Cestou osudu a náhody (I.část)
recenze
Cestou osudu a náhody (2011) / kniharvDočetl jsem knihu o podivuhodné cestovatelské vytrvalosti a je mi
jasné, že napsat recenzi nebude tentokrát vůbec jednoduché. Kniha Romana
Vehovského popisuje putování převážně asijským ale také australským
světem, které celkem trvalo 7 let. Přitom se forma knihy vymyká obvyklým
cestopisům a ani zdálky nepřipomíná nic, s čím bych ji mohl srovnat.
jasné, že napsat recenzi nebude tentokrát vůbec jednoduché. Kniha Romana
Vehovského popisuje putování převážně asijským ale také australským
světem, které celkem trvalo 7 let. Přitom se forma knihy vymyká obvyklým
cestopisům a ani zdálky nepřipomíná nic, s čím bych ji mohl srovnat.
Vím poměrně jasně, čím velkoformátová reprezentativní knížka plná
barevných fotografií není. Nejde o klasický cestopis, nenajdete tu mapy
ani popis navštívených památek, nejsou tu charakteristiky měst a zemí,
není tu ani mnoho lyrických pasáží o přírodě. Jak tedy vlastně knihu
popsat?
Napadá mě impresionismus. Vzpomínejte, Monet, Manet, Gaugin, van
Gogh,… Impresionisté nerespektovali tehdejší pravidla výtvarného umění a
tvořili krátkými tahy štětce pomocí nemíchaných jasných barev. Kladli
důraz na celkový efekt strukturovaného díla, které je možno vnímat až s
určitým odstupem. Řekl bych, že Roman je zakladatelem impresionismu v
cestopisné literatuře. Ač to je samozřejmě nadsázka, docela názorně
vyjadřuje to, co bezprostředně po dočtení knihy cítím.
Předem je třeba říci, že vydaná kniha je první díl popisující zhruba
polovinu sedmiletého putování světem a zahrnuje např. Indii, Thajsko,
Laos, Indonésii, Austrálii, Japonsko, Čínu, Mongolsko a mnoho dalších
zemí. Hlavní devizou a hodnotou jsou setkání s lidmi. Úžasná je autorova
možnost ale i schopnost nespěchat, počkat na vhodný okamžik, chodit
mimo tlupy turistů a seznamovat se s obyčejnými lidmi. Je to nepochybně i
umění. Stejným dojmem o nespěchání a o setkávání s obyčejnými lidmi
působí i bohatý fotografický doprovod, který troufám si říci vyčnívá
mezi běžnými cestopisy současné produkce (vyjma snad cestopisů
profesionálních fotografů).
Je neuvěřitelné, kolik domácností může takový cestovatel, možná lépe
by se hodilo říci putovatel, navštívit, poznat a nasát atmosféru té
které země. Tomu vydatně napomáhají i zásady, které si Roman Vehovský
pro svou cestu stanovil. Autostop, jako jediná přijatelná forma
cestování, a spaní mimo placené hotely, hostely i kempy a dokonce i bez
stanu. Obojí napomáhá setkávání a poznávání. A obě tyto podmínky jsou
pro většinu obyvatel navštívených míst tak nepochopitelné, že zákonitě
vzniká kontakt, často samozřejmě i konflikt, který ale nakonec zase
vyústí v kontakt.
Před čtenářem defiluje jedna země za druhou, přičemž základní
komunikační devizou je spaní pod širákem. Je až překvapující, jak často
dostává takový tulák pozvání k přespání. K tomu musí být ještě i jiný
důvod, než jen vnější podmínky. Roman je zkrátka komunikativní člověk,
ač v osobním setkání působí spíše váhavě. Na druhou stranu se sympaticky
brání využívat a zneužívat důvěru lidí. Podezření z možného
příživničení se sice nabízí, ale podle mého přesvědčení je
neopodstatněně. Svědčí o tom i skutečnost, že, mnoho jednorázových
kontaktů se mění v dlouhodobější přátelství.
Autor se ale ke škodě věci nevyhnul jedné nectnosti. Svoje zážitky v
knize až příliš často popisuje jen jako kratičký příběh bez pointy
důležité k zapamatování. Je jasné, že vtěsnat tolik zážitků do jedné
knihy není legrace (spíš noční můra), ale někdy méně je více. Jednotlivé
epizody tak trochu splývají a stávají se sledem setkání, noclehů, měst,
vesniček, zajímavých míst (ke cti nutno dodat, že pokud možno
nepřecpaných turisty) a nedobrovolných návštěv policejních stanic.
Vzpomínám na cestopisy Richarda Haliburtona, kterého v trochu jiné
rovině zajímaly především zážitky a dojmy. Ale pointy jeho příběhů byly
nezapomenutelné.
Když už jsme u policejních stanic a celnic, tyto „destinace“ autor
navštěvuje velmi často. A nejen ve zlém. Postřehy a ukázky, jak se v
takovém případě chovat, jsou pro podobně zapálené putovatele
nedocenitelné (podmínkou je ovšem právě dostatek času). A nejen pro ně,
vynalézavost způsobů jak dosáhnout toho, na co má člověk právo, a
vyhnout se přitom nekřesťansky (v tomto případě spíše nemuslimsky,
nehinduisticky, atd.) drzému stahování turisty o peníze, je další
„přidanou hodnotou“ této knihy. Cenné jsou i občasné postřehy o zdrojích
finančních prostředků, o vybavení, zákonitostech a také nástrahách
plynoucích z tohoto typu cestování.
Autor si vzal náročný úkol. Vysvětlit svoje pojetí cestování. Přitom
toto pojetí od počátku nejspíš přesně neznal, cesta k němu mu trvala
sedm let. Cestování, či jak jsem naznačil spíše správněji putování,
chápe něco jako stav mysli či snahu o pochopení místa a lidí, k nimž
přichází. Cílem je samo putování, hledání, cesta a nikoliv cílová
destinace. Kam potom doputuješ je vlastně tak trochu vedlejší. V knize
je stejně jako na obrazech impresionistů tisíce tahů štětcem. Fotky a
zážitky. Jeden vedle druhého. Bez komentáře, někdy i bez souvislostí.
Nikde žádné mapky, chybějí i popisky fotografií. Je na čtenáři, aby
chtěl vidět propojení mezi jednotlivými body. Aby tuto hru obrazů
přijal. Kdo to dokáže, kdo s dostatečným odstupem uvidí Romanův vnitřní
obraz složený z krátkých tahů štětcem, ten na závěr knihy musí smeknout
klobouk. A nejspíš si nenechá ujít druhý díl tohoto neobvyklého
cestopisu.
© Svět outdooru 2010, recenzi připravil Jiří Červinka, foto Roman Vehovský
Cestou osudu a náhody Roman Vehovský
Kniha Romana Vehovského Cestou osudu a náhody se liší od ostatních cestopisů jak destinací, tak časovým obdobím. V roce 2002 vyrazil autor s báglem na zádech pozemní cestou přes Indii do Austrálie. Jak sám říká, neměl ponětí, že s... více