Jens Schumacher

německá, 1974

Nová kniha

Přízrak trpasličích dolů

Přízrak trpasličích dolů - Jens Schumacher

Ze stříbrných dolů v Gnarlingu se šíří strach. Mlhou se plouží kvílející postavy a děsí trpasličí dělníky. Práce ustává a doly se vyprazdňují. V obavě, že těžba... detail knihy

Nové komentáře u knih Jens Schumacher

Přízrak trpasličích dolů Přízrak trpasličích dolů

Nenápadná německá série gamebooků Svět tisíce dobrodružství ve třetím pokračování vezme čtenáře do hlubin dolů sužovaných záhadnými přízraky. Což je svým způsobem originální herní prostředí (pár GB si vybavím, ale i tam se do důlního prostředí zafáralo jen na chvíli). Jelikož jsem dva předchozí díly této volně navazující série odehrál a tedy tušil, do čeho jdu, čekal jsem středně obtížnou odlehčenou hru. Jenže toto dobrodružství je pořádně záludné. Byť i tentokrát lze příběhem projít jednoduše bez ztráty kytičky, hra neváhá nechat hráče bloudit poměrně rozlehlými důlními prostory, přestože už je s velkou pravděpodobností do budoucna herně mrtvý. Cítil jsem zde výrazný apel na hráčskou zvědavost, jehož nespornou nevýhodou ovšem je nemalá instantní smrt (stav, kdy bez předchozího náznaku nebezpečí jen zvolíte špatnou odbočku a rázem je z postavy dálnice pro červy). Naopak výhodou je, že si nepotřebujete kreslit mapu. Ani kostek není třeba;v rámci náhody stačí naslepo zabodnout prst do stránky s runami. Jediné, co hráči zbývá, je zapisovat si nálezy a indicie. Kniha je tak potenciálně vhodná na cesty a nejspíš zaujme i hráče GB méně políbené (byť těm bych nejprve doporučil předchozí dva svazky). Závěrem jen dodám, že obálka knihy mi k příběhu opět neladí. Přízrak trpasličích dolů bych doporučil mírně pokročilým hráčům gamebooků.... celý text
Morbidus


Únikovka: Únik ze strašidelného domu Únikovka: Únik ze strašidelného domu

Tuto ilustrovanou únikovku jsme zvolili jako první setkání se strašidelnou atmosférou v knížkách pro děti. Kniha je určena dětem od 9 let, syn ji četl v 10 letech. Šlo o druhou zkušenost s gamebookem, takže už věděl, co a jak. V knize se řeší náročné úkoly, slovní úlohy a hlavolamy a skáče se podle výsledků na jiné stránky, aby člověk našel pokračování příběhu. Opět na nás byly úkoly těžké (i pro dospělého, nechápali jsme, co se po nás chce), ale je tam nápověda, takže se holt člověk kdyžtak musí podívat na radu nebo výsledek do ní. Je lepší, když knihu čtete s dítětem a pomáháte mu. Příběh je vcelku prostý, malý kluk se kvůli sázce dostane do strašidelného temného domu (kde ani není mobilní signál) a celou knihu se pak sérií úkolů snaží dostat ven a nezůstat tam uvězněný. Nejlépe co nejrychleji, než mu dojde baterka v mobilu na svícení ve tmě. Zapůsobilo na mne závěrečné vysvětlení celé situace, oceňuji logiku a realistické vysvětlení. Syn chtěl už chvílemi "z toho strašného domu co nejdřív vypadnout", celkově se mu ale nakonec kniha líbila.... celý text
jitka_dankova


