Nová kniha

Boje na finském nebi: Sovětsko-finská válka 1939-1940. 2. část

Boje na finském nebi: Sovětsko-finská válka 1939-1940. 2. část - Miroslav Šnajdr

Gloster Gladiator Mk.II – Gloster J 8A (Gladiator) – Bristol J 7 (Bulldog II, IIA) – Svenska J 6 a J 6A, ASJA J 6B – Morane-Saulnier MS.406 C1 – Caudron-Renault... detail knihy

Nové komentáře u knih Miroslav Šnajdr

V zaměřovači Rata V zaměřovači Rata

Velmi cenná a poučná kniha, nicméně přijde mi, že autor není tak úplně nezaujatý a místy nepokrytě "fandí" republikánům. Chybí mi též podrobnější vhled do účasti zahraničních pilotů mimo rámec státy naordinované pomoci.... celý text
Cinik


V zaměřovači Rata V zaměřovači Rata

Literatury o občanské válce ve Španělsku moc není, tak jsem nepohrdl touto knihou, kterou mi půjčil kamarád , letecký fanda. Pro všechny 3 státy Německo, Itálie na straně povstalců , SSSR na straně republikánů bylo Španělsko polygon pro testování svých bojových letounů a zúčastnění piloti na obou stranách získali bojové zkušenosti, později uplatněné ve druhé světové válce. Letecká válka nad Španělskem nebyli mohutné letecké bombardovací svazy, letecké souboje desítek letounů na obou stranách, jestli bylo ve vzduchu 20 letounů při leteckých soubojích bylo to moc. Bombardování baskické Guerniky provedlo zhruba 40 letounů, v první vlně letěly 3 italské bombardery Savoia Marcheetti, Italové to dlouho tajili , k bombardování se přiznali až v roce 1977, dílo zkázy dokončily německé Junkers. Letecká válka kromě bombardováni byla krutá tím, že obě strany sestřelené piloty bez milosti zpočátku popravovali, později byla prováděna ojediněle výměna sestřelených a zajatých pilotů, to už nebyla letecká válka rytířských leteckých soubojů jak v první světové válce. Na straně republikánů kromě ruských pilotů bojovali také tzv. námezdní piloti z Evropy, Ameriky, Austrálie, za sestřel nepřátelského letounu povstalců jim byla vyplácena republikány odměna 5 tisíc franků ve zlatě. Němečtí piloti mající vojenskou kázeň a disciplínu v krvi, nemohli pochopit nepořádek a laxnost v povstaleckém vojsku i u letectva. Na konci knihy se zabývá autor i bitvou na Ebru. Velmi dobré počtení, mnoho zajímavostí o tehdejších letounech.... celý text
vvikingg


Operace Barbarossa - Letecká válka 22. června 1941 Operace Barbarossa - Letecká válka 22. června 1941

Stručně a jasně podaná a z několika zdrojů shrnutá fakta. Oceňuji dobové fotografie letounů a také tabulky s jejich technickými parametry, včetně výzbroje, roků výroby a uvedení do výzbroje dané strany.... celý text
lilites



Muž proti muži, stroj proti stroji Muž proti muži, stroj proti stroji

S výrazem "žokej" a "sedlat" přišel jako první Rajlich, pak si naštěstí doplnil vzdělání a přestal to používat. S používáním celých názvů u jednotek je to složitější, když to člověk zjednoduší, aby se to lépe četlo, tak se ozvou mnozí "chytráci" s poukazem na neznalost autora. Ještě hůž než pan Šnajdr píšou lampasáci - např. Irra.... celý text
certchlup


Muž proti muži, stroj proti stroji Muž proti muži, stroj proti stroji

Zatím jsem v půlce, ale... Vysloveně mě takovým způsobem irituje autorův styl, že musím hodnotit už teď. Myslím že knih s leteckou tématikou jsem přečetl už dost, ať od historiků či přímo od pilotů, ale teprve pan Šnajdr mi servíruje ve své knize namísto pilotů "žokeje" a na místo pilotování, řízení či aspoň létání používá často slova "sedlal". Není to výjimečně použito a opravdu se mi to protiví. Nečtu o dostizích. A také výraz "létací člun", který v kapitole ,Nálet na Davao' používá nebude úplně v pořádku. Jsou to totiž létající čluny, pane Šnajdre. Co ubírá dále na čtivosti je neustálé opakování celých pojmenování funkcí, útvarů, armád, apod.. Na jedné jediné stránce dokáže klidně i 5x pojmenovat celou jednotku, i když to text nevyžaduje. Zbytečně zabíhá do detailů i když to situace nevyžaduje. Nevyrovnávám se zatím s jeho stylem psaní a mám i pocit, že zbytečně natahuje délku knihy detaily, které nejsou potřeba. Dočteno. A snižuji hodnocení o jednu hvězdu. Taková zbytečná námaha. Zdrojů má autor neskutečně mnoho a přesto ze šesti příběhů má nějakou hodnotu tak půlka. Zejména poslední část mě vysloveně nebavila. Autor nám totiž rozepisuje na snad šedesáti stránkách něco, co může být na dvou. Korunu všemu, kdy jsem přestal doufat v soudnost pana Šnajdra, nasadil v pasáži, kdy popisuje že německý pilot "poslal do pekel" spojeneckého letce. Výraz je to používaný, ale uvědomuje si, že je to krajně nevhodné se takto vyjádřit k oběti bojovníka za svobodu ve prospěch nacistického vojáka?! Hanba vám pane Šnajdre.... celý text
Tclaw