Bratia Karamazovovci diskuze
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
Už vyše sto rokov neutíchajú spory o tom, ktorý z románov F.M. Dostojevského je najlepší. Jedni tvrdia, že prvý – Chudobní ľudia, – pretože znamenal novú kvalitu v ruskej literatúre (podľa Belinského to bol prvý ruský sociálny román); iní sa nazdávajú, že Zápisky z mŕtveho domu, pretože sú v nich všetky základné myšlienky a problémy Dostojevského tvorby posibírskeho obdobia; tretí zaň označujú Zločin a trest, pretože znamená novú kvalitu v spisovateľovej tvorbe (prechod od dialogického románu k polyfonickému) a je aj skladobne najucelenejší; štvrtí dokazujú, že Diablom posadnutí, pretože prináša jeho najhlbšie rozvažovanie o človeku a svete a piati vyzdvihujú práve Bratov Karamazovovcov, pretože je to posledný román, v ktorom sa ako v oceáne zlievajú všetky témy predchádzajúcich autorových veľtokových románov. Tak ako každý z Dostojevského románov, predstavujú aj Bratia Karamazovovci neopakovateľnú myšlienkovú a umeleckú kvalitu, takže z hľadiska jeho stúpencov môže byť najlepší. Ide o to, že tak ako celé jeho dielo, predstavuje ďalší, iný, nový pokus myšlienkovo a umelecky preniknúť k „človeku ako k tajomstvu, ktoré treba odhaliť.“ Tak totiž svoje autorské vyznanie, svoj program, charakterizoval ešte na začiatku spisovateľskej dráhy on sám. Za toto odhaľovanie ľudského tajomstva platil tým najcennejším – zdravím a životom.... celý text
Literatura světová Romány Filozofie
Vydáno: 2009 , EurópaOriginální název:
Братья Карамазовы (Braťja Karamazovy), 1880
více info...
Diskuze o knize (4)
Přidat komentář
Možná je neadekvátní sem cokoliv psát, protože jsem knihu nečetl, ale "jen" slyšel její dvoudílnou dramatizaci na Vltavě, mimochodem se skvělými a dnes už klasickými herci (Frej, Somr, Němec, Hartl, Vančurová, Syslová, Skořepová, Přeučil... apod.). Předpokládám tedy, že jde o zhuštěninu, dramatizaci prozaického textu a že tam musela nutně vypadnout spousta rovin. Takže je otázka, co jsem vlastně z Karamazových do sebe vstřebal. Ale myslím, že není neadekvátní (právě) na tomto místě na tuto dramatizaci upozornit a vřele ji doporučit, je skvělá. Myslím totiž, že i přes zkratku, nutnou pro převod prózy v drama se podařilo postihnout a vyjádřit esenci ruské touhy po životě permanentně stojící tváří v tvář zločinu, že i rozhlasová adaptace klade základní otázky lidské existence. Vášnivost ve všem konání, v lásce i ve vraždě, slepá spravedlnost, chudoba ducha i přes aristokratické postavení a naopak aristokratických duch chudobných, těmito všemi kontrasty jsou Karamazovi prostoupeni a čtenář/posluchač je jimi vláčen a unešen. Takže doporučuji! Režii měl Josef Melč v roce 1997.
Důležitý fragment z knihy (příběh v příběhu), který zachycuje rozhovor Velkého inkvizitora s Ježíšem, jak ho Aljošovi vypráví Ivan:
https://www.orthodoxia.cz/srovn/velky-inkvizitor.htm
Samozřejmě, knížka budí respekt, a to se na ni stačí jen podívat v knihovně. Velký rozměr, Dostojevskij. Já si to však jako čtenář klasiky nemohl nechat ujít. Byl jsem překvapen, jak dobře se kniha čte. Dostojevskij je mistr slova, zdatný vypravěč, který jde do hloubky i šířky, ale nikdy se ve svém vyprávění neztratí a tvoří komplexní sociálně filozofické dílo, v němž jsou některé otázky stále aktuální (i když náš pohled už se může měnit). Kdo by měl zájem, může se podívat zde, kde se vyjadřuji trochu obsáhleji. "text obsahoval SPAM",
Štítky knihy
zfilmováno ruská literatura nihilismus rozhlasové zpracování ruské romány
Autorovy další knížky
2004 | Zločin a trest |
2004 | Bratři Karamazovi |
2008 | Běsi |
1958 | Bílé noci |
2020 | Idiot |
Dvojdílná rozhlasová dramatizace poslouchaná na rádiu Vltava. Opět skvělé dílo