Nová kniha

Richard Wagner a jeho Židovství v hudbě

Richard Wagner a jeho Židovství v hudbě - Pavel Sládek

Kolektivní monografie autorů z Filozofické fakulty UK pojednává o Wagnerově nechvalně proslulém spisu Židovství v hudbě a obecněji o sociálně-politických aspekt... detail knihy

Nové komentáře u knih Pavel Sládek

Richard Wagner a jeho Židovství v hudbě Richard Wagner a jeho Židovství v hudbě

Jako milovník německého skladatele, libretisty a spisovatele Richarda Wagnera (1813 - 1883), autora oper Lohengrin, Tristan a Isolda, Mistři pěvci norimberští, Parsifal či tetralogie Prsten Nibelungův, jsem si nemohl nechat ujít publikaci, která kriticky pojednává o nejspornějších a nejtemnějších stránkách jeho osobnosti a myšlení, totiž o jeho antisemitismu a tedy i o tom, jak byl později využit/zneužit nacisty a proč se jeho hudba nehraje v Izraeli. Sborník studií Richard Wagner a jeho Židovství v hudbě přináší příspěvky editorů Pavla Sládka a Jiřího Starého a dalších pěti autorů. Ústřední roli v knize hraje nechvalně proslulý Wagnerův spisek Židovství v hudbě, vydaný nejprve pod pseudonymem v roce 1850 a znovu pak v roce 1869 již pod Wagnerovým jménem. Do češtiny přeložen nebyl, ale díky této pozoruhodné knize jej poznáme zblízka dosti. Autoři se zabývají problematikou národa a Židů v politickém myšlení německé romantiky, zmíněným spisem v kontextu teoretických spisů Richarda Wagnera, neprovozováním Wagnerovy hudby v Izraeli, jazykem "podezřelých" postav ve Wagnerových operách, v nichž údajně zkarikoval židovské postavy, vývojem jeho antisemitských názorů i recepcí Židovství v hudbě v současném Německu. Geniální skladatel Richard Wagner byl bohužel problematickým a kontroverzním člověkem s nesnesitelně sobeckou povahou a odpornými názory a tato kniha to jen dokládá. Jak jednou napsal německý publicista Willy Haas: "Žádný jiný génius na světě nám to tolik neusnadnil, abychom se od něj zklamaně odvrátili, a žádný nám to tolik nekomplikuje, když jej chceme ctít."... celý text
milan.valden


