Čaroděj z Ohňové hory
Steve Jackson , Ian Livingstone
Fighting fantasy série
1. díl >
Tvým posláním je získat poklad čaroděje z Ohňové hory, který leží ukryt hluboko v jeskyni, obývané nespočtem strašlivých netvorů. Budeš potřebovat mnoho odvahy, rozhodnosti i štěstí, abys dosáhl svého cíle – nejtajnějších komnat čarodějovy skrýše.
Fantasy Gamebooky Pro děti a mládež
Vydáno: 1999 , PerseusOriginální název:
The Warlock of Firetop Mountain, 1982
více info...
Přidat komentář
Říkejte si tomu klasika, stará škola nebo úpadek moderního čtenáře, ale druhá polovina tohoto gamebooku je prostě laciná. Abych se pořád točil v odkazech, které nic nepřidávají, jen jsou to tupé křižovatky, to prostě zábava není. A ano, můžu si kreslit mapu, psát poznámky a vytáhnout buzolu, ale zábava to není. Nebýt labyrintu na konci, kniha by to byla povedená, takhle je spíš jen otravná.
První gamebook ze série Fighting Fantasy má hodně jednoduchý příběh, ale hraní je docela zábavné, kromě odfláknutého labyrintu na konci knihy. V celém labyrintu jsou snad jen tři zajímavé místnosti. Obtížnost je střední - labyrint s mapou není těžký, gamebook se dá dohrát i se slabou postavou, ale hráč musí najít správné klíče.
(SPOILER) Můj první gamebooku z serie FF (chci jít postupně). Dohrano na čtvrtý pokus, GG je spíše o náhodě kudy se vydáte někdy lákavé a bonusové věci vás zavednou špatným směrem z kterého není návratu. (Spojler) hra není nijak težká spíše lehčí, vždy umřete až na konci při otvíraní truhel protože trvá pár hraní než posbírate správné kliče. Takže další hra už není tak zábavná jdete dle minulé zkušenosti a jen hledáte jiný klič. 6/10
Příliš nechápu ono vysoké hodnocení. Jedná se spíše o podprůměrný kousek. Ale zase chápu, že jde o první.
(SPOILER)
Ten gamebook znám z paměti. Rozhodně se NEJEDNÁ o jeden z nejobtížnějších. Důležitý je sundat Železnýho kyklopa a Minotaura, tam jsou správné klíče. Je to jediná možná cesta. Jinak závěrenou truhlicu nejde otevřít. S čarodějem ani drakem není nutné jít na meče, dají se pokořit bez boje. A ten labyrint, jestli si zakreslíte, tak to fakt není žádné peklo. Řekl bych, že je možno projít s jakýmkoliv UB, páč proviant se dá baštit kdekoliv. Daleko těžší jsou ty tituly, které můžete mít zmapované jak chcete a přesto je takřka nemožné je poctivě ukončit (za všechny např. Černokněžníkova krypta, případně Masky zmaru - to je rozhodně o několik levelů jinde než toťto)
TOP pro mě je mentální souboj s čarodějem v zrcadlové místnosti a pavouk, který na vás skočí, potom co chcete prubnout boty pevně držící v zemi . Jaká past :)
Čaroděje z ohňové hory jsem hrál poprvé před asi 20 lety a teď jsem se k němu s nostalgií vrátil. Protože jsem si pořídil celou sérii Fighting fantasy,začal jsem pěkně od začátku. A dobře jsem udělal,tento díl je taková nenáročná rozehřívačka. Úspěšně jsem zakončil hru napodruhé,možná jsem měl i trochu štěstí v tom,kterou cestu jsem zvolil. Prozkoumával jsem horu systematicky,kreslil si mapu (nutné!), i když i s ní jsem se za podzemní řekou ztrácel. Cesta je "user-friendly",tzn.neobsahuje žádné nečekané smrtelné pasti, i když nemáte štěstí,není to taková trága, souboje jsou celkem vyhratelné (a je jich požehnaně),případná utrpěná zranění a ztráty štěstí lze často obnovovat. V hoře žijí i kladné postavy,které vám dobře poradí,když je hned nepropíchnete. Doporučuji pro začátečníky.
Plusy: přívětivá obtížnost,časté průběžné obnovování sil,zajímavé lokace.
Mínusy: spletitost labyrintu za řekou, bloudění.
