Bod Omega

Bod Omega
https://www.databazeknih.cz/img/books/51_/51779/bmid_bod-omega-5jF-51779.jpg 4 39 39

Uprostřed pouště, „kdesi na jih od míst, kde lišky dávají dobrou noc“, se do opuštěného domu postaveného z plechu a prken uchýlí jistý válečný poradce, aby přemýšlel o prostoru a čase. Richard Elster, nyní třiasedmdesátiletý, byl vědec, když si ho na schůzku pozvali vládní váleční stratégové. Ti Elstera požádali, aby dal koncept jejich snažení – aby vytvořil intelektuální rámec pro rozmísťování vojáků, protipovstalecké akce, zatykače. Dva roky četl jejich tajné dokumenty a navštěvoval jejich tajné schůzky. Měl mapovat realitu, kterou se tito muži pokoušeli zformovat. Po skončení své služby se Elster stáhne do pouště, kde se k němu připojí filmař rozhodnutý zdokumentovat jeho zkušenost. Jim Finley chce natočit jednozáběrový snímek, v němž bude Elster jedinou postavou – „Jen muž proti zdi“. Ti dva vysedávají na terase, popíjejí a debatují. Finley obhajuje svůj film. Týdny ubíhají. A pak přijede na návštěvu Elsterova dcera Jessie – Newyorčanka „z jiného světa“ – která dramaticky změní dynamiku příběhu. Následuje šokující událost a celá diskuse obou mužů, onen akumulovaný význam konverzace a vztahu, je zpochybněna. Zůstává jen ztráta, krutá a nepochopitelná.... celý text

Literatura světová Romány
Vydáno: , BB art
Originální název:

Point Omega, 2010


více info...

Přidat komentář

karnifex
21.02.2023 4 z 5

Tak co si budem nalhávat: je to trochu snobsky intelektuální záležitost ("Tohle házím do jednoho pytle s Paulem Austerem!", chtělo by se zakřičet v buranské nadsázce), ale můj dojem z knihy je vlastě velmi pozitivní. Podobě, jako i na snobském večírku se rozumný člověk mnohdy dokáže dobře pobavit (i když často právě na úkor snobů), také zde může čtenář (pokud na některá pravidla autorovy hry přistoupí, ale celek vnímá s nadhledem) strávit velmi příjemné chvíle (a díky délce knihy se patrně ani nezačne nudit). Jen občas jsem pocit, že obtížnější srozumitelnost některých vět a pasáží souvisí spíše s ne úplně zdařilým překladem, než samotným dílem (ale kdo ví..). A zmíním ještě jeden postřeh, způsobený nejspíš tím, že jsem před Bodem Omega četl Houellebecqa a Bolaña: zatímco v jejich románech jsem bolest hrdinů intenzivně pociťoval (doslova musel strčit prsty do jejich ran), tady jakoby se mě ztráta protagonistů ani nedotkla. Intelekt byl při čtení stimulován, ale srdce se ani nezachvělo..