Rozpad židovského života Rozpad židovského života

Následující citace a popisky jsou převzaty z publikace "Rozpad židovského života" (Academia, 2016), která popisuje úděl Židů a emigrantů z pohraničí během druhé republiky. Mnohé citace jsou neveselou vzpomínkou na českou malost a jak rychle se uměla zorientovat ve vypjatém nacionalismu. Rovněž poukazuj i na ty, co si v této době dokázali udržet zdravý rozum. . . . . . . . „Z dopuštění dějin nastane u nás rozmach nacionalismu, vlastenectví, které bude mizernou imitací nacionalismu německého a italského, i španělského Francova. Budou se snažiti dát nám nejhroznější cizotu ve jménu češství a nebudou to cizinci, nýbrž právě ti nejryčnější vlastenci, kdo nám bude rváti jazyky z úst. Co by mohlo být v této nešťastné zemi brutálnější než útlak německý? - Český, přece!“ Josef Čapek „Psáno do mraků“ s. 167-168 . . . . . . . Zdaleka ne všichni si ovšem uvědomovali, že osud německých Židů předznamenává osud Židů českých. Žádné iluze se v tomto ohledu nedělal Ladislav Karel Feierabend (...) „Z duše jsem litoval českých židů, kteří splynuli s národem, a mezi nimiž jsem měl mnoho dobrých přátel. Věděl jsem předem, že budou vystaveni různým protivenstvím a že je plně neuhájíme. Bylo nutno počítat s tím, že židé budou muset zmizet z veřejných míst a že se pod tlakem z Berlína nevyhneme protižidovským zákonům.“ Ladislav Karel Feierabend „Ve vládách druhé republiky“ s. 65 . . . . . . . Informace o protižidovských opatřeních přijímaných v Rumunsku byly využívány také jako podnět k obecnějšímu zamyšlení, na jehož základě přičítaly katolické kruhy židovskému etniku zodpovědnost za poválečný rozklad morálky a společenského pořádku: „Liberalismus a kapitalismus způsobily hluboký rozvrat v evropské společnosti, k tomu je pak třeba nutno zároveň připojit, že na tom mají velký podíl Židé, kteří jsou jejich hlavními nositeli (...) Židé stojí na bojišti těch, kdo usilují o rozvrat jejich základů, které ve své hloubce a tvářnosti jsou základy křesťanskými.“ Obnova Leden 1938 . . . . . . . Rekace katolicky orientovaného spisovatele Václava Renče (1911-1973) v Národní obnově z října 1938: „...takový je náš poměr k Židům, nevede nás k nim nenávist, abychom jim odpírali chleba, ale vede nás láska k našim domovům, k našim předkům i potomkům, abychom jim odpírali práv, která jim nepřísluší (...) pro nás je samozřejmé, že se nemusíme uchylovat k ideologiím jakýmkoli, tedy ani k antisemitismu, abychom rázně a bez rozpaků vyčistili svůj hospodářský a národnostní život od elementů židovských a odkázali je jako hosty, a to hosty nikterak milé a vítané, do zvláštních hostinských pokojů.“ . . . . . . . Karel Čapek připomněl v listopadu 1938 neobyčejnou frekvenci pojmů „obroda“, „očista“ a „čistka“ v dobovém tisku. „Najdete ta slova ve většině novin. Národ se musí obrodit. Náš život potřebuje mravní obrody. Musí se provést očista našeho veřejného života, očista té nebo oné instituce, očista toho nebo onoho úřadu. Nebo dokonce se má tuhle nebo tamhle provádět čistka, kteréžto sovětské slovíčko kupodivu lehce vyklouzne z krku zrovna těm lidem, kterým pomalu i slovo svoboda, demokracie nebo humanita čpí povážlivým bolševictvím. (...) Člověk by si z toho málem odnesl dojem, že předtím, než na nás dopadla ta přetěžká rána, nebylo u nás nic než kal a špína, že v těch dvaceti létech naší šťastnější minulosti se nedělalo nic než ostuda a packářství –. Tedy s tímhle pomalu. Náš národ snad nepotřebuje a nebude takhle poplivávat sebe sama, své dosavadní dílo, všecko, co dělal, več věřil a na čem byl účasten téměř do včerejška.“ . . . . . . . Oldřich Blažek pobouřeně odmítl stanovisko lékařské komory, která se „brání“ velkému počtu židovských lékařů a chce jejich počet omezit: „Nesvědčilo by o národní velikosti – velikosti mravní i myšlenkové – kdybychom z tzv. Otázky židovské činili náhradu za řešení problémů opravdu základních. Kdo u nás už nic nedovedl vymyslet, přijal antisemitismus jako jediný zpravidla recept nápravy.“ O. Blažek „Poznámky na okraj dní“ s. 77 (Index 10, 1938, č. 7) . . . . . . . Antonín Matěj Píša uveřejnil v Právu lidu úvahu o kulturní periferii a komentoval tažení proti Klubu českých a německých divadelních pracovníků, jehož členy byli i herci židovského původu. 13.10.1938 se v Národním divadle konala obnovená premiéra Prodané nevěsty. Vedení divadla se rozhodlo, že režiséra Hanuše Theina *, který měl židovské předky, nebude uvádět na plakátech. A. M. Píša napsal: "Umělec, jenž už režíroval i to představení Smetanovy hry, které sklízelo úspěch doma (také na stránkách Venkova!) i v cizině, muž, jenž vždy byl českým umělcem a jehož otec byl znám jako národní pracovník, je nyní předmětem odporu i odboje jen proto, že se narodil židem.(..) Nezbytně se nad tím vnucuje otázka: má národ, jenž byl nespravedlivě tištěn, sám sebe ponižovat tím, že dychtivě bude napodobit nectnosti svých utiskovatelů, že se sám dobrovolně bude glajchšaltovat?“ *Hanuš Thein (1904-1974) operní pěvec, režisér a hudební pedagog. V roce 1928 absolvoval sólový zpěv na pražské konzervatoři a získal angažmá v Národním divadle, od roku 1932 zde byl i režisérem. V lednu 1945 byl transportován do Terezína, kde se zapojil do kulturních aktivit. Po válce se vrátil do Národního divadla (režisér, pěvec). . . . . . . . Radikální Mladá národní jednota, která vznikla jako mládežnická organizace vládnoucí Strany národní jednoty, vypracovala „ideový řád“ otištěný v prosinci 1938 ve Večeru, kde se mimo jiné požaduje přísná segregace Židů a Čechů: „Židé budou vyloučeni ze státní služby a z vlivu na výchovu národa. Rozsah jejich účast... celý text
RichardMekka


Jehuda Leva ben Besalel - Maharal Jehuda Leva ben Besalel - Maharal

Velmi uspokojivé.
Egertová



Rozpad židovského života Rozpad židovského života

Období, kdy zúčastnění buď mohou, anebo musejí hájit své zájmy a nezúčastnění musejí, i přes vrozenou nechuť, zaujmout postoj, jsou pro vzdáleného pozorovatele vždycky velmi zajímavá. Pozoruhodné je také to, že jakmile je potřeba někoho někde obětovat, neomylně se nabízejí stále stejní beránci.... celý text
Vesmich