Georges Didi-Huberman
francouzská, 1954
Populární knihy
Nové komentáře u knih Georges Didi-Huberman
Před časem
„Fascinující polemika podána tou nejméně stravitelnou formou, na jakou jsem zatím kdy narazila.
Autor se vyžívá ve nadbytečném užívání metafor a připodobnění, vkládá je do dlouhých souvětí a pranic mu nevadí, že smysl věty se jaksi ztratil - dost možná i v překladu, kterýžto byl hrdinským pokusem přivést Didi-Hubermana do českého prostředí, avšak pokusem nevydařeným. Většinový čtenář, který se prokouše prvními stránkami úvodu, povětšinou knihu s křikem vyhodí z okna. Kdo vytrvá, dočká se zajímavě rozvinuté myšlenky o (ne)kontinuitě umění a paměti jako základního nosiče tvorby. Ale vytrvat je téměř herkulovský úkol. Byli jste varování.
Jedna hvězda odebraná za těžkopádný překlad, druhá za autorovu nechuť psát srozumitelně (či srozumitelně pro smrtelníka pobývajícího mimo francouzské prostředí postmodernistického filozofického proudu - a když už si z vás kvůli vašemu psanému projevu tropí šoufky i na domácí půdě, tak je asi třeba pozměnit přístup).“... celý text
— Syllvanium
Před časem
„Podobně jako u práce Ninfa moderna, i tady se Didi-Huberman zabývá zejména svými oblíbenci – Walterem Benjaminem, Aby Warburgem a k tomu Carlem Einsteinem. Klíčový bod, kolem kterého se práce točí, je anachronismus v rámci dějin umění. Benjaminem, Einsteinem a Warburgem se autor zabývá právě proto, že jde o myslitele v tomto poli spíše opomíjené, přičemž důvod opomíjení je zřejmě mimo jiné právě v jejich odmítání tradičních historických přístupů, které si lžou do kapsy, když si hrají na objektivnost a čistotu interpretace děl a jejich kontextů jednoduše cestou proti proudu času - jakoby šlo o jeden spojitý a plynulý dějinný proud. Benjamin a Einstein naopak s anachronismem jako zásadním prvkem v různých formách konstruktivně pracují. Jejich přístup vede pak mimo jiné také k odmítání přístupu k umění z hlediska jeho reprezentativní, figurativní funkce. Didi-Huberman jde coby teoretik a historik umění v jejich „alternativních“ stopách, přičemž jeho práce zřejmě patří k tomu nejzajímavějšímu z téhle oblasti.“... celý text
— 3497299
Georges Didi-Huberman - knihy
2022 | Otevřít Venuši |
2008 | Před časem |
2009 | Ninfa moderna |
2017 | Vyjsť z temnoty |
Žánry autora
Fejetony, eseje Literatura naučná Filozofie Umění
Štítky z knih
estetika ikonografie filozofie umění
Didi-Huberman je 1x v oblíbených.