Záře nad pohanstvem nebo Václav a Boleslav přehled
Josef Linda
Celý děj je zasazen do 10. století našeho letopočtu v období zápasu mezi pohanstvím a křesťanstvím na našem území. V první kapitole je čtenář seznámen s pohanským obřadem uctívajícím boha Svantovíta. Bohaté popisné pasáže zobrazují řadu pohanských zvyklostí i způsob života tehdejších lidí. Je zde zdůrazněna radost obyvatelstva ze života a hlavně spokojenost s dosavadním způsobem života, který probíhá v souladu s přírodou a staletými tradicemi spojovanými s příchodem praotce Čecha. V dalších kapitolách je naopak popisován rozmach křesťanství zejména na Vyšehradě a okolí, kde panuje kníže Václav. Ten se plně oddává myšlence křesťanství a vzbuzuje prudkou nevoli u části obyvatel, kteří vidí v křesťanství pouze hanebný úskok cizinců, jímž chtějí spoutat dosud svobodný národ. Mezi nejvážnější Václavovy odpůrce patří jeho matka Drahomíra a bratr Boleslav. Boleslav je veden vlasteneckým zápalem, který mu jako příslušníku Slovanstva přikazuje bojovat proti cizím vlivům. Svou výjimečnou osobností si však Václav získává další a další sympatie. Dle křesťanské zásady například propustí vraha, který ho chtěl zabít. Ten se díky tomuto milosrdenství stává oddaným služebníkem mladého knížete. V díle se objevuje na několika místech cosi jako teologický spor, zejména mezi oběma bratry. Rozmachem křesťanství se cítí právem být ohrožena zejména vrstva kněží. Proto když se Boleslav na ně obrátí s prosbou o radu od Bohů, vysloví jeden z nich proroctví z něhož vyplývá, že Boleslav musí zabít svého vlastního bratra, aby zachránil svou zemi od katastrofy, tedy pomsty Bohů. Boleslav váhá, ale nakonec je svým okolím, které na něj tvrdě naléhá, aby zachránil národ, přinucen bratrovraždu spáchat. Stalo se tak na Boleslavově hradě, kam pozval bratra Václava na oslavu narození svého syna. Václav je několikrát svými přáteli varován, ale jeho mírumilovnost mu nedovoluje uvěřit v bratrův úmysl. Václav je tedy brzy ráno zabit vlastním bratrem před vchodem do kostela. Boleslav si vzápětí uvědomuje hrůznost svého činu a propadá zoufalství. Z této situace pomůže Boleslavovi až křesťanský kněz, který, ač ho Boleslav žádá o potrestání, vrahovi odpouští. Tento skutek definitivně přesvědčí Boleslava o jediném správném Bohu a kníže se stává křesťanem. Linda tedy motivoval Boleslavův bratrovražedný čin vlastenecky a do sporu obou bratrů promítl ideový zápas jungmannovského romantického nacionalismu (Boleslav) a bolzanovského utopického humanismu (soužití Čechů a Němců, Václav). zdroj: pismak.cz... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Záře nad pohanstvem nebo Václav a Boleslav. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (10)
Co byste chtěli od autora Rukopisů.
Ale jedna básnička se mi tam líbila:
Pili stále,
dál a dále,
hlava jim šla kol a kol,
neviděli,
neslyšeli,
byli opiti na mol.
Tato kniha je jistě zásadní pro rozvoj naší literatury, protože je to jeden z prvních pokusů o delší česky psaný prozaický text. Ale právě pro to, jak neukotvené to dílo je, má hodnotu spíš v tom, jak na něj bylo navazováno. Čtenářsky je to za mě něco strašného. Chápu, že nejde o historická fakta, ale znásilňování historie mě tentokrát opravdu bolelo. Navíc styl, kde je více promluv (ne vnitřních, ale hlasitých) k sobě samému, popřípadě k předmětům (typu: "ó meči...") než klasického dialogu, bych snášel dobře v dramatu, ale próze mi to opravdu vadilo. Dočteno s přeskakováním a velkým sebezapřením. Každopádně pro výše zmíněné historické reálie se mi zdá nefér knihu soudit dnešníma očima na hvězdičky.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (1)
„Bratře, blaze jest modliti se k bohům těm, ke kterým jsme se modlívali již na klíně matky žvatlavým jazykem: ti bohové znají jazyk náš, a my známe jejich moc, jejich lásku: je rozkošné ctíti je za dary, za dobrodiní, která prokázali otcům našim, a je blaho slaviti slavnosti z dávno minulých věků praotců našich: národ, opouštěje své bohy, opouští svou blaženost; o čem bude zpívati veškerá mládež? Kdy a o čem bude vypravovati stařec? Kam bude lid volati v hrůze?“
Kniha Záře nad pohanstvem nebo Václav a Boleslav v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 116x |
ve Čtenářské výzvě | 11x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 8x |
v Chystám se číst | 12x |
v Chci si koupit | 3x |
Autorovy další knížky
1949 | Záře nad pohanstvem nebo Václav a Boleslav |
2011 | Rukopisy Královédvorský a Zelenohorský |
2012 | Staré a nové světy |
1817 | Rukopis zelenohorský |
1930 | Jaroslav Šternberg v boji proti Tatarům |
Každé začátky jsou těžké a novodobá česká literatura v tom není výjimkou. Záře, první "moderní" český historický román, zůstává příkladem slepých cest vývoje a dnes, mimo bohemistů, ji budou číst zřejmě jen čtenáři s vážným zájmem o historii české literatury a milovníci literárních kuriozit.
Je třeba respektovat, že Linda je skutečně první, kdo píše vážně míněnou historizující prózu v českém jazyce, byť ji píše více v duchu dobových teoretických představ o literálním jazyce, než živým jazykem samotným. Výsledek je tak čitelný jen s velkými obtížemi a to nejen kvůli tomu svéráznému jazyku, za který Linda schytal dost kritiky od ostatních obrozenců hned po vydání, ale i kvůli obsahu samotnému.
Na mě kniha působila, jako by se někdo ne moc dobře snažil zbeletrizovat divadelní hru. Dialogy jsou značně divadelní, šroubované až neživotné a časté vkládání básní a písní do textu působí někdy až směšně. Jazyk samotný je hodně básnický, místy připomínající klasické antické eposy, jak přízvučností, tak nadužívaním epitet typu "Jaroslav spanilotvářný". Mnohé Lindovy slovní novotvary jsou ve stylu jazykového brusičství. Jako celek se to čte dost zle, protože se to strašlivě vleče, ale zároveň je to ve své bizarnosti docela zábavné. Zážitek je to každopádně zajímavý z mnoha ohledů.
Četl jsem vydání z roku 1924.