Jana Mrózková

česká

Populární knihy

/ všech 5 knih

Nové komentáře u knih Jana Mrózková

Nová literatura v kostce pro SŠ Nová literatura v kostce pro SŠ

Po dlouhé době jsem si přečetl učebnici z literatury s názvem NOVÁ LITERATURA V KOSTCE PRO SŠ, která je určena pro studenty středních škol, ale nejen jim. Je koncipována podle osnov státní maturity. Kniha je psána formou krátkých výpisků počínaje kapitolami ÚVOD DO LITERATURY a konče ČESKOU LITERATUROU PO ROCE 1989. Učebnice je přehledně zpracovaná, slouží k rychlé orientaci studentů a čtenářů. Myslím si, že je vhodná pro zopakování učiva k maturitě, ale určitě je třeba čerpat také z jiných učebnic během studií na střední škole, protože je to doopravdy psáno v kostce, jako by to byly výpisky ze sešitu, do kterého si děláme poznámky. Jsem rád, že v této učebnici se nachází také autoři jako DAN BROWN, HARUKI MURAKAMI, J. K. ROWLINGOVÁ, CHRISTOPHER PAOLINY a jiní spisovatelé, i když jen okrajově. Naopak v této učebnici postrádám autory jako např. J. D. SALINGER (Kdo chytá v žitě), J. WYNDHAM (Den Trifidů), W. Saroyan (Tracyho tygr) a určitě by se našlo pár dalších autorů. Některé autory jsem neznal a do této učebnice byli zařazeni např. KURT VONNEGUT aj. Při pročítání textu mě oslovily např. tyto knihy, které bych si chtěl časem přečíst: Kdo se bojí Virginie Woolfové (E. Albee), Návštěva staré dámy (F. Dürrenmatt), Smrt obchodního cestujícího (A. Miller) aj. Určitě by si zasloužily větší propracování kapitoly SCI-FI A FANTASY LITERATURA a kapitola ČESKÁ LITERATURA PO ROCE 1989. Tato kapitola i v jiných učebnicích začíná MICHALEM VIEWEGHEM přes několik dalších autorů (Petra Hůlová, Petr Šabach, Jáchym Topol aj.) – od těchto autorů jsem prozatím žádné knihy nečetl) a tímto toto období končí, což je škoda. Někteří další představitelé současné prózy jsou sice uvedeni, ale žádné informace k jejich osobám, anebo knihám, nejsou uvedeny. Přes 30 let po revoluci u nás je dlouhá doba na to, aby této kapitole byla věnována větší pozornost. V knize se nachází také části, které jsou pojmenovány DĚJ a jsou zvýrazněny v zeleném rámečku. Zde nalezneme stručné obsahy děl, i když se jich v knize nevyskytuje mnoho. Možná stojí za úvahu, jestli je nutné zařazovat kapitoly ROMANTISMUS V POLSKU nebo ROMANTISMUS NA SLOVENSKU. Možná místo těchto kapitol by si zasloužil větší prostor např. ALOIS JIRÁSEK nebo jiní spisovatelé a jejich díla, ale to jsou jen moje subjektivní pocity. V učebnici se nachází také ilustrace a portréty některých autorů. Oceňuji, že se v učebnici nenacházely pravopisné chyby a překlepy. V závěru učebnice se nachází REJSTŘÍK AUTORŮ A NÁZVŮ ANONYMNÍCH DĚL a REJSTŘÍK ZÁKLADNÍCH LITERÁRNÍCH POJMŮ. Obal knihy je pěkný. Zvýraznění kapitol, autorů a jejich děl zelenou barvou je pěkný pro náš zrak. Některé důležité literární pojmy jsou zvýrazněny v rámečku. Oceňuji, že výslovnost zahraničních autorů je uvedena v hranaté závorce. Součástí učebnice jsou odkazy na ukázky tvorby daného autora v čítankách, které lze pořídit od této autorky a čtenář může pracovat souběžně s touto učebnicí a čítankami. Celkově hodnotím knihu pozitivně. Z mého pohledu není přehlcená nadbytečnými informacemi, nalezl jsem v ní také hodně zajímavostí napsané srozumitelnou formou. Autorka při přípravě této knihy využila své dlouholeté zkušenosti s výukou literatury na střední odborné škole a s přípravou studentů ke státní maturitní zkoušce. Pro podrobnější informace je třeba vyhledat jiné učebnice, skripta, knihy, které nekloužou po povrchu a jdou hlouběji. Nicméně tato učebnice určitě plní svůj účel, je přehledná, nalezneme v ní rychle informace, které potřebujeme a myslím si, že mnoha studentům pomůže. Knihu hodnotím pozitivně. :)... celý text
Marekh


Nová čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ Nová čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ

Čtvrtý díl Nové čítanky jsem nedokázala soustředěně přečíst celý kvůli své osobní znalosti obsažené literatury, raději jsem se těšila na nějakou novou knihu... Ale byla jsem nadšená z výběru ukázek ze zahraniční literatury. Občas se vyskytl překlep v textu. (Alespoň částečným) přečtením všech dílů této nové série čítanek jsem ukojila svůj hlad po středoškolských znalostech literatury a dostala jsem chuť objevovat literaturu současnější.... celý text
Pavla-Adina


Nová čítanka III. k Literatuře v kostce pro SŠ Nová čítanka III. k Literatuře v kostce pro SŠ

Dobrý zážitek. Začínám být touto sérií čítanek nadšená...
Pavla-Adina



Nová čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ Nová čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ

Zopakovala jsem si, co bych měla (snad) znát ze školní výuky dějin literatury. A možná dočtu i další navazující díly. Párkrát jsem objevila překlepy (minulý čas s koncovkou infinitivu místo -l).... celý text
Pavla-Adina


Nová čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ Nová čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ

Naše čítanky měli mnohem menší písmo a byli obsáhlejší. Tím víc jsem nadšená z četby tohoto nového vydání.
Pavla-Adina