Dějiny amerického národa diskuze
Paul Johnson
Obsáhlá historická práce autora, jehož jednotlivé dějepisné studie našly velký ohlas u nejširších vrstev čtenářů. V dějinách amerického národa, které byly autorovi tématem nejbližší, je možné sledovat postupný vývoj americké demokracie, včetně komplikací, odboček, pochybení i jednotlivých, často se diametrálně odlišujících názorů na potřeby rozvíjející se americké společnosti.... celý text
Literatura naučná Historie
Vydáno: 2000 , AcademiaOriginální název:
A History of the American People, 1997
více info...
Diskuze o knize (2)
Přidat komentář
V míře přizpůsobení byly ovšem mezi Indiány nesmírné rozdíly. Kríkové, Čerokíjové, Čoktavové, Čikasavové a Seminolové, kteří nesli hlavní tíhu bělošské agrese, byli už dávno známi jako pět civilizovaných kmenů. John Quincy Adams neměl Indiány nikdy v lásce, ale delegaci Čerokíjů, která přišla v roce 1824 navštívit prezidenta Monroea, musel uznat za naprosto civilizovanou. Oblečení těchto mužů, zaznamenal si Adams, zcela odpovídalo našemu stylu. Dva z nich měli výtečnou anglickou výslovnost a jeden ani nedělal žádné gramatické chyby. Když Monroe při kabinetní diskusi hovořil o absolutní nutnosti přesídlit Indiány za řeku Mississippi, označil ministr války Calhoun za velký problém právě civilizační pokrok Čerokíjů. Calhouna znepokojovalo, že jich v Georgii žije 15 000 a jejich počet narůstá stejně rychle jako počet bělošského obyvatelstva. Byli to sami obdělavatelé půdy, kteří mají své zastupitele, soudní dvory, lancasterské školy a stálý majetek. Jejich nejvyšší náčelníci, dodal, sepisují vlastní úřední dokumenty a argumentují stejně logicky jako většina bělošských diplomatů.
To všechno byla pravda. Čerokíjové civilizačně vyspívali a osvojovali si společenské a politické uspořádání vlastní bělochům. Od roku 1792 měli národní radu a od roku 1808 psaný právní kodex. V roce 1817 vytvořili republiku. Z národní rady se volil na dvouleté funkční období třináctičlenný senát a její zbytek představoval nižší parlamentní komoru. V roce 1820 Čerokíjové své teritorium rozdělili na osm přesně vymezených kongresových okrsků, v nichž fungovala policie, soudy a úřady oprávněné vybírat daně, vyplácet mzdy a inkasovat dluhy. V roce 1826 uspořádal čerokíjský mluvčí ve Filadelfii veřejnou přednášku o jejich systému. Následujícího roku sestavil národní konvent psanou ústavu, jejíž předlohou byla americká Ústava a v níž se přiznávalo volební právo všem svobodným občanům mužského pohlaví starším osmnácti let s výjimkou těch, kteří jsou afrického původu. První volby se konaly v létě roku 1828. Nejvyšší soud už v té době působil pět let. První číslo jejich republikových novin Cherokee Phoenix vyšlo 28. února 1828. Hlavní město New Echota mělo docela promyšlenou zástavbu s krásnou budovou nejvyššího soudu, několika dvouposchoďovými domy z červených cihel (včetně domu Josepha Vana, Bohatého Joea, který je dosud ke spatření poblíž dnešního Chatsworthu v Georgii) a s úhlednými řadami srubů.
Pro bělochy měla však tato utopie malý háček: vznikla jako soudržná indiánská jednotka. To zastínilo i jinak potěšitelný fakt, že tato soběstačná komunita eliminovala všechny nešvary, které běloši Indiánům až dosud přičítali. Phoenix vedl mohutnou kampaň proti konzumaci alkoholu a existoval plán na zavedení prohibice. Soudy tvrdě trestaly zloděje koní. Úřady podněcovaly Indiány k práci a zajišťovaly k tomu potřebné prostředky v republice bylo v provozu 2000 kolovrátků, 700 tkalcovských stavů, 31 šrotovníků, osm odzrňovacích strojů na bavlnu, osmnáct škol (jejich vyučovacím jazykem byla angličtina a nová psaná verze čerokíjského jazyka). 15 000 Indiánů z této usedlé komunity vlastnilo 20 000 kusů dobytka a 1500 otroků, takže se ničím nelišili od ostatních civilizovaných obyvatel Georgie. Avšak samotná existence republiky - a ještě víc její ústava - byla v rozporu s georgijskými i federálními zákony, a tak v roce 1827 Georgie požádala federální vládu, aby Indiány bezodkladně odsunula jinam. Objevení ložisek zlata sem přilákalo plno bílých zlatokopů a znamenalo jen další hospodářskou pohnutku k vysídlování Indiánů. Osud komunity zpečetilo zvolení generála Jacksona prezidentem na konci roku 1828. Ve svém nástupním projevu zdůraznil, že celistvost státu Georgie a Ústava Spojených států jsou důležitější než indiánské zájmy, jakkoli chvályhodné. Muž, který byl v zájmu ústavních principů připraven rozpoutat válku proti vlastním rodákům v Jižní Karolíně, tuto utopii divochů nehodlal strpět. V rámci obrovského a sílícího národa sjednoceného společným systémem práva i vlády by to byla anomálie, v čemž měl Jackson - z pohledu člověka na konci 20. století - samozřejmě absolutní pravdu. Řada nezávislých indiánských republik v rámci Spojených států by proměnila Ameriku v chaotickou změť. Vznikly by problémy s jejich zastupováním u Spojených národů i s nezávislou zahraniční politikou, stejně jako by neustále docházelo k pokusům o anulování indiánských smluv ze strany bělochů a k územním požadavkům Indiánů vůči všem bílým sousedům.
