Předpoklady japonské scéničnosti hodnocení
Denisa Vostrá
Vnímání krásy – vybrané japonské estetické koncepty / Obřad a scénování / Scénologie japonského prostoru k obývání / Energie slova v prostoru / Prostor a pohyb – síla tradic v japonském jevištním umění / Divadelní setkávání Japonska se Západem. „Studie Denisy Vostré je z mnoha aspektů dílo pozoruhodné. Pro mne kromě jiného i proto, že jsem se dověděl řadu věcí, které jsem jen tušil, nebo o nichž jsem vůbec nevěděl, a tak objevil nové souvislosti: studie zařazuje a včleňuje japonské reálie – což znamená veškerý materiál japonského původu, o němž se v práci píše – do obecných divadelních souvislostí, které se týkají i současného divadla, jeho praxe a teorie. Autorka tak činí na principu scénologickém. Od prvních vět své práce dává tento základní pohled vědomě, argumentovaně a důsledně najevo. Japonsko definuje jako jeviště a o jeho obyvatelích prohlašuje, že jsou scéničtí, tj. disponují souborem vlastností, který ,vybízí ke sledování‘. Odtud potom vidí i japonskou tradici obřadného chování, které stojí podle autorky na hranici ,jakési ‘přirozené’ scéničnosti a záměrné, tj. specifické scénovanosti‘. Japonskou scéničnost chápe Denisa Vostrá především jako schopnost ,zasazení věcí často velice prostých do jistých – a často přímo rituálních – souvislostí, v nichž přestávají být automatické, takže je […] umožněno je přímo prožít jako (vždy) nové…‘ “ – Prof. Jan Císař... celý text
5 |
|
2 x |
4 |
|
0 x |
3 |
|
0 x |
2 |
|
0 x |
1 |
|
0 x |
ztráta času |
|
0 x |
Hodnocení knihy Předpoklady japonské scéničnosti: 100 %
Počet hvězdičkových hodnocení: 2
Každý uživatel musí ohodnotit alespoň 20 knih, aby se jeho hodnocení začalo započítávat do výsledného hodnocení. Z toho důvodu se může lišit počet započítaných hodnocení ve statistice nahoře, se všemi hodnotícími níže.
Štítky knihy
kulturní antropologie divadlo sociologie japonská kultura
Autorovy další knížky
2007 | Japonština |
2022 | Haiku: Cesta ze stresu |
2023 | Voda na radost |
2023 | Japonština pro každého |
2016 | Předpoklady japonské scéničnosti |