Gertruda von Le Fort

německá, 1876 - 1971

Populární knihy

/ všech 7 knih

Nové komentáře u knih Gertruda von Le Fort

Pilátova žena Pilátova žena

Hodnotím pouze povídku Pilátova žena. Ve chvíli, kdy jsem si zvykla na stal vyprávění (psáno dopisem) tak jsem zapadla až po uši. A najednou byl konec.
madem


Magdeburská svatba Magdeburská svatba

Četla jsem krátce po Trnové koruně, hodně na mne zapůsobilo, jak vlastně nicotný byl sám člověk v soukolí, jakou moc mělo náboženství, a jak bylo vlastně nakonec jedno, jakým způsobem v Boha věříte, protože když se do dala do pohybu moc, ať už světská nebo církevní, bylo jí jedno, přes co a přes koho se převalí. Těžká doba. Stará kniha, těžké čtení, není to pro obecného čtenáře, ale jako oživení suchých fakt z dějepisu by mohlo oslovit i člověka, kterého se náboženství nedotýká.... celý text
borufka


Vytržení Panny z Barby Vytržení Panny z Barby

Konečně po delší době beletrie, která mi opravdu udělala radost. Tématem i strukturou se podobá novele Poslední na popravišti. Tam mi autorčino zpracování příliš nepomáhalo se do příběhu ponořit - narozdíl od pozdější dramatizace Bernanosovy. Ale co jsem vyzdvihovala na Bernanosově pojetí, toho se mi od Gertrud von Le Fort dostalo vrchovatě právě u Vytržení. Příběh je velmi komorní, intimní, bezprostředně prožívaný. Pozornost se ve skutečnosti nesoustředí na titulní postavu, v centru stojí vnitřní konverze matky představené. To je podstatné - ne každý se může nebo chce ztotožnit s omilostněnou mystičkou, ale téměř každý se dokáže ztotožnit s křesťankou, která má odpovědnost za druhé, která musí rozhodovat, zařizovat, od níž společnost, její svěřenkyně a vlastně i ona sama po sobě žádá a očekává sílu, kontrolu. Téměř každý dokáže porozumět, jak tyto životní okolnosti mohou pracovat proti evangeliu, a vztáhnout to na svůj vlastní život. Vytržení Panny z Barby je to nejlepší, co jsem zatím od Gertrud von Le Fort četla.... celý text
Hanka_Bohmova



Věčná žena Věčná žena

Úvahy Gertrudy von Le Fort jsou pro dnešní dobu poznamenány dvojím nezaviněným handicapem. Autorka se snažila o aktualizaci křesťanských postojů, pokoušela se mluvit jazykem své doby, aby zpřístupnila a připomenula to cenné, co křesťanský pohled na ženu nabízí. Jenže její doba se zdůrazňováním kolektivismu je naší naprosto vzdálená a tam, kde ona zamýšlela třecí plochy vyhlazovat a nabízet podobnosti a styčné body, tam nám dnes klade odpor a odpuzuje nás. Druhým neštěstím je dnešní ztráta citu pro prakticky všechny hlavní symboly, kterými text operuje. Ano, s tím se jistě potýkala i ve své době, ale tehdy šlo o ztrátu doléhající, čerstvou, skutečnosti byly přítomné aspoň ve společenské paměti, jako dědictví předchozí generace. Dnes znějí většinové společnosti jako slova z pohádek. Pannu potkáváme asi jen v astrologické rubrice. Anonymní služba či závoj jsou v kultuře prezentace a sebeprezentace nepochopitelné. Nezrušitelnost manželství, mateřství jako závazek, nikoli jako právo... A přece to může některým lidem zaznít v hloubce bytosti, právě v kontrastu s převládajícím smýšlením. Kromě toho určitá citlivost a tím pádem i srozumitelnost přetrvává: Virgo má stále potenciál účinně jako symbol obhájit poslední hodnotu člověka-osoby, neodvislou od jeho výkonu. Mater stále do jisté míry evokuje neschopnost ničit i přesažení času. A sponsa stále přináší muži druhou polovinu světa. Hodnota této knížky není ve schopnosti oslovit mnohé, ale oslovit některé. Nebude formovat společenost, ale může formovat osobní povolání.... celý text
Hanka_Bohmova


Magdeburská svatba Magdeburská svatba

Kniha mě nebavila. Jednání Tillyho, Falkenberga a městské rady odpovídá historickým faktům, ale vlastnímu obléhání a dobytí Magdeburku je věnováno jen pár stránek. Autorka řeší především otázky víry, rozdělení církve a rozkol křesťanů. Ostatně křesťanské tématice se věnuje i v dalších svých dílech.... celý text
braunerova