Obtížnost: 3/10
Zábavnost příběhu: 8/10
K vítězství je třeba mít buď návod, nebo náhodně zkoušet kombinace cest a předmětů. Labirint je těžký především v tom, že na jeden odkaz můžete i třeba 2x zahnout. Je škoda, že autoři hráče nenechají se v dungeonu třeba o kus vrátit atd. Na dnešní poměry spíš průměr.
Čaroděj z Ohňové hory byl vůbec prvním gamebookem ze série FF a jsem rád, že od vydavatelství Mytago dostal velmi pěkný nový kabátek v podobě pevné vazby. Gamebook sám o sobě má i po letech své nepopíratelné kouzlo a nepolíbený "čtenářo-hráč" gamebooků musí počítat s tím, že je to gamebook poměrně obsahově přímočarý, který i pěkně potrápí a s jeho úspěšným dokončením se můžete trápit. K úspěšnému dokončení je totiž potřeba projít konkrétní jednou cestou (což je napsáno i v úvodu knihy) a pokud se tak nastane, na konci knihy můžete přijít na to, že nemáte potřebné „X“ (nespoileruji) a tak můžete začít číst a hrát od znova. A to nemluvím o zapeklitém bludišti v druhé polovině knihy, které může dát zabrat i s vlastním psaním číselné mapy, případně i s krásným doplňkem knihy v podobě mapy dungeonu respektive jeskyně, ve které se celé dobrodružství odehrává a je součástí knihy. Pokud jde o samotný příběh, čekejte po všech stránkách klasický jednoduchý fantasy příběh o jednom záporákovi a jeho pokladu. Samotné hraní je pak velmi jednoduché i pro začátečníka (pochopí ho opravdu každý) – postačí vám kousek papírů na zapisování a tužka. Čekejte občasný souboj (je možné potkat širokou škálu nepřátel) a někdy získáte nějakou tu věc, či ztratít/získáte atributy postavy.
Abych to shrnul - ČzOH je skvělý, ale pro dnešní zrychlenou dobu možná složitější, než by člověk chtěl. V tom je však jeho kouzlo. Zejména pro ty, co znají Dračí doupě, staré fantasy hry, knihy apod. všeho druhu a mají k podobnému tématu blízko. Čtení je to velmi jednoduché, hraní naopak svým způsobem těžké. Tak či onak gamebook doporučuji.
Kultovní gamebook. Dostatečně propracovaný, přitom poměrně jednoduchý a zábavný. Dobře se to čte má to odpich a zbytečně to čtenáře nezdržuje sáhodlouhými kombinacemi při soubojích, rozhodnutích, takže děj jde rychle kupředu.
U mě se jedná o nostalgickou vzpomínku takže tento gamebook je součástí mého dětství.
Klasika mezi gamebooky, kde se od prvního do posledního odkazu plížíte podzemními chodbami plnými příšer i všeljakých dalších obyvatel. Odpravit čaroděje kupodivu není velká práce, pokud ale chcete získat i jeho poklad (což chcete), budete na to nejspíš víc pokusů potřebovat. Všem milovníkům fantasy a rpg vřele doporučuju.
Pokud jste neobjevili kouzlo "gamebooků", tak jde o takové šikovné knížky, které vám dovolí si zjednodušeným, ale kouzelným způsobem zahrát dobrodružství, která znáte především z videoher. V 80. letech to rozjížděli v Británii Steve Jackson a Ian Livingstone se svou sérií gamebooků, která po revoluci vycházela i u nás a mnozí na ni nedají dodnes dopustit. I já jsem několik z nich v dětství a pubertě hrál, a teď jsem se rozhodl si je po mnoha letech znovu vyzkoušet.
Čaroděj z ohňové hory je úplně první gamebook, který byl v zahraničí obřím hitem a vydláždil cestu dalším "hracím knihám". Příběh je jednoduchý a připomene RPG hry nebo Dračí doupě. Jste hrdinou, který se vydává do podzemní jeskyně, v níž sídlí tajemný a zatraceně bohatý čaroděj. Můžete si zahrát za předvolenou postavu nebo si vymyslet svoji, ale v každém případě budete tak trochu anarchista, protože se bez většího důvodu rozhodnete mágovi jeho poklad vzít. Se svým hrdinou poté bloudíte jeskyní, kterou obývají sadističtí orkové a jiná monstra, ale sem tam narazíte i na nějakou tu přátelskou tvář.