Únikovka: Únik z dračího hradu Únikovka: Únik z dračího hradu

Ilustrovaná únikovka z fantasy světa draků, hradů a skřetů. Je určena dětem od 9 let a tak jsme ji se synem v jeho 9 letech zkusili. Byla to jeho první zkušenost s gamebookem. V knize se řeší náročné úkoly, slovní úlohy a hlavolamy a skáče se podle výsledků na jiné stránky, aby člověk našel pokračování příběhu. Musím přiznat, že na nás byly úkoly těžké (i pro dospělého, nechápali jsme, co se po nás chce), ale je tam nápověda, takže se holt člověk kdyžtak musí podívat na radu nebo výsledek do ní. Všechny postavy a místa mají docela krkolomné názvy, špatně se synovi zapamatovávaly a špatně se mu texty četly, jsou navíc černé na šedém pozadí a překlad nám přišel takový kostrbatý. Jinak byl ale z knihy nadšený, líbila se mu ta interaktivita a příběh ho zajímal, i když není zrovna fanda takovýchto "ošklivých a starodávných" fantasy se skřety, trolly i podivnými nelogickými postavami (u mastodonta nepochopil, že má jen jednu nohu a myslel, že ta druhá je vzadu, takže kvůli tomu špatně počítal slovní úlohu). Pokud Vaše dítě není přeborník na logické úlohy a hlavolamy, tak je potřeba sedět u knihy s ním a pomáhat mu.... celý text
jitka_dankova



Čarodějův odkaz Čarodějův odkaz

Čarodějův odkaz mi umožnil zpozorovat hned dvě drobné chybky, které se netýkají ani tak obsahu, jako spíše samotných knih ze série Svět tisíce dobrodružství. Ono se totiž u gamebookových sérií - o samostatných kusech či sériích - hodí mít na hřbetě knihy její umístění v sérii. Že první díl hraju jako druhý jsem zjistil až z DK; propojené jsou totiž velmi volně skrze hlavní postavu mladého pomocníka v kovárně a jeho krajně nesympatického bratránka. Ono by pořadí mohlo vyplynout z děje, ale ten se návazností mezi dobrodružstvími (zatím?) naneštěstí nezabývá. Tentokrát je od začátku jasné, co máte udělat a kniha vás celkem jasně směruje na správná místa. Samozřejmě je zde pro vás uchystáno několik chytáků (konečně jsem alespoň jednou využil své Písemnictví) a během hraní je třeba dbát na logiku. V tomhle je to stejné jako v pro mně subjektivně lehčím Pokladu zlobrů; stejně tak nepotřebujete kostky, ale taky nejde jen o walkthrough. Dokonce se sem tam dočkáte i hádanky a to v podobných knihách mám rád. Zauvažovat by se snad dalo nad tím, že Korduula jako království je spíše splácanina a jako takové nefunguje... ale po příběho-herní stránce to vtáhne natolik, že vám to bude jedno. Takže celkově jsem spokojen mohu snad jen namítnout, že česká mutace obálky se opět dějově netrefila (i když je fajn). Rozhodně doporučuji (nejen) mladším a začínajícím hráčům gamebooků!... celý text
Morbidus


Poklad zlobrů Poklad zlobrů

Ačkoli jsem vůči gamebookům z řady Svět tisíce dobrodružství nejprve pojal určitý despekt, po odehrání se ukázalo, že nebyl na místě. Jen od toho nesmíte čekat RPG prvky s výrazně propracovanými pravidly ani prázdný walkthrough, kde jen posíláte postavu na odkazy a ona si se sběrem věcí či celou akcí poradí sama. Tato a další knihy z této řady stojí někde mezi těmito dvěma přístupy. Hráč si zvolí jednu speciální dovednost a sám ve hře aktivně sbírá předměty či informace. Právě informace jsou zde velmi důležité; pokud totiž nad svými herními kroky uvažujete logicky, neměli byste mít problém knihu dohrát. Minimálně já se dostal na první pokus až téměř nakonec; jelikož zde nemáte životy, platí se za chybná rozhodnutí těžce, včetně instantní smrti. Dobré, je že logická úvaha vás často varuje a pokud ne, zřejmě jste minuli nějaké důležité místo (pak je to trochu hop nebo trop). Laděním i úrovní obtížnosti bude určitě vyhovovat mladším čtenářům, kteří se nebojí výzev, přemýšlení a mají trochu trpělivosti - sami se pak mohou rozhodnout, jaké GB jim budou sedět v budoucnu. Jen do čerta... ta obálka je fakt děsná a odpovídá názvu knihy, ne knize samotné. Těším se na další knihy z této série a doporučuji i nezkušeným hráčům!... celý text
Morbidus