99 franků
Fréderic Beigbeder
Práce v reklamě uspokojuje Oktavovu touhu po moci i finanční nároky. Obklopuje se drahými věcmi, jezdí v luxusních autech, bydlí v přepychovém bytě, vybraně se obléká... Odvrácenou stránkou je ale citová prázdnota prostředí, v kterém se pohybuje, a jeho vlastní neschopnost udržovat vztahy. Ačkoli má v rukou značnou moc, je vlastně světem reklamy znechucen. Ale nemá odvahu odejít. Proto se rozhodne o reklamních praktikách napsat knížku – nezatajit nic ze zákulisí reklamy, aby byli jeho mocní šéfové dostatečně pobouřeni. Aby měli důvod ho vyhodit. A dát mu vysoké odstupné.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
zfilmováno francouzská literatura autobiografické prvky
Autorovy další knížky
2017 | Oona & Salinger |
2005 | Láska trvá tři roky |
2003 | 99 franků |
2012 | Povídky psané pod vlivem extáze |
2004 | Windows on the World |
Román s autobiografickými prvky, který otevřeně a poměrně nevybíravě pranýřuje svět všudypřítomné reklamy a odhaluje praktiky reklamních agentur. Frédéric Beigbeder jako muž zevnitř samozřejmě dopodrobna ví, o čem píše a servítky si rozhodně nebere. Možná to mělo být zábavné a veselé, ale toho ubíjejícího cynismu, který je místy sprostý až běda, je prostě příliš mnoho. Tím spíše, že příběh tu ve skutečnosti nehraje velkou roli a vše se odehrává v roli provokujících konzumních bonmotů a reklamních sloganů. Pasáže, kdy jde jeden spot za druhým jako v nějaké encyklopedii pro PR manažery, jsou napoprvé zajímavé, napodruhé už hloupé a s každým dalším použitím více a více frustrující a únavné. Stejné je to i se střídáním mluvnických osob nebo zařazováním filmových scénářů. I když se dá s některými autorovými postřehy a komentáři souhlasit, způsob, jakým jsou podány, od vnitřního souznění a akceptace odrazuje. Výsledkem veškerého Beigbederova snažení je rozjitření a až příliš velká nejistota, co s tímto dílkem počít a jak ho vnímat.