Zamrzlá produktivita tempo & emoce
Miloš Toman
Od roku 2008 se u nás nezvyšuje produktivita práce, ve vyspělých zemích je situace obdobná. Management firem strká hlavy do písku a těší se, že to vyřeší růst na trhu. Ten se však obnovuje zvolna a nejistě. Běžně se uvádí, že produktivita poklesla nebo stagnuje kvůli krizi. Co když je to ale naopak? Naznačuje to i neustále balancování na hranici recese, kolísání od růstu nazpět k záporným hodnotám. Ocitli jsme se na konci jedné éry, a pokud nechceme uvíznout ve stagnaci, musíme udělat krok do nového období. Recese stíhá recesi, roste nespokojenost zaměstnanců. Kde hledat nové zdroje růstu? Podle výzkumu využívají například firmy jen 15 procent duševního potenciálu svých pracovníků. Jestliže tedy v oblasti technologií nevidíme růstový potenciál, zde máme 85 procent volného a nevyužitého prostoru. Řešení je jednouché: odstraňme bariéry a povzbuďme tvořivost. Kdo dokáže využít tuto unikátní příležitost, předběhne své konkurenty na léta dopředu. Je však třeba změnit management a organizaci firem. Odstranit bariéry, vrátit lidem radost z práce a uvolnit stavidla tvořivosti. Kniha úspěšného školitele a konzultanta, autora koncepce intuitivního marketingu Miloše Tomana nepřináší jen charakteristiku problémů současných firem, týkajících se nedostatečné („zamrzlé“) produktivity, ale zejména praktické návody, jak je proměnit v typ odpovídající požadavkům nové podnikatelské éry. Ve 24 kapitolách si všímá různorodých jednotlivostí, jimž by manažeři firem měli věnovat pozornost a jež by ve svém souhrnu mohly znamenat kýžený vzestup produktivity práce. V poslední době se například hodně diskutuje o nastupující generaci Y. Management starých firem vnímá její vlastnosti spíše negativně. Její příslušníky považuje za nezodpovědné a málo disciplinované lenochy s neúctou k autoritám. Přitom mají právě ty vlastnosti, které jsou v novém světě práce žádoucí. Nebo: Kreativita je jednou ze základních lidských funkcí. Ve firmách éry průmyslové revoluce je však povolena jen určitým profesím, jako jsou konstruktéři, designéři nebo marketéři. U ostatních je považována za nežádoucí porušování pravidel. Ve firmě nového typu je naopak žádoucí, aby tvořivost byla povzbuzována u všech pracovníků. Je usměrňována cíli, vizí a týmovou spoluprací. Smysluplnost práce považují zaměstnanci za jednu z nejvyšších hodnot. Ve firmě starého typu se i duševní práce podobá pásové výrobě, kde pracovníci nemají tušení, jak vypadá konečný výsledek. V nové éře je zapotřebí, aby lidé věděli, jak a čím k tomuto výsledku přispívají a jak ho mohou ovlivňovat. Tím se povzbudí osobní aktivita. Podle mnoha signálů potřeba změny „visí ve vzduchu“. A jako vždy platí, že kdo začne hned, možná udělá více chyb, ale také získá náskok před ostatními konkurenty. Někdy takový, že ho nemají po desetiletí šanci dohonit.... celý text
Tempo čtení
rychlé |
|
0 % | |
střední |
|
0 % | |
pomalé |
|
0 % |
Žádný uživatel zatím neuvedl tempo čtení této knihy. Buďte první.
Emoce z knihy
Žádný uživatel zatím nepřidal emoce z této knihy. Buďte první.
Štítky knihy
produktivitaAutorovy další knížky
2016 | Intuitivní marketing pro 21. století |
2009 | Intuitivní marketing |
2005 | Řízení změn |
2011 | Královna v nesnázích |
2006 | Intuitivní reklama |