Alchymie

Alchymie
https://www.databazeknih.cz/img/books/47_/472483/bmid_alchymie-Fns-472483.png 4 30 30

Jak vyrobit zázrak? Legenda reklamního světa Rory Sutherland vás přesvědčí, že řešení problémů musíte hledat tam, kde nikdo jiný – ve sférách zdánlivé iracionality. Jen zde totiž najdete skutečné motivy rozhodnutí vašich zákazníků, kolegů a lidí obecně. I těch vlastních, ač si to málokdo z nás dokáže přiznat. Porozumění tomu, co ovlivňuje naše chování, jak vytvořit důvěru ve značku, co je signalizace, jak využít placebo efekt a proč konečně aplikovat poznatky behaviorální psychologie nejen v reklamním, ale v jakémkoliv byznysu, vám Sutherland předá stylem nejzábavnějšího a nejbystřejšího společníka na večírku. Budete se dokonce těšit i na poznámky pod čarou. Ale hlavně získáte odvahu vyzkoušet své nejlepší nesmyslné nápady protěžované racionalitě navzdory. Protože dávají smysl. Vaše představy o světě a lidech rozbijí poznatky jako: - Logika je nástrojem, nikoliv pravidlem. - Na vnímání není nic objektivního, i když jsme přesvědčeni o opaku. - Snaha posílit racionální chování nutně nevede přes racionální argumenty. - Dobrý odhad je také vědeckou metodou. - Neočekávané nebo nelogické věci zaujmou mnohem víc než ty jasně logické. - Skutečný génius lidstva spočítá ve schopnosti mít přibližně pravdu. - Koťátka v reklamě fungují.... celý text

Literatura naučná Ekonomie a obchod Psychologie a pedagogika
Vydáno: , Jan Melvil
Originální název:

Alchemy: The Surprising Power of Ideas That Don't Make Sense, 2019


více info...

Přidat komentář

tristessa
15.09.2024 4 z 5

Když jsem se zeptal jednoho marketingového guru (a věřím, že jednoho z nejlepších markeťáků v ČR), co si mám přečíst, abych se dozvěděl více o marketingu, doporučil mi dvě knihy. Toto je první z nich.
"Když je nastuduješ a opravdu pochopíš, budeš vědět o marketingu víc než 3/4 lidí, kteří se dnes marketingem živí..."
Čtení samotné bylo celkem snadné, kniha je celkem zajímavá a příklady zábavné, ale nezřídka jsem se nad některými stránkami zamýšlel i několik hodin, hledal odkazy, psal poznámky (a počítal...). Ke knize se vracím i po několika týdnech po přečtení. Inspirovala mě začít studovat behaviorální ekonomii.

MarkDesy
22.07.2023 4 z 5

"Iracionální lidé jsou mnohem mocnější než racionální, protože jejich hrozby jsou mnohem přesvědčivější. Být racionálním znamená být předvídatelný a předvídatelnost vás činí slabými".

Kniha plná geniálních i/racionálních myšlenek.

"Největší porce dat pochází z jednoho a téhož místa: z minulosti."

"Průzkumy trhu mají jeden zásadní problém, lidé nepřemýšlejí, jak se cítí, neříkají, co si myslí, a nedělají to, co říkají."

"Je těžké něco pochopit, když váš plat závisí na tom, že tomu nerozumíte."

PS. nemůžu se zbavit dojmu, že autor má něco proti ekonomům :D


Kampal
17.06.2023 2 z 5

Knihu jsem dočetl, pár myšlenek tam bylo, nicméně za ty peníze mnoho povyku pro nic. Čtivost ani zábavnou formu jsem nenašel. Škoda

Red_Fox
08.05.2023 4 z 5

Kniha je čtivá, zábavná a uvolněná. Díky krátkým kapitolám se dá četba častěji přerušit, informace nechat vstřebat a zase začít bez nepříjemného navazování na rozečtenou stránku. To mi opravdu vyhovovalo.

Jedná se o inspirativní nástroj, který vám nedá jasný návod ke správnému marketingu, k němuž má často zdánlivě docela daleko. Což může být však zároveň i kámen úrazu, někdy zkrátka potřebujete navést jasným směrem. Tady spíše vhodné kroky hledáte, k jádru pudla se autor dostává prostřednictvím krátkých příběhů z běžného života i pracovní praxe. Kniha vás má podnítit k napaditosti a odvaze zkoušet v marketingu netradiční věci, dívat se na svět jinýma očima. Inspirovala mě, i když vím, že v pracovní sféře nepůjde o zásadní změny.

