Alchymie
Rory Sutherland
Jak vyrobit zázrak? Legenda reklamního světa Rory Sutherland vás přesvědčí, že řešení problémů musíte hledat tam, kde nikdo jiný – ve sférách zdánlivé iracionality. Jen zde totiž najdete skutečné motivy rozhodnutí vašich zákazníků, kolegů a lidí obecně. I těch vlastních, ač si to málokdo z nás dokáže přiznat. Porozumění tomu, co ovlivňuje naše chování, jak vytvořit důvěru ve značku, co je signalizace, jak využít placebo efekt a proč konečně aplikovat poznatky behaviorální psychologie nejen v reklamním, ale v jakémkoliv byznysu, vám Sutherland předá stylem nejzábavnějšího a nejbystřejšího společníka na večírku. Budete se dokonce těšit i na poznámky pod čarou. Ale hlavně získáte odvahu vyzkoušet své nejlepší nesmyslné nápady protěžované racionalitě navzdory. Protože dávají smysl. Vaše představy o světě a lidech rozbijí poznatky jako: - Logika je nástrojem, nikoliv pravidlem. - Na vnímání není nic objektivního, i když jsme přesvědčeni o opaku. - Snaha posílit racionální chování nutně nevede přes racionální argumenty. - Dobrý odhad je také vědeckou metodou. - Neočekávané nebo nelogické věci zaujmou mnohem víc než ty jasně logické. - Skutečný génius lidstva spočítá ve schopnosti mít přibližně pravdu. - Koťátka v reklamě fungují.... celý text
Literatura naučná Ekonomie a obchod Psychologie a pedagogika
Vydáno: 2021 , Jan MelvilOriginální název:
Alchemy: The Surprising Power of Ideas That Don't Make Sense, 2019
více info...
Přidat komentář
"Iracionální lidé jsou mnohem mocnější než racionální, protože jejich hrozby jsou mnohem přesvědčivější. Být racionálním znamená být předvídatelný a předvídatelnost vás činí slabými".
Kniha plná geniálních i/racionálních myšlenek.
"Největší porce dat pochází z jednoho a téhož místa: z minulosti."
"Průzkumy trhu mají jeden zásadní problém, lidé nepřemýšlejí, jak se cítí, neříkají, co si myslí, a nedělají to, co říkají."
"Je těžké něco pochopit, když váš plat závisí na tom, že tomu nerozumíte."
PS. nemůžu se zbavit dojmu, že autor má něco proti ekonomům :D
Knihu jsem dočetl, pár myšlenek tam bylo, nicméně za ty peníze mnoho povyku pro nic. Čtivost ani zábavnou formu jsem nenašel. Škoda
Kniha je čtivá, zábavná a uvolněná. Díky krátkým kapitolám se dá četba častěji přerušit, informace nechat vstřebat a zase začít bez nepříjemného navazování na rozečtenou stránku. To mi opravdu vyhovovalo.
Jedná se o inspirativní nástroj, který vám nedá jasný návod ke správnému marketingu, k němuž má často zdánlivě docela daleko. Což může být však zároveň i kámen úrazu, někdy zkrátka potřebujete navést jasným směrem. Tady spíše vhodné kroky hledáte, k jádru pudla se autor dostává prostřednictvím krátkých příběhů z běžného života i pracovní praxe. Kniha vás má podnítit k napaditosti a odvaze zkoušet v marketingu netradiční věci, dívat se na svět jinýma očima. Inspirovala mě, i když vím, že v pracovní sféře nepůjde o zásadní změny.
Nelíbily se mi negativní narážky na Richarda Dawkinse. Je v pořádku nesouhlasit s názory druhého, ale sem to zkrátka nepatřilo.
Knihu jsem odložil asi tak v první třetině neboť jsem měl stále silnější a silnější pocit, že s ní pouze ztrácím čas. Doufal jsem, že se dozvím něco o marketingu, ale nic. Autor kritizuje logiku a vyzdvihuje tzv. psycho-logiku. Uvádí řadu příkladů, ale ty jsou často zavádějící nebo nesmyslné. V lepším případě jde o příklady toho, že ne vše, co na první pohled vypadá logicky v praxi funguje a něco, co na první pohled logické není fungovat může. Ale často jde jen o to, že člověk přehlídne nějaký detail, a ne proto, že by výsledné řešení nebylo logické. Dále se autor opakovaně pokouší dokazovat, že lidé se vlastně nechovají vůbec logicky, ale jen podle svých emocí a zvyků. Například si prý nikdo nečistí zuby kvůli tomu, aby neměl zubní kaz, ale jen pro dobrý pocit. U mě to tak tedy není. Ano, jsou tam některé úvahy, které nejsou špatné, ale nejsou asi nijak zajímavé.
