Máj diskuze
Karel Hynek Mácha
Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince.... celý text
Diskuze o knize (11)
Přidat komentář
"Sok, otec můj! Vrah, jeho syn... Je to patrně nejslavnější česká báseň. K napsání Máje, romantické tragédie ve verších, ovšem Karla Hynka Máchu inspirovala otcovražda, která se skutečně odehrála přesně před 250 lety. Kdo byl předobrazem nešťastně zamilovaného Viléma? Zajímavé podrobnosti v časopise Téma, 19/24.
@Litocha - naprostý souhlas, ačkoli musím přiznat, že tu "romantiku" jsem zpočátku také chápala trošku jinak :D
Množí se tady výtky, že Máj není romantický. No, ono není romantický jako romantický. Původně je to totiž přídavné jméno odvozené od romantismu - a to Máj bez debat je. Pokud se jedná o další význam - vztahující se k romantice, ten je podle SSJČ definován takhle: "mající v sobě prvky nevšednosti, neobyčejnosti, fantastičnosti, dobrodružnosti, silně citově působící: r-á krajina; r-é táboření u řeky; prožít r. život; r-á povaha milující romantiku (ve význ. 1); r. typ dívky". Takže ani tady není Máj mimo.
Ale pokud si někdo romantično zredukuje na milostný příběh plný růží, pohledů z očí do očí a vyznání lásky, co už s ním...
Filmová adaptace F. A. Brabce se mi nelíbí - na rozdíl od Kytice od stejného režiséra.
Ale rád ve výuce využívám studentský film
Podle CSFD to az tak dobre asi nebude (61 %)
Cituji z CSFD:
Osudy básníka Karla Hynka Máchy byly rozeklané, ani jeho básnická skladba Máj nebyla přijímána jednoznačně - ostatně právě k ní, pásmo v dobové transkripci jako Mág, název filmu odkazuje. Režisér František Vláčil se snažil pásmo životopisných událostí ozvláštnit poetickým nazíráním, avšak výsledek přesto svírá těžkopádnost, obraz vnitřně rozervaného umělce zůstává plochý. (oficiální text distributora)
Tahle diskouse je o ničem. Ten film není natočen podle Máje, ale pouze na motivy Máje. Jakýsi příběh je v Máji jen naznačen, ten filmový je fantazie autorů.
Pro mě je film docela hloupost, mě se vůbec nelíbil a s básní má podle mě jen pramálo společného. Já jsem Máj přečetla celý, už někdy na gymplu, takže myslím, že můžu srovnávat. Co mě ve filmu asi nejvíc dorazilo jsou duchové z 1. intermezza, to mi připadalo spíš jako nějaký drogový večírek.
Já se zase musím zastat filmu. Ten je pro mě jedním z nejlepších seriozních filmů, které jsem kdy viděl.
Jde o poslední film režiséra Františka Vláčila, hlavní postava je zde ukázána jako "koláž", tedy hlavní obrazy z jeho života.
Většina čtenářů zná jen úvod básně, málokdo se jí prokouše celou.
Jde totiž o češtinu značně pro dnešního čtenáře nevšední, a podobné jsou i metafory, různá vidění krajiny, i tragédie, která se v básni odehrává.
Já to nečetl, ale film jsem viděl a ten byl dost nudný. Nevím jak je na tom psaná verze, ale jedno pochválit musím. Líbí se mi příběh.
Štítky knihy
láska smrt zfilmováno Karel Hynek Mácha maturita romantika čeští básníci poema česká poezie klasická literatura
Část díla
- Abelard Heloise
- An den Gräbern der Freunde
- An der Friedhofe
- Básně bez nadpisů a zlomky
- Bez nadpisu (1)
První vydání Máje - 23. dubna 1836 v nákladu 600 výtisků. Báseň, po níž už v české literatuře nic nebylo jako dřív, způsobila poprask. Ovšem ne takový poprask, jak by si každý autor přál. Místo nadšeného přijetí se jeho tvůrce dočkal od české kritiky odsudku. Ve skutečnosti jenom nebyli schopni rozpoznat genialitu díla, které předběhlo svoji dobu o několik generací.