Zdroj přehled
Ayn Rand (p)
Ayn Randová v románu Zdroj (1943) poprvé naplno uplatnila svou originální literární vizi a nastínila vlastní filozofický směr, který později nazvala objektivismus. Kniha se po vydání dočkala okamžitého komerčního úspěchu a je dnes považována za klasiku. V roce 1949 byl román zfilmován s Garym Cooperem v hlavní roli. Děj sleduje kariéru i milostný život mladého geniálního architekta, který si stojí pevně za svými zásadami a neúnavně čelí tlaku veřejnosti, jež se ho snaží zlomit a přimět ke konformitě. Randová v románu otevírá řadu zásadních témat, která později rozpracovala esejisticky v knize Ctnost sobectví (1964) nebo beletristicky ve svém nejznámějším díle Atlasova vzpoura (1957). Jejím cílem je ukázat, že morálním a správným smyslem života jednotlivce není stádnost a sebeobětování ve prospěch ostatních a společnosti, nýbrž dosahování vlastního štěstí na základě nezávislého myšlení a sledování svých racionálních zájmů.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno:Originální název:
The Fountainhead, 1943
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Zdroj. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (57)
![vlkcz vlkcz](https://www.databazeknih.cz/img/users/empty.jpg?v=1446561771)
![5 z 5 5 z 5](img/content/ratings/5.png)
Několik dní jsem přemýšlel, jaké hodnocení knize dát a jak ji vlastně hodnotit. S Ayn Randovou jsem se poprvé potkal zásluhou jejích esejů ve sborníku Ctnost sobectví a nedlouho poté i seriálové zpracování Atlasovy vzpoury (To je mimochodem pozoruhodné tím, že v každém díle hrají hlavní postavy různí herci). Měl jsem tedy zhruba představu, s čím mohu počítat. Předně jsem měl jasno v tom, že opět budu hodně polemizovat s určitým černobílým viděním autorky. Zejména s tím, že vidí především "elity", lidi tvůrčí a jejich závislost na práci ostatních poněkud přehlíží. Je pravda, že se v románu objevuje např. postava elektrikáře Mika, který do určité míry sdílí Howardův pohled a vášeň, ale dělníci v lomu jsou popisováni jako stádo, které následuje nějaký zvyk a nízké zájmy. Přitom logický další krok v úvaze by byl, z čeho by Howard své domy stavěl, kdyby i tito "obyčejní" následovali svou "vášeň", protože lámání kamene jí může být jen těžko.
Literárně je třeba se smířit s tím, že postavy jsou především typy, které mají své vlastnosti (a chtělo by se říci osud) jasně dány a procházejí jen minimálním vývojem. Také motivy jejich jednání jsou sice často jasné, ale přitom jen těžko uvěřitelné a pochopitelné.
Těch minusů by se dala najít ještě pěkná řádka, ale přesto nakonec těch 5* dávám bez výčitek, protože jde o knihu nesmírně podnětnou, možná inspirující, ale hlavně zanechávající spoustu otázek. Jako třeba jak by se autorka stavěla k současným USA (u EU je to zřejmé). Zda by Trumpa s Muskem viděla jako vizionáře, kteří vedou tupé masy k lepším zítřkům nebo jako psychopaty, kteří stejné masy manipulují kvůli uspokojení svojí hybris.
Jednoznačně doporučuji všem, kteří v knize nehledají jenom příběh, ale jsou ochotni přemýšlet a klidně s autorkou polemizovat. Protože prostoru k obojímu je v této knize spousta.
Související novinky (1)
Prostě já, Bouře a běs a další knižní novinky (41. týden)
06.10.2024
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Zdroj v seznamech
v Právě čtených | 21x |
v Přečtených | 333x |
ve Čtenářské výzvě | 33x |
v Doporučených | 71x |
v Mé knihovně | 172x |
v Chystám se číst | 500x |
v dalších seznamech | 17x |
Autorovy další knížky
2014 | ![]() |
2004 | ![]() |
2018 | ![]() |
2004 | ![]() |
2004 | ![]() |
Achjo. Kdyby to nebylo tak užvaněný. Kdyby to bylo víc o stavbách a architektuře než o těch pro mě dost nepochopitelně motivovaných vztazích...Kdyby to nakonec skončilo švédskou trojkou, bylo by to pochopitelnější než ten skutečný konec. Autorka nezapře ruský původ, přehnané hrabání se v lidských pohnutkách, často nepochopitelně překombinované motivy různých aktů, téměř nadpřirozený způsob vciťování se a chápání pohnutek jednou osobou druhé...Ta knížka by nebyla špatná, kdyby se autorka vyhnula všem těm kudrdlinkám a zbytečného balastu a držela se při své tvorbě stejných zásad, jako Howard Ruark při té své.