Hraní/čtení mě opravdu bavilo. Koncept je jednoduchý, ale zároveň dost propracovaný, takže hra pěkně šlape a stylově si formujete svoje dobrodružství plné akce. O nějakých propracovanějších postavách tu nemůže být řeč, ale vzhledem k tomu, jak je kniha herní, tak to není potřeba. Naopak třeba gamebooky hezky rozvíjejí fantazii, protože tím, že není popisován váš hlavní hrdina, si můžete dobrodružství v hlavě mírně přizpůsobovat a rozvíjet.
První část je samé zábavné setkání, ale v druhé části přichází dost obtížné bludiště, ke kterému si musíte nelehkým způsobem kreslit mapku (případně si ji můžete dohledat jako já, hehe). V úplném závěru pak přichází slušná sviňárnička. Potřebujete tři klíče. Pokud je nemáte, GAME OVER. Já měl jenom dva, nevěděl jsem, že jsou potřeba tři, a tak jsem technicky vzato tenhle gamebook nevyhrál. Nevadí, peníze stejně kazí charakter. Jo a Čaroděje z ohňové hory jsem zabil... i když nevím přesně proč.
Velmi prostá, ale velmi zábavná fantasy herní kniha, která je občas slušně nefér.
Sedm mrtvých boháčů z deseti.
Legendární gamebook a Vaše cesta za pokladem v Ohňové hoře hlídaného mocným čarodějem. Procházíte síť podzemních kobek, v kterých všude číhá nebezpečí nebo naopak milé překvapení. Cílem je posbírat klíče a jejich správnou kombinací otevřít místnost s pokladem. Dostat se k tomuto bodu nebude vůbec snadné. Vaše cesta je v podstatě rozdělena do dvou částí - před řekou a po ní (ano, horu protíná vodní tok :D ). A poslední část je opravdu hodná svému názvu Zagorský labyrint. Tam se místy kolikrát zapotíte. Až si přejete, aby Vám Zagor přišel konečně "do rukou". Bez tvorby mapy se budete ztrácet. K dobru dnešních dnů je to, že se dá již předhotovený plán najít na internetu. Usnadníte si záznam a pošetříte nervy. Někoho její kreslení od základu baví - mě ne. Díky tomu jsem si knihu více užil. A věřte, že tohle dílo kouzlo má...také jich na Vás spousta čeká.
Krom knihy "Examen de la obra de Herbert Quain" z roku 1941 od argentinského spisovatele Jorge Luise Borgese je "Čaroděj z Ohňové hory" ve své podstatě první gamebook. Resp. gamebook, tak jak jsme dle hracího systému zvyklí - dvě kostky, tužka, guma a případně pomocný papír. Zatímco zmíněné argentinské průkopnické dílo nabízelo "pouze" devět konců a čtenář si mohl zvolit, jakým směrem se bude příběh ubírat. Tolik tedy k historii.
I když jsem se k hraní "Čaroděje z Ohňové hory" dostal teprve nedávno, tak už na ZŠ, díky daru od milované sestřičky, jsem se poprvé setkal s gamebookem z legendární série Fighting Fantasy vydávajícím nakladatelstvím Perseus. Byl jím "Samurajův meč", ale o něm třeba později, až si ho opět opráším.
Nicméně na to, že se jedná o prvotinu, tak svou obtížností není úplně snadný. Na první pokus ho dohrajete leda s notnou dávkou štěstí. Příběh je sice prostoduchý, monstra ve většině případech slabá a kniha velmi často pomáhá s obnovením statistik, tak kamenem úrazu, jak je mnohokrát zmíněno, je závěrečný Zagorský labyrint. Dnes už v naší společnosti onen okřídlený výraz "nedělej Zagorku!" docela sedí. Autoři zde Zagorku dělají s maximální zlomyslností! Pokud si opravdu neděláte detailní mapu jste jednoduše v koncích a můžete se motat v labyrintu do aleluja. Navíc kniha má jen jedno správné řešení, což může některé frustrovat, ale díky mapě, kreslené od začátku, jde na něj hravě přijít. Z tohoto ohledu byl pro mě gamebook velmi vzrušujícím zážitkem, který doslova odtrhne hráče od reality a rozhodně nabídne smysuplné strávení času než s mobilem v ruce nebo čumením do bedny.
I když zřejmě série Fighting Fantasy nabízí propracovanější a dotaženější tituly nabízející větší znovuhratelnost, tak je "Čaroděj z Ohňové hory " pěkný herní zážitek na který budu rád vzpomínat.
Knihu som si veľmi užíval, ale odložil som ju potom, čo som po 4 dňoch hrania nebol schopný vyjsť zo Zagorského labyrintu.
