Máj diskuze
Karel Hynek Mácha
Není snad větší reflexe romantismu, než v Máchově knize Máj, což v ní dokládá především smysl pro cit, emoce, prožitky, tajemství, ale i individualitu. Hlavní postavou je Máchovo alter ego Vilém, který je zklamán životem, odmítá konvence společnosti, utíká před světem a především je zamilovaný do ideálu ženy, kterou představuje Jarmila. Ta je naneštěstí zneužita jiným mužem, což Vilém těžce nese a rozhodne se toho muže zabít. Po spáchání vraždy se Vilém dozví, že ta osoba, kterou zabil, byl jeho vlastní otec, je tedy odveden do vězení a druhý den ho čeká poprava.... celý text
Diskuze o knize (11)
Přidat komentář
"Sok, otec můj! Vrah, jeho syn... Je to patrně nejslavnější česká báseň. K napsání Máje, romantické tragédie ve verších, ovšem Karla Hynka Máchu inspirovala otcovražda, která se skutečně odehrála přesně před 250 lety. Kdo byl předobrazem nešťastně zamilovaného Viléma? Zajímavé podrobnosti v časopise Téma, 19/24.
@Litocha - naprostý souhlas, ačkoli musím přiznat, že tu "romantiku" jsem zpočátku také chápala trošku jinak :D
Množí se tady výtky, že Máj není romantický. No, ono není romantický jako romantický. Původně je to totiž přídavné jméno odvozené od romantismu - a to Máj bez debat je. Pokud se jedná o další význam - vztahující se k romantice, ten je podle SSJČ definován takhle: "mající v sobě prvky nevšednosti, neobyčejnosti, fantastičnosti, dobrodružnosti, silně citově působící: r-á krajina; r-é táboření u řeky; prožít r. život; r-á povaha milující romantiku (ve význ. 1); r. typ dívky". Takže ani tady není Máj mimo.
Ale pokud si někdo romantično zredukuje na milostný příběh plný růží, pohledů z očí do očí a vyznání lásky, co už s ním...
Filmová adaptace F. A. Brabce se mi nelíbí - na rozdíl od Kytice od stejného režiséra.
Ale rád ve výuce využívám studentský film
Podle CSFD to az tak dobre asi nebude (61 %)
Cituji z CSFD:
Osudy básníka Karla Hynka Máchy byly rozeklané, ani jeho básnická skladba Máj nebyla přijímána jednoznačně - ostatně právě k ní, pásmo v dobové transkripci jako Mág, název filmu odkazuje. Režisér František Vláčil se snažil pásmo životopisných událostí ozvláštnit poetickým nazíráním, avšak výsledek přesto svírá těžkopádnost, obraz vnitřně rozervaného umělce zůstává plochý. (oficiální text distributora)
Tahle diskouse je o ničem. Ten film není natočen podle Máje, ale pouze na motivy Máje. Jakýsi příběh je v Máji jen naznačen, ten filmový je fantazie autorů.
Pro mě je film docela hloupost, mě se vůbec nelíbil a s básní má podle mě jen pramálo společného. Já jsem Máj přečetla celý, už někdy na gymplu, takže myslím, že můžu srovnávat. Co mě ve filmu asi nejvíc dorazilo jsou duchové z 1. intermezza, to mi připadalo spíš jako nějaký drogový večírek.
Já se zase musím zastat filmu. Ten je pro mě jedním z nejlepších seriozních filmů, které jsem kdy viděl.
Jde o poslední film režiséra Františka Vláčila, hlavní postava je zde ukázána jako "koláž", tedy hlavní obrazy z jeho života.
Většina čtenářů zná jen úvod básně, málokdo se jí prokouše celou.
Jde totiž o češtinu značně pro dnešního čtenáře nevšední, a podobné jsou i metafory, různá vidění krajiny, i tragédie, která se v básni odehrává.
Já to nečetl, ale film jsem viděl a ten byl dost nudný. Nevím jak je na tom psaná verze, ale jedno pochválit musím. Líbí se mi příběh.
Štítky knihy
láska smrt zfilmováno Karel Hynek Mácha maturita romantika čeští básníci poema česká poezie klasická literaturaČást díla
Abelard Heloise
An den Gräbern der Freunde
An der Friedhofe
Básně bez nadpisů a zlomky
Bez nadpisu (1)
Autorovy další knížky
1954 | Máj |
2012 | Máj / Kytice |
1981 | Marinka |
1959 | Pouť krkonošská |
1930 | Cikáni |
První vydání Máje - 23. dubna 1836 v nákladu 600 výtisků. Báseň, po níž už v české literatuře nic nebylo jako dřív, způsobila poprask. Ovšem ne takový poprask, jak by si každý autor přál. Místo nadšeného přijetí se jeho tvůrce dočkal od české kritiky odsudku. Ve skutečnosti jenom nebyli schopni rozpoznat genialitu díla, které předběhlo svoji dobu o několik generací.