Žid Süss přehled
Lion Feuchtwanger
Román seznamuje čtenáře se společenskými a politickými poměry v Německu 18. století. 5. vydání, v Odeonu 2. Žid Süss je vyprávěný ve třetí osobě a sestává z pěti knih. Děj se odehrává v 18. stol. v Německu. Hlavní postavou je obratný a schopný židovský finančník Josef Süss Oppenheimer podporující bezvýznamného a chudého prince Karla Alexandra. Karel se stane württemberským vévodou a Süss se stává jeho finančním poradcem, vymáhá peníze ze země pro vévodovy velkolepé plány, prudký obrat nastává ve chvíli, kdy se jím podporované zlo obrátí proti němu, vévoda se pokusí znásilnit jeho dceru a ta se v zoufalství zabije skokem z okna. Od té chvíle se mstí vévodovi stejně rafinovaně, jako mu dřív pomáhal, překazí mu pokus o převrat, který má vést k odstranění ústavy a nastolení diktatury. Po zkáze plánu vévoda umírá, Süss se nechává dobrovolně zatknout a odvést do vězení. Odmítá vše, co by mu pomohlo od trestu (např. přestoupit na křesťanskou víru, ač ví, že jeho otec byl katolický šlechtic). Umírá raději na šibenici jako židovský mučedník.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Žid Süss. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (24)
Je to historicky roman postaveny na zivotnim pribehu realne postavy.
Prvnich sto stran je docela nezazivnych ale pak je roman svizny, dobre ctivy s mnoha detaily.
Krome popisu zivotni cesty velmi zajimaveho cloveka, prinasi kniha poucny pohled na zidovstvi a zachazeni s zidy v te historicke dobe. Je tragicka skutecnost ze za 200 let od smrti Josefa Süsse dochazelo v Nemecku k systematickemu vyhlazovani Zidu. Nemecko se za tu dobu nikam neposunulo. A opet, udalosti dnesni doby ukazuji, ze antisemitismus (v jine forme) stale existuje.
(SPOILER)
Děj románu je zasazen do Württemberského vévodství v první třetině 18. století. Je to složitá doba plná intrik a nábožensky motivovaného nepřátelství. Kniha sleduje vzestup a pád Josefa Süsse, inteligentního a úspěšného židovského obchodníka, který spojil svůj osud s původně bezvýznamným příslušníkem vedlejší větve württemberského šlechtického rodu, který se ale shodou okolností dostává na trůn. Jeho vláda je despotická, omezuje náboženské svobody a prostřednictvím Süsse dře poddané z kůže. Když nenáviděný vévoda umírá, znamená to zároveň i pád Süsse, který je odsouzen k smrti a popraven.
Co na jeho osudu zaujalo Feuchtwangera byl Süssův postoj ke svému židovství. Židé jako finančníci tradičně zastávali vysoké posty, ale Süssovo postavení bylo přece jen výjimečné a to především k tomu, že své židovství nikdy neskrýval nebo nepopíral. To je vidět zejména v kontrastu s jeho bratrem, který dosáhl také vysokého postavení, které ale bylo vykoupeno rezignací na svůj původ a konverzí ke katolicismu. Süss tedy své židovství zpočátku staví na odiv z ješitnosti, aby ukázal, že to, co se podařilo jemu, se ještě žádnému židovi.
Zlomový okamžik přichází, když je nuzný židovský prodejce obviněn z rituální vraždy mladé dívky, je odsouzen k smrti a hrozí vypuknutí protižidovských nálad po celém kraji. Židovská komunita v celém Německu se spojí pro záchranu toho nejubožejšího, ale není to nic platné. Jediný, kdo může pomoct je Süss se svým vlivem na vévodu. Nejvýznamnější duchovní vůdci se vydají k finančníkovi, aby prosili o pomoc. Süss si uvědomuje, že proces je pouze zástupnou záležitostí a skutečným cílem nenávisti je on sám, ale cítí se ve svém postavení dostatečně silný a apely na své židovství odmítá s tím, že by ohrozil své zájmy. Jeho židovství nejde tak daleko, aby cítil spřízněnost s člověkem židem, kterého nezná a který pro něj nic neznamená.
