Otomar Kvěch životopis

česká, 1950 - 2018

Životopis

Otomar Kvěch je představitelem starší generace skladatelů, kteří vstupovali do koncertního života v polovině sedmdesátých let 20. století. Na pražské konzervatoři studoval v létech 1965 - 69 u Miroslava Raichla, Františka Kovaříčka a Jana Zd. Bartoše skladbu, varhanní hru u dr. J. Kubáně. Ve studiu skladby poté pokračoval na HAMU ve třídě prof. Jiřího Pauera (1969-1974). V následujících dvou letech byl korepetitorem opery Národního divadla v Praze, vojenskou základní službu absolvoval v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého (1975-76). V létech 1976 - 1980 byl zaměstnán jako hudební režisér Čs. rozhlasu v Praze, poté zastával funkci tvůrčího tajemníka pro skladatelskou oblast ve Svazu českých skladatelů a koncertních umělců (1980 - 1989). Od počátku 90. let učí kompozici na Pražské konzervatoři, je dramaturgem hudebního vysílání Českého rozhlasu a později (od r. 2001) též vyučuje hudební teorii na Katedře hudební teorie HAMU v Praze. Vedle pedagogické a skladatelské činnosti se Otomar Kvěch věnuje interpretační činnosti jako doprovázeč na varhany a cembalo. Ve své práci dramaturgické a redakční se snaží uplatňovat co nejširší vějíř stylového i generačního pohledu.

Hned první Kvěchovy skladby, s nimiž se hudební veřejnost měla možnost seznámit počátkem sedmdesátých let, zaujaly spontánní a osobitou invencí a svědčily o nevšedním talentu. Skladatel za ně obdržel řadu cen ze skladatelských soutěží doma i v cizině. Ve své tvorbě vycházel Kvěch od počátku z odkazu západoevropské hudební tradice obohacované některými novátorskými postupy z oblasti tzv. Nové hudby. V tom mu byl nejbližší vzor O. Messiaena a jeho systém modů a některé inovace autorů tzv. „Polské školy". Od 80. let však tyto experimentátorské prvky užívá obezřetně se zřetelem především na to, zda daný prostředek skutečně vyhovuje rodícímu se tvaru konkrétního díla.

Ocenění

Autor (zde) zatím nemá žádné hodnocení.