Populární knihy
Nové komentáře u knih Szczepan Twardoch
Král
„Spočiatku trochu otravné opakovanie dookola toho istého. Neskôr, keď sa dej pohne sa dozvieme prečo tomu tak je, ale verím, že viacerých to môže odradiť od pokračovania.
Gangsterka ako sa patrí. Násilie, sex, drogy, prachy, krv a opäť násilie. Tentokrát však v úplne iných reáliách ako som bol zvyknutý.“... celý text
— pauele
Král
„Bezpochyby ta snesitelnější podoba historického románu. Ať už díky způsobu narace či tématu rozplývavé identity. Na druhou stranu jsem se nemohl ubránit dojmu, že se autor přece jenom líbivě rochní ve vcelku senzachtivě brutálních obrazech plných tělesnosti.
Ono taky co čekat od předválečné Varšavy. Naopak rozvržení "rolí" už tak samozřejmé není - od začátku se sice rýsuje opozice "socialisté-židé-chudí" X "falangisté-křesťané-bohatí", ale tahle binární opozice je jedna dvě narušována. Socialismus v pojetí titulního krále je spíše performativní, funguje zejména jako nástroj moci nad nutnými čtvrti města, od nichž nekompromisně vybírá obnosy. Ani s židovstvím to není tak horké; jako by se u hlavní postavy vyznačovala jen využitím jidiš ve vypjatých situacích a obsesivním zmiňováním obřezaného penisu. A svět chudoby a bohatství se rovněž mísí - stejná postava si hoví se svou lokalitou v chudinské čtvrti, přestože je jedním z nejzámožnějších obyvatel. Hrůznost je prostě všude.
Víc než obsahem je však dílo zajímavější svou vypravěčskou strukturou. Od začátku je zjevné, že ne každé kladné slovo je tak nezpochybnitelné, vypravěč jako by matně vzpomínal, neustále připomíná nejistotu svého rekonstruování, prostě to "tak nějak muselo být". S tím souvisí i otázka identity, která je v knize v mnoha rovinách načrtnuta - generál ve výslužbě se nepoznává ve svých minulých činech, vypravěč v perspektivě sirotka se postupně vytrácí pod vlivem mocného boxera, postava pomocníka se dvěma tvářemi pak vyloženě vybízí k zamyšlením nad splýváním a oddělitelnosti identit. V souvislosti s tím se postupně perspektiva vypravěče překlápí, až dojde k již dříve naznačovanému obratu - a život je náhle jinde. Uvědomění si, koho příběh je vlastně vyprávěn, je však nadále rozkolísáné, osoba se mění i v rámci jedné věty.
Román mi trochu vzdoroval poměrně stereotypně maskulinním laděním, vyznačujícím se typickými rekvizitami jako jsou bordely, drogy, alkohol, box a všechny tyhle věci. Všudypřítomné násilí se však střídá i s meditativnějími pasážemi a zdánlivě poklidnými scénami z rodinného prostředí, na první pohled neochvějná maskulinita se náhle roztřese kvůli "černé kuličce", vychytralému "ženskému" elementu a jakýmsi symbolickým dohledem vorvaně na obloze, který člověku na povrch vynáší i to z nejspodnějších proudí svědomí.“... celý text
— lubtich
Král
„Nepodařilo se mi začíst: zmatečné, neustálé poskakování v čase a současné opakování téhož a příliš jidiš. Nepřeklenula jsem ani čtvrtinu..., kde převažoval box a vystrčil růžky mafiánec (ani jedno mne neoslovilo).“... celý text
— soukroma
Král
„Strhujúci príbeh z predvojnového Poľska..“
— Martinmmm
Král
„Tel Aviv. O 40 let později vypráví shrbený Mojše Bernštajn životní příběh. On není hlavní postavou. Hlavní postavou je tady Jakub Šapiro. Boxer, gangster, žid. Pravá ruka Krále Varšavského podsvětí, Kmotra Kaplici.
"Tajemník Šapira nenáviděl. Nenáviděl ho, protože byl Žid. A žádný žid by neměl být tak silný, tak pohledný, tak dobře oblečený. A neměl by mít tak luxusní automobil. Nenáviděl ho za to, že se ho fyzicky bál. I za to, že Šapira ženy milovaly. Zatímco on, Litwinczuk musel za lásku platit."
Polské peklo
Židovský gangster
Varšava 1937.
Těsně předválečná Varšava plná nenávisti. Nenávisti vůči Židům, Židů vůči Polákům. To co, ze začátku vypadá jako příběh varšavského podsvětí, drog, vybírání peněz a zabíjení těch co nezaplatili, se postupně mění na boj proti nadcházejícímu režimu, moci a antisemitismu.
"Víte, když jim všechno dovolíme, kde to skončí? Zavřou nás za ostnatý drát? Musíme se tomu postavit. Potom přijde nějaký polský Hitler. Jemu se taky nikdo nepostavil a co se tam teď děje."
Příběh boxera, který měl všechno, který se na 23 měsíců stal králem Varšavy. Příběh, který nemá šťastný konec ani pro jednu postavu. Hodně naturalistický, chladný.
Pro mě jedna z nejtěžších knih, kterou jsem minimálně letos četla. První polovinou jsem se horko těžko prokousávala a několikrát chtěla odložit. Nakonec skvělý příběh, kde dopadlo všechno špatně...
Knihu doporučuji. Je náročná, není pro každého ale stojí za to.
..A píše vůbec v Tel Avivu příběh Mojše Bernštajn?“... celý text
— Limonadovyjoe
Žánry autora
Štítky z knih
závislost, narkomanie Židé Polsko polská literatura kriminální podsvětí odboj antisemitismus násilí 40.-50. léta 20. století psychologické romány
Twardoch je 0x v oblíbených.