístupnit dnešním lidem. Mnoho odstavců jsem četl vícekrát. Někdy celé pasáže.
Četl jsem to docela dlouho. Místy to má akademický styl psaní. Na druhou stranu jsou některé důležité pasáže napsané opravdu skvěle. Funda má vytříbený jazyk. Jen to není snadné čtení a někdy je to nepříjemné.
Obsahuje to myšlenky, které by měl každý západní člověk znát. Sekulární pojetí křesťanství by mělo být běžnou znalostí. Vzhledem k tomu jak moc je naše kultura křesťanstvím ovlivněná, měli bychom si jeho význam uvědomovat.
Má to tedy dva zásadní nedostatky. Ani za jeden Funda nemůže. První je, že už nejsou cíloví čtenáři. Křesťanství je na okraji zájmu. Počet Přečtených do října 2022 je jen 6 lidí. A druhý je, že to Funda napsal pozdě.
Ale tak o 100 let. Tohle téma se mělo řešit už dávno. Křesťanství reprezentované především církví zaspalo. Cílí na lidi, kteří během času zmizeli. Současné střední vrstvy náboženství (zdánlivě) nepotřebují.
A pokud ano, sáhnou po New Age nebo esoterice. Očekával jsem, že se bude jednat o nějaký nenáboženský přístup ke křesťanství, ale Funda chce samotné křesťanství znenáboženštit. Asi tak jsem to pochopil. Možná blbě.
Se spoustou myšlenek jsem nesouhlasil. On je ateista. Já ne. On považuje ateismus za pozitivní. Já za velmi negativní. Naše cesty v životě vedly přesně obráceně. Já bych to řešil úplně jinak:
Myslím, že křesťanství potřebuje další reformaci. Vrátit ho ke kořenům. Více ho judaizovat. Odstranit nevhodnou řeckou filozofii. Více racionalizovat. Odstranit dědičný hřích a další nesmysly. Ale pořád musí zůstat náboženstvím.
Nemusíme být věřící ani křesťané, ale je nutné chápat hodnotu Ježíšova poselství. I pokud Bůh neexistuje a historický Ježíš nikdy nežil, tak i potom dává křesťanství větší smysl než ateismus. (Konec.)
To sem si odnesl z této Fundovy knížky. Po půl roce se vzdávám. Nejsem natolik fundovaný, abych napsal adekvátní komentář, který si to zaslouží. A taky jsem zaujatý. Nemám rád křesťanství ani ateismus.
Měl by k tomu napsat komentář vzdělaný ateista a věřící, aby bylo srovnání, kdo jak knihu pochopil. Před čtením doporučuji: Kapitoly k nenáboženské spiritualitě (Němečková, 2016) a Evoluce boha (Wright, 2009). Zdají se mi zásadnější. Tohle je vyloženě pro konkrétní zájemce. Ale už nevím, kdo to je.
Funda část knihy nechal 20 let nezměněnou, takže to odráží jeho vývoj a dobu 60. až 70. let, kterou autor reflektuje. ... (Poslední třetina textu smazána. Čistý čas úprav 5 hodin 38 minut.) 80%