První legendární gamebook z FF série. Držet tohle v ruce je zážitek, tedy pokud jde o jedno z těch původních vydání (1994 / 1999), jelikož nové vydání od Mytaga už je v pevné vazbě a u gamebooků je pro mě spíše žádoucí, aby se knihou dalo snadno listovat tam a zpět a aby byla dostatečné lehká a ohebná na držení v jedné ruce (zatímco druhou svádíte lítý souboj s monstry na meče a kostky).
Ohňová hora je vlastně jeden obří knižní dungeon. Někomu to sedne, protože představovat si síť chodeb a kreslit si mapu bludiště ho láká, ale další knihu zavrhne právě kvůli nezáživnému prostředí a lacinému ději.
Příběh je víceméně okrajový. Čaroděj si v hoře chrání velký poklad a vy si jej chcete přivlastnit. Jednoduchá zápletka.
Ač je Ohňová hora první, není jednoduchá co se obtížnosti týče. Jednak se často bojuje s více nepřáteli najednou, ale také druhá polovina knihy patří spletitému labyrintu, který se bez podrobné mapy snad ani nedá projít.
Obtížnost je na vrcholu až po čaroději, protože v případě zapomenutí nějakého klíče sice můžete dojít na konec, ale už nedokážete otevřít hledaný poklad. Hodně FF gamebooků je tímto chytákem známá. Můžete překonat celý příběh a zabít bosse, ale nemáte-li správný předmět nebo potřebnou znalost, musíte začít zase od začátku.
Hodnocení příběhu – 10%
Obtížnost – 5/10
Délka – 400 odkazů
Klasický dungeon, ve kterém procházíte nejdříve jeskyní a poté se dostanete za místnost s pákami, kde za Vámi padne mříž a jste v labyrintu, kde je mapa nutností, jelikož z labyrintu vede pouze jediný možný výstup. Navíc musíte vyhledat klíče s vhodnou kombinací, díky které odemknete truhlu s pokladem. Diablo jak vyšité
Z Čaroděje z Ohňové hory jde cítit, že se Livingstone zatím hledal. Protivníci jsou slabí, a bludiště nabízí několik míst k vyléčení a posílení postavy. První část je monotónní putování od dveří ke dveřím a mnoho vzrušení nenabízí. Pravé dobrodružství přijde až za bránou s dvěma pákami, a opravdové peklo čeká za padací mříží. Zagorský labyrint je legendární tortura, srovnatelná s neméně proslavenou zapasťovanou chodbou z gamebooku Ve službách krále Reginalda. Bez mapy se téměř nedá projít, a i s ní je výzva. Na jeho konci čekají tři těžké zkoušky, z nichž každá Vás bez mrknutí oka zabije. Jsou i obtížnější gamebooky, ale moc jich není.
Můj první gamebook, který se mi dostal od Fighting Fantasy do rukou. Překvapil mě svou obtížností a mám pocit, že jsem ho před lety ani na poněkolikáté nedokončil.
Příběh se točí, jak název napovídá, kolem tajemné hory, která je sídlem čaroděje a střeží ho rozmanité příšery a další nástrahy.
Obtížnost této knihy je založená na sběru klíčů s čísly, které na konci ve správné kombinaci musíte použít. Další prvek zvyšující obtížnost je Zagorský labyrint, kvůli kterému je opravdu příhodné kreslit si mapu.
Kniha je atmosférická a pro její vyšší obtížnost jsem měl o zábavu postaráno na několik hodin. Úspěšně jsem se dobral konce až po velkém počtu her a vlastní mapa celého dobrodružství, nejen výše zmíněného labyrintu, mě přijde nezbytná.
Šťastné hody kostkou a mnoho zábavy!
Příběh a atmosféra - 8/10, Obtížnost - 8/10
Gamebook jsem měl coby vyřazený z lokální městské knihovny, na tom základě jsem si pak dokupoval další díly, ale zbavil jsem se jich, ach, já bloud! Nyní hraji v aplikaci Fighting fantasy classics, kterou tímto doporučuji z Google Play Obchod, kde jedna kniha z pár stojí 129,99 Kč, ale stále je to lepší než je shánět po všech čertech. Gamebookům zdar a Čarodějovi zvláště! P. S. Spousta dílů je taky na Scribdu.
Update: Dnes jsem dohrál digitální verzi, správná kombinace klíčů je... ne nebudu spoilovat, přeji báječný herní zážitek!