Gottfried Feder

německá, 1883 - 1941

Nové komentáře u knih Gottfried Feder

Program NSDAP a jeho světonázorová podstata Program NSDAP a jeho světonázorová podstata

„Německá říše je domovinou Němců. – Každé slovo této státně-politické zásady je, měřeno bídností dnešní situace, jako rána bičem. Německá říše – kde dnes existuje Německá říše? Má vůbec kolonie zvaná Německo nárok na toto čestné jméno sebevědomého státu? Ne.“ Gottfried Feder patří k šéfideologům nacionálního socialismu, a přesto jeho Program NSDAP a související texty většinou stojí ve stínu děl Adolfa Hitlera a Alfreda Rosenberga. Neprávem, protože jsou nezbytné k pochopení toho, co NS vlastně je. Feder ve své knížce nastiňuje vizi hospodářství, které nespočívá v bratrovražedném boji tříd ani podniků, nýbrž v blahodárném soupeření výrobků a myšlenek. O národ je tu postaráno socialistickými výdobytky jako starobním důchodem, dávkami pro nezaměstnané, dostupnými byty, ale třeba také podporou chudých a nadaných studentů nebo státní výchovou ke zdraví. Stát musí být hospodářsky soběstačný (nezávislý na cizím kapitálu) a marky mohou být kryty nikoli jen zlatem, ale také nemovitostmi postavenými na státní zakázku – jeden ze způsobů, jak lze vyřešit Velkou hospodářskou krizi. V téhle části mě pobavilo brojení proti obchodním domům lákajím lidi na cetky ve slevách a proti bankám, „moderním hradům loupeživých rytířů“. :D Federův homo oeconomicus se neřídí závistí (tak jako – říká Feder – člověk marxistický) ani touhou po zisku (tak jako člověk kapitalistický), nýbrž národní solidaritou: „krev proti penězům“. Autor nepokládá za nevyhnutelné, že se z ekonomického života vytratila šlechetnost a že se změnil v hobbesiánskou řež. Jak je pro různé fašismy typické, ekonomično podřazuje ostatním sférám národního života: „Úkolem národního hospodářství je pokrytí potřeb, a nikoli co nejvyšší rentabilita.“ Nevím, jestli by Říši s takovým přístupem nezlomila vaz tzv. relativní deprivace (= sice mám dost, ale v USA mají víc) jako nakonec Sovětskému svazu (a Východnímu bloku), nicméně se mi tenhle idealismus moc líbí. I Adam Smith byl toho názoru, že naše hospodářské jednání neřídí a nemá řídit čistý kapitalismus, nýbrž také soucit a radost ze štěstí ostatních. Menší pozornost než hospodářství Feder věnuje kulturní politice a nacionální stránce nacismu. (Na tom je vidět, jak Adolf Hitler později posunul NSDAP doprava, když v nacismu položil o něco větší důraz na slovo „nacionální“ než „socialismus“.) Je to zásadní knížka a při čtení si člověk uvědomí podobnost tehdejšího (výmarského) a dnešního Německa (nebo celé Evropy). Vítám vydání z produkce nakladatelství Guidemedia, i když překlad má nějaké ty mouchy (třeba v kontextu „dělníci, občané nebo sedláci“ určitě Bürger neznamená občany, nýbrž měšťany), nicméně to se asi dá prominout. ;)... celý text
JulianaH.