Nelíbily se mi negativní narážky na Richarda Dawkinse. Je v pořádku nesouhlasit s názory druhého, ale sem to zkrátka nepatřilo.

tomaaash
30.11.2022 2 z 5

Knihu jsem odložil asi tak v první třetině neboť jsem měl stále silnější a silnější pocit, že s ní pouze ztrácím čas. Doufal jsem, že se dozvím něco o marketingu, ale nic. Autor kritizuje logiku a vyzdvihuje tzv. psycho-logiku. Uvádí řadu příkladů, ale ty jsou často zavádějící nebo nesmyslné. V lepším případě jde o příklady toho, že ne vše, co na první pohled vypadá logicky v praxi funguje a něco, co na první pohled logické není fungovat může. Ale často jde jen o to, že člověk přehlídne nějaký detail, a ne proto, že by výsledné řešení nebylo logické. Dále se autor opakovaně pokouší dokazovat, že lidé se vlastně nechovají vůbec logicky, ale jen podle svých emocí a zvyků. Například si prý nikdo nečistí zuby kvůli tomu, aby neměl zubní kaz, ale jen pro dobrý pocit. U mě to tak tedy není. Ano, jsou tam některé úvahy, které nejsou špatné, ale nejsou asi nijak zajímavé.

pavel6016
07.10.2021 3 z 5

Distribuce a marketing knihy Alchymie je potvrzením obsahu knihy: Stačí tajemný název, líbivá anotace, pocit exkluzivity tomu dodá valoun zlata na deskách a zlatá předsádka a člověk je náhle iracionálně ochoten zaplatit za knihu poměrně vysokou cenu. Obsah knihy by se však vešel na pár desítek stran a člověk by o nic "extra" nepřišel.

MedvidekS
26.09.2021 5 z 5

Skvělá knížka, ostatně jako všechny Melvilovky :-)

h.meda
24.07.2021 3 z 5

Dopředu konstatuji, že jsem knihu četl jen do poloviny a následně knihu opustil. V principu není to zlá kniha a je plná validních myšlenek. Pokud je vám ekonomie, nebo Business cizí, pak věřím, že můžete najít v knize zalíbení, avšak v opačném případě je to spíše nezajímavé čtení občas přiložené zajímavým příkladem. Komentář přidávám, neb bude pouze 2. a snad pomůže při rozhodování.

Autor se konstantně pouští do "ekonomů" avšak bez znalosti i středně pokročilé ekonomické teorie. V jeho podání je ekonomie ekonomií klasickou z 19. století s představou dokonalé konkurence a zcela efektivních trhů. Autor si však neuvědomuje, či úmyslně zavádí, že ekonomie i věda se posunuly už dále. Několik příkladů. Snížení ceny produktu se nerovná vždy vyšší prodej - záleží od elasticity. Dávat zaměstnancům vyšší mzdy, aby se snížila fluktuace a zvýšila spokojenost zaměstnanců není v rozporu s ekonomickou realitou, je to součástí tzv. "efektivnostní mzdy". Ekonomie také rozhodně netvrdí, že se musí jít cestou maximální ekonomické efektivnosti a nejlepší by tak bylo spojit Walmart, Lidl, Kaufland do jednoho řetězce pro dosažení úspor z rozsahu, naopak koncept monopolostické konkurence je nejrozšířenější tržní struktura - vede k diverzifikaci nabídky a inovacím. Autor zmiňuje behaviorální ekonomii, ale přijde mi, že podceňuje její současný význam a postavení v ekonomické teorii. Autor se často mýlí i u neekonomických témat, třeba jeho odsuzování GPS, která jen hledá nejrychlejší nebo nejkratší cestu a on, když jede na letiště ji nepoužívá, protože jede okresní silnicí, aby měl jistou, že neuvázne v zácpě a stihne letadlo. Kdyby kniha byla z roku 2010 o offline, asi bych to nekomentoval, avšak moje Google maps mne tedy vedou tak, abych se vyhl zácpě a opravám vozovky a dojel na místo v daném čase.

Výše uvedené a další příklady mne vedly k pochybnostem, zda autor ví o čem mluví také v oborech, kterým já sám nerozumím. Jedno z hlavních poselství knihy je věřit někdy intuici, chovat se iracionálně a někdy ignorovat data pokud intuice říká něco jiného. To mi připadá nebezpečné. Přestože kriticky uvažovat o datech a vědeckých výstupech je správné, někteří čtenáři by to mohli interpretovat jako povzbuzení pro jejich užívání "zdravého selského rozumu" namísto dat a reality... A to je přesně to co řadu firem a společnosti zpomaluje od pokroku.

Jinak lze říci, že kniha má čtivý tón a řada příkladů jej zajímavě doplňuje.

Leontyn123
18.07.2021 5 z 5

Skvěla kniha plná výborných myšlenek. Mě otevřela oči a potvrdila to co jsem si pocitově dlouho myslel.
“Nebojte se být iracionální. “

Autorovy knížky

Rory Sutherland
britská, 1965
2021  75%Alchymie