Britská spisovatelka Julie Caplin má v u nás tak velký fanklub, že se do Prahy rozhodla umístit děj jednoho ze svých Romantických útěků. Škoda, že s nimi už dávno nepřestala.
Dva Britové – Leo a Anna získali prestižní stáž u pražských pivovarů. Budou se učit vařit pivo a mohou vymyslet svůj vlastní recept. Kdo vyhraje soutěž o nejlepší zlatavý mok, získá vybavení pivovaru. Oba hlavní hrdiny neváže jen snaha o výhru, ale také společná minulost.
Julie Caplin se svou sérií Romantické útěky působila jako zjevení. Její knihy byly milé, plné dobrého jídla, pití, zajímavého prostředí, svérázných postaviček a jiskření mezi hlavními hrdiny. A já je milovala. Jenže po přečtení dvanáctého dílu mohu říci, že se série vyčerpala. Nebo možná autorka potřebovala narychlo zflikovat další díl, protože v Hospůdce v Praze nebylo z výše uvedeného skoro nic.
Párkrát se sice oba hrdinové vydají objevovat krásy Prahy a jednou dokonce vyjedou na jižní Moravu, ovšem nepřišlo mi, že autorka dokázala krásy České republiky předat čtenářům. I tuzemská gastronomie je tu redukovaná na knedlíky a zelí ve vícero podobách. Myslím si, že toho světu můžeme nabídnout mnohem více.
Do děje jsem se nedokázala ponořit, chybí mu totiž jakékoliv napětí. Jak to dopadne je vám jasné na straně 14. A to příběh začíná až na deváté. Není tam žádný konflikt. Ten je pouze naznačen mezi dvěmi vedlejšími postavami majitelů konkurenčních pivovarů, když je mezi řečí zmíněna krádež dědictví, což se ve výsledku nakonec jen přejde a celý spor zažehná jedna dobře uvařená večeře. Úplně do ztracena také vyšumí Annin problém s příliš kontrolující rodinou. Čtenář je s ním seznámen, a to je tak všechno. Celou dobu jsem se nemohla ubránit myšlenkám na Čechovou pušku na zdi.
Všechny vedlejší postavy jsou v knize pouze proto, aby zaplnili místo. Žádný čtenář si k nim nevytvoří jakýkoliv vztah, protože o nich vlastně vůbec nic neví, je jich dost, ale ani jedna nemá vlastní větší prostor či nějaký vývoj. Autorka to rozhodně umí lépe. Děj knihy se měl točit okolo práce v pivovaru, jenže o té se nedozvíme také nic. Škoda, rozhodně nevyužitý potenciál. Bohužel kniha není ani moc romantická. Celé namlouvání hlavních postav se odehraje mezi stranami 220 a 250. To je na zamilovanou knihu třeskutě málo.
Osobně si myslím, že se po 12 knihách už Romantické útěky vyčerpaly a spisovatelka by měla přijít s nějakým novým konceptem. Sice je to šablona dovedená téměř k dokonalosti, ale čtenáře postupem času unudí jakkoliv dobře napsaná série. A v nejlepším by se mělo přestat. Bohužel Hospůdka v Praze je ze všech 12 dílů nejhorší. Já další rozhodně číst nebudu.
Hospůdka v Praze Julie Caplin
Anna získala vytoužené místo stážistky v pražském pivovaru a nemůže se dočkat, až se začne učit od skutečných mistrů v oboru. Několik měsíců v samém srdci Evropy, ochutnávky vyhlášené kuchyně a nejlepšího piva na světě, to zní jak... více