Zamilovanosti přehled
Javier Marías
Mladá redaktorka María Dolzová každé ráno sleduje v kavárně cizí pár. Pozorování dvojice, jež ji fascinuje se pro ni stane posedlostí a rituálem až do okamžiku, kdy se z novin dozví, že muž byl na ulici za podivných okolností zavražděn. Později se seznámí s jeho manželkou a zaplétá se do složité rodinné historie i příběhu vraždy. Marías vypravuje o lidské vůli, ničivé síle vnějších událostí, o strachu z toho, že by se mrtví mohli vrátit, kterým trpí nejvíce ti, co je oplakávají a přejí si, aby nikdy nezemřeli. V neposlední řadě pak píše o onom zvláštním duševním stavu zamilovanosti, který je na jedné straně vnímán jako pozitivní až spásný, na straně druhé ale ospravedlňuje i různé výstřelky a ničemnosti.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2015 , PasekaOriginální název:
Los enamoramientos, 2011
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Zamilovanosti. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (6)
Zamilovanosti. Úplně náhodný vánoční výběr. První odstavce mi z nějakého divnodůvodu připomněly začátek (ehmpropadáku) Dívky ve vlaku. Jedna osoba sleduje pravidelně dvě jiné osoby. Akorát spolu nemají žádnou, natož pohnutou historii. Tím veškerá podobnost končí.
K ději: Současný Madrid. María pracuje v nakladatelství a snídá každé ráno v kavárně, kde pozoruje manželskou dvojici. Luisa a Miguel. Ze začátku ani neví, jak se jmenují. Působí na ni sympaticky, jako Dokonalý pár, i po letech zamilovaní, stále si mají o čem povídat, někdy vídá i jejich děti. Díva se na ně jen tak, ze zájmu, in no creepy way, a asi by to takhle mohlo být do skonání světa. Jenže román potřebuje zápletku, takže muž nečekaně umírá. A není to úplně přirozená smrt. A María nezůstane úplně mimo hlavní dění.
Děje je tu celkem pramálo, zato myšlenkové pochody Maríi zabírají celé věty, odstavce, stránky. Někdy toho bylo skoro moc, ale stejně jsem byla zvědavá na pointu. Když jsem na S(n)oby o této knize psala, tak jsem četla "skvělý román, skvělý autor". Nadšená nejsem a pochybuju, že bych si knihu někdy ráda přečetla znovu.
Ale něco pozitivního zmínit můžu: Jelikož se celým příběhem táhne téma smrti, k dalšímu čtení mě ponoukla zmínka o Plukovníku Chabertovi (novela od Balzaca o domnělé mrtvole) a taky Třech mušketýrech (domnělá mrtvola č. 2 aneb Milady de Winter).
Dej to má veľmi jednoduchý, to by až tak nevadilo, ale je to hrozne urozprávané, plné úvah, ktoré rozoberajú smrť zo všetkých strán. Nebavilo ma to, prečítala som to dokonca, len preto aby som sa dozvedela ako dopadne milostný trojuholník a tiež preto, že Všechny duše sa páčili, tak som chcela dať autorovi šancu. Inak nudné ako fašírka.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Zamilovanosti v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 21x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 12x |
v Chystám se číst | 16x |
v Chci si koupit | 2x |
Autorovy další knížky
2015 | Zamilovanosti |
2004 | Srdce tak bílé |
1999 | Vzpomínej na mě zítra při bitvě |
2009 | Černá záda času |
2007 | Všechny duše |
Javier Marías je jeden ze současných spisovatelů, jímž jde o umění a ne zisky z prodeje. Aspoň tak usuzuji, protože jeho literatura je složitá, souvětí nejsou jednoduchá a celkově musí mít člověk, jenž ho chce číst správně (existuje-li něco jako správné čtení) filosofickou náturu. Děje se tam toho hodně, jenže není to filmově vypravované (což znamená víceméně důraz na vnějškové a možná až povrchní zachycení situací), je to psané jaksi z vnitřku, psychologické drobnokresby střídají dialogy, které se samotné též táhnou, ale jakým stylem. Jak píše puml, u Maríase bych se Nobelově ceně za literaturu vůbec nedivil. Akademické psaní to vskutku částečně je, na druhou stranu kniha obsahuje až detektivní zápletku, jenže se táže na to proč, tedy nespokojuje se s pouhým popisem událostí tedy co a jak, nýbrž jde na dřeň, odhaluje motivace, a tedy příčiny, což je rolí velké literatury, vždy se spíše tázat proč. Aneb abych to nějak ukončil, Marías patří mezi ty autory, kteří dle mě nepropadli tendenci psát se zřetelem na pozdější filmové zpracování, ne on píše, tak, aby stěží umění filmu mohlo nahradit umění románu.