Diskuze (2)
Přidat příspěvek
Mnohdy znepokojivé, ale především stále vynikající prozaické dílo, které Weiner zanechal, je dost možná nejvíce nedoceněné a opomenuté. Řazen k expresionismu, nicméně to považuji trochu za nedorozumění. Weinerovy texty jsou příliš moc individální a profilově vyhraněné, tedy skrz naskrz do žádné kategorie podle mě nespadají. Weiner byl možná trochu blázen a labilní člověk, jako spisovatel takovou náladu do svých knih celkem vnesl a možná i proto jsou tak pozoruhodné a dechberoucí. Rozhodně doporučuji jako četbu všem, kteří by si rádi přečetli něco, co se dosti vymyká (v dobrém slova smyslu) a co se jen tak z paměti nedostane. Strhující a fascinující čtení.
http://www.souvislosti.cz/297hrd.html
Richard Weiner knihy
1937 | Lesklé náčiní |
1990 | Proč nejsem komunistou |
1993 | Škleb |
1928 | Lítice |
1996 | Netečný divák a jiné prózy. Lítice. Škleb |
1998 | Lazebník / Hra doopravdy |
1964 | Tam a zpátky 1914-1918 |
1967 | Hra doopravdy |
1964 | Prázdná židle a jiné prózy |
2016 | Prázdná židle |
Štítky z knih
první světová válka (1914–1918) eseje filozofie povídky umění surrealismus sny česká literatura fejetony víra
Weiner je 8x v oblíbených.
Ale dokázat, že jsem už tehdy tušil a říkal, k Bohu že lze dospět jediné důsledným zoufalstvím, totiž zoufalstvím, jehož žádné chlácholení neobelstí a na jehož konci se tomu, kdo šel zatvrzele, otvírá propast světla, kam stačí pak už jen střemhlav se vrhnout, a pomstil jsem se všem, aniž jsem po pravdě byl na skutek tak nepěkný aťsi jen pomyslil. A já bych dokázat mohl. Ale nač smlouvat aťsi jen o tom? Je tolik, tolik lidí, kteří se svým zoufalstvím vychloubají; kéž jim slouží. Mně stačí milovat vše, totiž milovat se zavřenýma očima, před nimiž tančí duhy v kruzích stále širších a širších. Mně stačí ruka, již mi podává tvor jediný jeden, skloniv hlavu, abych neviděl, že slzí, zatímco v úsměvu, který chystá a jehož neuzřím jinak, než stav se nepojmenovatelným veškerem, Bůh hněte manu, které neokusí já.