Süssova dcera, vychovávaná v ústraní, se však doslechla o nenávisti, kterou lidé k jejímu otci chovají. Není jiná možnost, Süss musí předstoupit před svou dceru a ukázat jakým člověkem skutečně je, protože dívka ho zná pouze povrchně z jeho občasných návštěv a má o něm pouze idealizované představy. Myšlenky na to, jaký pro svou dceru chce být, ho vedou k jeho vůbec prvnímu altruistickému činu a skutečně intervenuje ve prospěch falešně obviněného žida. To sice opravdu do jisté míry politicky Süsse poškodí, na druhou stranu mu to dodává v očích židovské komunity obrovský morální kredit. On sice své židovství vnitřně stále nepřijal, ono však přijalo jeho. Je to však zatím spojení povrchní světské nikoliv duchovní.
Jakoby na potvrzení, je je falešné spojovat své židovství se světskou slávou se Süss dozvídá, že jeho otec nebyl židovský kantor, ale baron a polní maršál, a že si tedy bude moci nechat oficiálně uznat křesťanský původ a s tím spojené povýšení do šlechtického stavu a další výhody. To přivádí Süsse k mnohem hlubším úvahám o podstatě židovské víry a existence. I ten nejšpinavější polský žid se může stát šlechticem, když se dá pokřtít, přesto se tito jinak zdatní obchodníci tohoto snadného výdělku vzdají a raději se nechají zabíjet. Pro náboženství? Víru? Přesvědčení? Pocity povznesení a sounáležitosti, které pociťoval při záchraně toho nejposlednějšího a zbytného Žida před jistou smrtí, nebyly falešné a vypočítané jen na efekt. Vycházely z hlubin jeho nitra. Chápe, že jen syn své matky, nikoliv svého otce.
Po vévodově smrti je potřeba najít za celou jeho krutovládu viníka. Pro katolickou i protestantskou stranu se nabízí výhodné řešení - žid. Celý soudní proces proti Süssovi je přehlídkou nejsprostších antisemitských urážek a předsudků. I když podle práva je Süss nevinný, je odsouzen k smrti. Nic nepomůže snaha duchovních vůdců židovské komunity vykoupit Süssův život obrovskou částkou, která byla vybrána po celém Německu. Opakovaně odmítá návrhy křesťanských duchovních, aby konvertoval. Jakoby i sama fyzická změna jeho zevnějšku, kterou prochází ve vězení, odpovídala změnám uvnitř jeho duše. Süss přijímá a chápe své židovství. V obrovsky silné závěrečné scéně, kdy se davy lidí přišly podívat na Židovu popravu a ukojit své temné pudy, se nad všemi krutými zvuky nesou hlasy Židů, modlících se modlitbu za umírající a jim v odpověď přichází z popraviště hlas odsouzeného, který se modlí s sebou, který přijal své židovství coby hlubokou duchovní jednotu se svým lidem "Jediný a věčný je Jahve Adonaj."
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Žid Süss v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 200x |
ve Čtenářské výzvě | 13x |
v Doporučených | 11x |
v Knihotéce | 199x |
v Chystám se číst | 90x |
v Chci si koupit | 9x |
v dalších seznamech | 4x |
Autorovy další knížky
2008 | Židovka z Toleda |
2007 | Lišky na vinici |
1967 | Ošklivá vévodkyně Markéta Pyskatá |
1992 | Židovská válka |
1967 | Žid Süss |
Feuchtwanger umí nepochybně psát, má tu uměleckou hodnotu, ale jeho styl ani tématika mi bohužel zatím nejsou příliš blízké. Jedná se vyloženě o naturalistické líčení poměrů na vévodském dvoře, žádná postava zde snad není vyloženě kladná a tudíž jsem si k nikomu nedokázal vytvořit sympatie. To je asi první důvod proč se tahle kniha čte velmi ztuha. Tím dalším je až přílišná zdlouhavost, mnohdy vyloženě opakování popisu charakterů jednotlivých postav, přitom samotný děj by se vešel snadno do půlky rozměru knihy. A ačkoli se má jednat o historický román, děj se odehrává výhradně ve Virtembersku, o okolních státech, Evropě se nedozvíte zhola nic, což mě osobně zklamalo.
Jak tu někdo zmínil antisemitismus, tak já osobně ho z téhle knihy rozhodně vnímal, žid Süss zde není líčen o nic ušlechtileji než křesťané, zhýralost, chamtivost, vypočítavost, nemravnost hlavní postavu ovládá stejně jako např. vévodu. Opravdu je těžké v téhle knize hledat nějaké ušlechtilé charaktery, takže na konci mi žida nebylo líto ani trochu.