Našli se samozřejmě běloši, kteří tehdy existenci Čerokíjské republiky podporovali. Kongres v reakci na georgijskou žádost vydal dekret, jímž se od 1. ledna 1830 začaly všechny státní zákony vztahovat i na Indiány. O pět měsíců později schválil vysídlovací zákon, který prezidenta opravňoval, aby v případě nutnosti i silou odsunul z východních území za řeku Mississippi ty Indiány, kteří budou stále ještě organizováni kmenově. Skupina bílých misionářů podnítila Čerokíje, aby se ve věci své republiky odvolali k Nejvyššímu soudu. Soud v čele s Johnem Marshallem ale v případu Čerokíjský národ versus stát Georgie rozhodl, že kmen z hlediska Ústavy Spojených států nepředstavuje národ, a proto nemůže podávat žalobu. Misionáři pak doporučili Indiánům ozbrojený odpor, a proto 15. září 1831 bylo jedenáct z nich odsouzeno za porušení státních zákonů ke čtyřem rokům nucených prací. Devíti se podařilo trest zvrátit výměnou za přísahu věrnosti Georgii. Dva se odvolali k Nejvyššímu soudu, který jejich rozsudky zrušil. Georgie, na jejíž straně stál prezident Jackson, ale soudní rozhodnutí odmítla vzít na vědomí. Konec Čerokíjské republiky nastal v průběhu několika dalších let a způsobila jej kombinace síly, ekonomického nátlaku - zastavení výplaty důchodů, stornování dluhů - a podplácení. Na základě smlouvy podepsané v srpnu 1835 v New Echotě chamtivou menšinou, kterou vedl náčelník Major Ridge, postoupili Indiáni poslední části svého území za 5,6 milionu dolarů. Čerokíjská republika se rozpadla a
Štítky knihy
dějiny USAAutorovy další knížky
1991 | Dějiny 20. století |
1999 | Dějiny křesťanství |
2007 | Dějiny židovského národa |
2003 | Napoleon |
1998 | Zrození moderní doby: Devatenácté století |
(2)...Čerokíjská republika se rozpadla a poslední rozptýlené Čerokíje zahnala jako stádo za řeku Mississippi kavalerie Spojených států o tři roky později.
Jestliže Georgie zakrývala svou nenávist k Indiánům pokryteckým lpěním na vládě zákona, Arkansas byl ve své přetvářce ještě průhlednější. Ze všech států trval nejhorlivěji na nadřazenosti bělošských civilizovaných hodnot nad divošskými. Čerokíje arkansaský zákonodárný sbor kritizoval jako neklidný, nespokojený, povýšený a zlovolný kmen s intrikářskými sklony Komu v žilách kolovala více než čtvrtina indiánské krve, nemohl v Arkansasu svědčit před soudem. Ve státě fungoval systém apartheidu a zákon zakazoval obchodní styky mezi bělochy a Indiány. Ironií přitom je, že arkansaská společnost patřila ve Spojených státech k nejzaostalejším. Tamní sobečtí a extrémně agresivní běloši měli sklon buď k samotářství (jako izolovaně žijící lovci, trapeři či primitivně hospodařící farmáři), nebo se sdružovali do klanů. 14 000 arkansaských usedlíků získalo teritoriální vládu v roce 1819, ale kromě moci soudní a zákonodárné tam nadále vládly i souboje. V roce 1819 byl v jednom zabit brigádní generál domobrany a pět let nato se totéž přihodilo soudci nejvyššího soudu (zavraždil ho vlastní kolega pro špatně zahranou karetní hru). Lidé z klanu Flanaganů neuznávali žádné zákony, lidské ani Boží, a byli otroky svých vlastních chtíčů a brutálních zvyků. Klan Wylieů se vyznačoval negramotností, nebetyčnou tupostí a pověrčivostí. Lidé z tohoto klanu byli tak slaboduší, že věřili na čarodějnice, skřítky, duchy či na uhrančivý pohled... Neobdělávali půdu, kolem svých dřevěných chatrčí neměli žádné ploty a vypadalo to, že tento bludný, nesourodý život vedou od bitvy u Bunker Hillu, po níž uprchli do této divočiny. Přesto zaujímal Arkansas k Indiánům tvrdší přístup než kterékoli jiné teritorium či stát.