Distribuce a marketing knihy Alchymie je potvrzením obsahu knihy: Stačí tajemný název, líbivá anotace, pocit exkluzivity tomu dodá valoun zlata na deskách a zlatá předsádka a člověk je náhle iracionálně ochoten zaplatit za knihu poměrně vysokou cenu. Obsah knihy by se však vešel na pár desítek stran a člověk by o nic "extra" nepřišel.
Dopředu konstatuji, že jsem knihu četl jen do poloviny a následně knihu opustil. V principu není to zlá kniha a je plná validních myšlenek. Pokud je vám ekonomie, nebo Business cizí, pak věřím, že můžete najít v knize zalíbení, avšak v opačném případě je to spíše nezajímavé čtení občas přiložené zajímavým příkladem. Komentář přidávám, neb bude pouze 2. a snad pomůže při rozhodování.
Autor se konstantně pouští do "ekonomů" avšak bez znalosti i středně pokročilé ekonomické teorie. V jeho podání je ekonomie ekonomií klasickou z 19. století s představou dokonalé konkurence a zcela efektivních trhů. Autor si však neuvědomuje, či úmyslně zavádí, že ekonomie i věda se posunuly už dále. Několik příkladů. Snížení ceny produktu se nerovná vždy vyšší prodej - záleží od elasticity. Dávat zaměstnancům vyšší mzdy, aby se snížila fluktuace a zvýšila spokojenost zaměstnanců není v rozporu s ekonomickou realitou, je to součástí tzv. "efektivnostní mzdy". Ekonomie také rozhodně netvrdí, že se musí jít cestou maximální ekonomické efektivnosti a nejlepší by tak bylo spojit Walmart, Lidl, Kaufland do jednoho řetězce pro dosažení úspor z rozsahu, naopak koncept monopolostické konkurence je nejrozšířenější tržní struktura - vede k diverzifikaci nabídky a inovacím. Autor zmiňuje behaviorální ekonomii, ale přijde mi, že podceňuje její současný význam a postavení v ekonomické teorii. Autor se často mýlí i u neekonomických témat, třeba jeho odsuzování GPS, která jen hledá nejrychlejší nebo nejkratší cestu a on, když jede na letiště ji nepoužívá, protože jede okresní silnicí, aby měl jistou, že neuvázne v zácpě a stihne letadlo. Kdyby kniha byla z roku 2010 o offline, asi bych to nekomentoval, avšak moje Google maps mne tedy vedou tak, abych se vyhl zácpě a opravám vozovky a dojel na místo v daném čase.
Výše uvedené a další příklady mne vedly k pochybnostem, zda autor ví o čem mluví také v oborech, kterým já sám nerozumím. Jedno z hlavních poselství knihy je věřit někdy intuici, chovat se iracionálně a někdy ignorovat data pokud intuice říká něco jiného. To mi připadá nebezpečné. Přestože kriticky uvažovat o datech a vědeckých výstupech je správné, někteří čtenáři by to mohli interpretovat jako povzbuzení pro jejich užívání "zdravého selského rozumu" namísto dat a reality... A to je přesně to co řadu firem a společnosti zpomaluje od pokroku.
Jinak lze říci, že kniha má čtivý tón a řada příkladů jej zajímavě doplňuje.
Skvěla kniha plná výborných myšlenek. Mě otevřela oči a potvrdila to co jsem si pocitově dlouho myslel.
“Nebojte se být iracionální. “
Když jsem se zeptal jednoho marketingového guru (a věřím, že jednoho z nejlepších markeťáků v ČR), co si mám přečíst, abych se dozvěděl více o marketingu, doporučil mi dvě knihy. Toto je první z nich.
"Když je nastuduješ a opravdu pochopíš, budeš vědět o marketingu víc než 3/4 lidí, kteří se dnes marketingem živí..."
Čtení samotné bylo celkem snadné, kniha je celkem zajímavá a příklady zábavné, ale nezřídka jsem se nad některými stránkami zamýšlel i několik hodin, hledal odkazy, psal poznámky (a počítal...). Ke knize se vracím i po několika týdnech po přečtení. Inspirovala mě začít studovat behaviorální ekonomii.