Nové komentáře u knih Herbert S. Terrace
Šimpanz Nim
„Knihu jsem ani nedočetla, ne že by nebyla zajímavá. Pro mě jako člověka, který nějakou dobu pracoval s lidoopy si moc nedovedu představit, že bych s nimi takto měla komunikovat. Určitě se ke knize jednou vrátím a dočtu ji.“... celý text
— AniLes
Šimpanz Nim
„"Zvířata, z nichž jsme si učinili svoje otroky, opravdu neradi považujeme za sobě rovná."
(Charles Darwin)
Zapomenutá knížka z mých školních let, znovuobjevená v knihovně, ... vypráví nebo spíš podává zprávu o vědeckém projektu – šimpanz Nim – pokusu dorozumět se s jiným živočišným druhem pomocí lidské řeči, resp. naučit šimpanze vyjadřovat se pomocí symbolického jazyka - znakové řeči. Projekt se uskutečnil na Kolumbijské univerzitě a podílelo se na něm mnoho odborníků z různých oborů, jako psychologové, pedagogové, lingvisté, apod.
A proč právě šimpanzi? Jsou inteligentní, zvídaví, žijí v sociální skupině – a ač si to třeba nechceme přiznat, žijí sice po svém, ale v podstatě jako my, lidé. Projekt se snažil dokázat, že jsou schopní nám sdělit jak se cítí, vyjádřit, že jsou nemocní, prostě vyjádřit emoce. Nimův režim počal u nemluvněte, bylo s ním zacházeno jako s lidským miminkem, s cílem naučit ho porozumět gestům, postupně se pak přešlo na učení pomocí znakové řeči, Nim byl „vychováván“ jako neslyšící dítě a bylo sledováno, zda dokáže vnímat v kontextu a správně pak použít znaky... a Nim dokázal (a tím splnil cíl projektu), že šimpanzi dokáží používat jazyk spontánně a vytvořit smysluplnou větu, že nejsou jen vycvičení v určité situaci použít určitý znak.
Knížku jsem četla poprvé někdy ke konci základní školy (biologie mě vždycky bavila) a Nimovi jsem fakt fandila :-). Rozhodně se jedná o zajímavé čtení ... a nejen pro fanoušky biologie a etologie.“... celý text
— alef
Šimpanz Nim
„Dá se z toho trochu odvodit, co by nám asi říkala zvířata, kdyby se jako Nim naučila některému z našich jazyků. Pro mě je nejzvláštnější, kolik Nim prostřednictvím řeči projevuje citů, hlavně něžnosti a „kamarádství“ – družnosti, touhy po druhých a po dobrých vztazích s nimi. A není mu neznámý ani vzdor.
Rozhovory Nima s učitelkami
Při čtení knihy, Nim se nudí.
Nim: Kartáček tam, já kartáček.
Učitelka Mary: Později čistit zuby.
Nim: Spát – kartáček.
Mary: Později... teď sedět klidně.
Nim: Tam jíst. Červený já jíst. (Nim ukazuje v knize.)
Mary: Tam ještě jíst. Co tohle?
Nim: Jahoda, dát já, jíst jahoda.
Mary: Dobrý jídlo. Ty mít jahoda doma.
Nim: Pojď... tam. (Nim vede učitelku do kuchyně.)
Mary: Co tam?
Nim: Dát jíst tam, Mary, já jíst.
Mary: Co jíst?
Nim: Dát já jahoda.
Další úryvky:
Vidět déšť venku?
Bát. Přitulit.
Ty bát rámus?
Mary, bát. Přitulit.
Co teď myslet?
Hrát.
Co hrát?
Tahat, skákat.
Ty unavený teď?
Unavený. Spát, čistit zuby. Přitulit.“... celý text
— Bonda
Šimpanz Nim
„Zajímavé a zároveň poučné čtení.“
— gabrimi