Nová kniha

Lucie v lese s Čímsi

Lucie v lese s Čímsi - Peter Handke

Lucie bydlí s rodiči na malém předměstí velkého hlavního města. Zatímco Luciina maminka-kriminalistka má ve všem jasno a její svět má jasný a přísný řád, tatíne... detail knihy

Nové komentáře u knih Peter Handke

Pět her Pět her

Dosť ťažké toto hodnotiť. Počul som Proč kuchyň v audioprevedení a bol som unesený. Zvyšok som čítal a je to asi aj dosť o nálade. Absurdné, zábavné.
dr.horrible


Spílání publiku Spílání publiku

Vy zblblí aristokrati, vy zpuchřelí měšťáci, vy vzdělanci, vy šťastlivci, dostal se vám do rukou dramatický poklad!
annihilation


Zvláštní žena Zvláštní žena

Zábavné a presné.
dr.horrible



Krátky list na dlhú rozlúčku Krátky list na dlhú rozlúčku

Neustále opisovanie prostredia a emócií - on je to snaď takmer cestopis - nažhaví na návštevu USA, ale od spomínaného Kerouaca je to vzdialené úplne najviac. Miestami snové prechody, ťažko vnútorne intímne - pritom odťažité; blízko postavám, ďaleko vzťahom. Toho Wendersa to pripomína dosť. Tak ďaleko, tak blízko.... celý text
dr.horrible


Nebe nad Berlínem / Podzemní blues / Zdeněk Adamec Nebe nad Berlínem / Podzemní blues / Zdeněk Adamec

„Ano! Cítit vzduch... Chutnat vodu... A lhát... Jako když tiskne! Dotýkat se jejich vlasů... Na co ještě čekáš?“ Důvodem, proč jsem po knížce sáhnul, byla hned první ze tří her. Nebe nad Berlínem je totiž možná vůbec můj nejoblíbenější film a já jsem byl zvědavý, jak na mě budou působit Handkeho slova odstřižena od Wendersovy vizuality. Jenže ono to takhle vůbec nefungovalo! Všechny dialogy jsem vnímal jako vzpomínku na film, „černobíle“, vlastní fantazie nad mojí obrazotvorností nedokázala převzít kontrolu! A to i v místech, kde se původní hra a scénář lišily: takže jsem v postavě moderátorky stejně viděl Petera Falka a v anonymním tanečním sále mi koncertoval Nick Cave. :-) Bylo to každopádně působivé setkání. Vznešená poetika Handkeho slov je křehká, ale nepodbízivá, a jaksi postavená oběma nohama na zem. Jím vyzdvihované lidství je neoddělitelné od lidské tělesnosti a zranitelnosti – andělé nám totiž nezávidí naše duchovní výšiny, ale naši schopnost dotknout se druhého člověka v okamžicích jeho štěstí i bolesti. S Podzemním blues jsem se také nesetkal poprvé, šel jsem se před lety na tuhle hru podívat v provedení divadla Komedie, abych zjistil, jestli si nenajdu cestu k herectví Bolka Polívky na prostoru komorní scény (nenašel). A také teď při čtení mi to celé přišlo prostě příliš monotónní a nudné. Misantropický vypravěč sice odhaluje lidskou ošklivost a konfrontuje s ní své spolucestující, ale tím jen sotva může překvapit. Protože o chybách a slabostech lidí kolem nás přece víme. Protože lidi kolem nás přece nemáme rádi proto, že jsou dokonalí, ale máme je rádi právě v jejich nedokonalosti. Můj zájem tak výrazněji upoutal až závěr hry, který přesvědčivě ukázal, že za neschopností snášet druhé a žít s nimi v souladu často bývají vlastní potlačená a nereflektovaná zranění. Téma upálení Zdeňka Adamce mě v době, kdy jsem se o něm dozvěděl, uvedlo do značného neklidu. Rozpor s tím, jak je vnímán Jan Palach a jak Zdeněk Adamec se mi zdál obrovský. Má oběť vlastního života vyšší hodnotu, když se „trefí“ do společenské nálady? Díváme se s obdivem na člověka, který položí svůj život za své postoje nebo na člověka, který položí život za naše postoje? Handkeho hra se mi nejprve zdála se svojí „havlovskou“ absurdností dialogů znevažující. Říkal jsem si, že památka zmařeného lidského života by neměla sloužit k divadelní exhibici. Ale s postupem času, jak jsem sledoval neschopnost postav vyslovit cokoli smysluplného k téhle demonstrativní sebevraždě ... nevím, jestli to byl autorský záměr, ale já jsem měl pocit, že tento způsob interpretace neinterpretovatelného je vlastně správný. A snad i jediný možný.... celý text
mirektrubak