Knišíl
29.12.2021 5 z 5

DeLillo je řazen mezi postmoderní autory, sám se však řadí k modernismu a jejich odkazu, např. Faulknera, jinými je zase řazen mezi autory tzv. hysterického realismu (tedy realismu dohnaného do absurdna, tj. rešeršnímu postmodernismu, kdy je přítomna zápletka, která je podpořena bohatou rešerší reálných událostí). Kam ho zařadit, toť je otázka. Hysterický realismus vznikla jako pejorativní pojem, ale mě se vlastně ten smysl a tvorba takto označovaných autorů líbí. Je dobré, že se někteří autoři vrací k realismu a ač v dnešní době se nevyhnou určitým narativním postupům spojeným s postmodernismem, to hlavní, co dělá dobrou literaturu dobrou, tedy příběh, si ponechávají.
Lidé hledají smysl a struktury, a ty tu zcela určitě jsou. Zdánlivý rozpad narativu a rezignace na roli autora jako kognitivní autority mě v postmoderní tvorbě často rozněcuje. Je dobré, když tu máme autory, kteří se téhle světa vysvětlovací ambice nevzdávají.
Jinak k samotné knize. Dala by se popsat pár slovy: Lynch, Chardin, Psycho, poušť a záhada, ano, záhada s velkým Z. To je to, co mě na literatuře nepřestane bavit, pokud nás autor pozve do záhady a nechá nás přemýšlet, protože věří, že jeho čtenáři mají rozum. DeLillo je kamarádem Paula Austera, mého snad nejoblíbenějšího "postmodernisty" ještě společně s J. M. Coetzeem. Každý z nich má sem tam postmoderní úlet, ale často se také vrací k realistickým románům, protože nakonec jsou to přeci jenom autoři, kteří píšou pro život a ne pro umění samo.
Všechny tři autory spojuje respekt k minulosti (nezapomenu nikdy na Coetzeeho vyznání lásky k Tolstojovi a Dostojevskému v Deníku špatného roku či Austerův příběh o Kafkovi v Brooklynském panoptiku), tendence vyprávět příběhy, které nekončí jen jako pouhé experimenty, ale mají ambice říci něco hlubšího o lidském životě. Sem tam budu mít vždy výhrady k některým jejich dílům, ale to není důvod, proč bych je měl nečíst. Nejedná se o avantgardní umělce, kteří chtějí zrušit vše předchozí v domnění, že to jejich umění je teprve umění s velkým U. Ne, tohle jsou autoři, které mohu s čistým svědomím doporučit i čtenářům klasiků (Hugo, Dostojevský, Balzac, ...). Ne nadarmo kdysi Auster prohlásil, že ho silně ovlivnil Zločin a trest, ne nadarmo Coetzee napsal román o Dostojevském.
DeLillo se tak řadí k té malé skupince současných autorů, které dle mě má smysl číst (ještě bych neměl zapomenout na Javiera Maríase, ale to už je zase jiný příběh).


knihomoli
06.09.2020 4 z 5

Ke knize se určitě ještě vrátím. Mám pocit, že mi sousta myšlenek unikla. Příště už budu připravena.

Crimble
28.05.2018 5 z 5

I když je to těžká intelektuálština a nemohu přísahat, že jsem pochopil všechny nuance příběhu a ty někdy zvláštní myšlenky a motivace postav, přečetl jsem s chutí za jeden den. Někdy není nutné příjít všemu na kloub. Prostě se nechte unášet proudem slov (i když ta, jak Elster podotýká, nikdy nevystihnou život v jeho podstatě). Kochejte se.

honajz
08.12.2015 2 z 5

Obdoba artových filmů, naštěstí v krátké verzi, ale i tak je to nuda až na půdu. Autor tady přemýšlí nad nesmrtelností brouka, tedy člověka a lidstva, nad padáním listu, prostě nad filozofickými blbostmi, jimž chybí nadhled a selský rozum. Už jen úvodní - a děsně dlouhý - prolog na výstavě, kde promítají Psycho zpomaleně, políčko po políčku, aby to vyšlo na 24 hodin (což postrádá pointu, když to nikdo nikdy neuvidí takto celé, neb se muzeum zavírá), už tento prolog je sám o sobě natolik artistně nimravý, rozebírající nepodstatné detaily Hitchcockova díla, až tomu uniká celek - tedy to, co chtěl Hitch skutečně dle svých slov natočit. Hledat symboliku tam, kde není a nikdo ji tam ani neměl potřebu dávat, je i v další části knihy signifikantní položkou, právě tou, která nudí. Velké myšlenky ve stylu Turínského koně, nípání se v exkrementech, kde každý artistní divák najde svoje, ale celkově je kniha prostě o ničem. Alespoň pro toho, kdo se skutečně umí dívat kolem sebe a svět dokáže brát z více pohledů i nadhledů.

Calwen306
16.03.2012 4 z 5

Ak ste ešte nikdy nečítali nič od Dona Delilla, určite nezačínajte s touto knihou. Tento kratučký román je podobne ako ostatné diela Dona Delilla písaný svojským, originálnym sposobom avšak chýba mu určitá celistvosť, preto mu nemožem dať 5 hviezdičiek. V tejto knihe autor filozofuje o príčinách vojny, nad plynutím času, a nad poznaním samého seba. Ten kto našiel záľubu v iných výraznejších dielach od Dona Delilla si určité vychutná aj tento román, ktorý je popretkávaný zaujímavými myšlienkami.

Autorovy další knížky

Don DeLillo
americká, 1936
1999  79%Bílý šum
2012  63%Cosmopolis
2002  71%Podsvětí
2008  65%Padající muž
2010  72%Bod Omega