Dívka s perlou
Tracy Chevalier
Autorka poodhaluje tajemství dávného vztahu malíře Vermeera /1632 – 1675/ a jeho mladičké múzy, předobrazu díla Dívka s perlou. Šestnáctiletá Griet, služebná ve Vermeerově domácnosti, má výjimečné estetické cítění, a jazyk oplývá barvami a odstíny jako vypůjčenými z malířovy palety. Jejími ústy je vyprávěn příběh plný utajované lásky, obdivu a pokory.... celý text
Literatura světová Romány Umění
Vydáno: 2000 , BránaOriginální název:
Girl with a Pearl Earring, 1996
více info...
Přidat komentář
Nečekala jsem vůbec nic, spíš možná něco špatného, asi proto jsem toho dostala víc než dost. Jak už zmínilo mnoho čtenářů přede mnou, autorce se povedlo vytvořit jedinečnou atmosféru a vzbudit touhu prohlížet si Vermeerovy obrazy. Spousta popisu mě sice zpočátku nudila, ale byla nutná pro to, abychom se ocitli v Holandsku sedmnáctého století, viděli, slyšeli a cítili. Charaktery postav propracované, přitom načrtnuté s lehkostí. Obdivuju, že hmatatelné erotické napětí vytvořila téměř bez použití explicitních scén. Napětí taky nemizí, přitom to, co se děje, je většinou jednotvárné až nudné jako život služky, ono ale bublá pod povrchem. Jediné, co bych vytkla, je, jak Griet občas fundovaně hovoří o umění, samozřejmě mohla mít neobyčejné umělecké cítění, ale přecejen, holka, která neumí ani číst a psát, a mluví o umění jako Palacký včetně použití odborných výrazů, je pro mě mírně řečeno nevěrohodná. Ale jak říkám, je to pro mě jen drobná vada na kráse.
90% - Fiktivní příběh o okolnostech vzniku slavného obrazu Dívka s perlou holandského malíře Vermeera vystavěla autorka na těch několika málo údajích, které se o tomto malíři dochovaly (protože se prý zejména dochovaly záznamy o rodinných půjčkách a dluzích, a když pak Vermeer ve čtyřiceti třech letech zemřel, neměla to jeho manželka s tehdy jedenácti žijícími dětmi asi vůbec jednoduché). Hlavní část děje se nicméně odehrává o více než deset let předtím v době, kdy Vermeer tvořil svá nejznámější díla. Tehdy do jeho rodiny přichází na výpomoc šestnáctiletá Griet a od chvíle, kdy se s ní malíř setká ještě u jejích rodičů na "pohovoru" a spatří, jak Griet rovná nakrájenou zeleninu na polévku podle barev, je jasné, že pracovitá dívka s estetickým cítěním a tichý malíř, který žije ve svém výtvarném světě a starost o rodinu a dům nechává na svojí manželce a především na tchyni, brzy budou pracovat s týmž cílem vytvořit něco jedinečného a umělecky dokonalého, a to za každou cenu...
O knize bych ani nevěděla nebýt stejnojmenného filmu a po přečtení musím říct, že Colin Firth a Scarlett Johansson byli do rolí zádumčivého malíře a citlivé dívky vybráni bezchybně. I atmosféra v protestantském městě Delftu, v katolické domácnosti Vermeerových, postavy manželky, tchyně a dětí, to vše na mě působilo ve filmu stejně jako v knize. Kniha mě ale potěšila o to víc, že byla vyprávěna Griet v první osobě, a tak jsem se dozvěděla ještě mnohem víc o jejích myšlenkových pochodech. Také tam byla řada okolností, které se do filmu "nevešly" (dozvíme se mj. o Grietiných sourozencích, moru ve městě a jeho důsledcích na Grietinu rodinu) - a především kniha nekončí tam, kde film, a tak jsem měla příležitost zjistit, jak to podle autorky bylo dál nejen s Vermeerovými, ale především i se samotnou Griet. Za mě tedy asi jediná výhrada - autorka to všechno pojala moc zajímavě a podle mě s tím vším, co si musela nastudovat o životě v Holandsku v 17. století, se klidně mohla mnohem více rozepsat, moji pozornost by tedy každopádně udržela:-)
(SPOILER)
Příběh sám o sobě se mi líbil, knížka se četla dobře, postavy měly různý charakter, někoho jsem si oblíbila, někoho zase méně.
Rozumím nelibosti manželky, když vytušila vznikající platonický vztah Griet a jejího manžela. Nicméně je mi záhadou, proč byly půjčené náušnice Grietin problém? Obraz si objednal mecenáš, maloval ho Vermeer a on také přece určoval, co na něm bude. Podle mého byla v téhle "rovnici" Griet jediná, kdo nemohl ovlivnit vůbec nic, takže mi není jasné, proč měla být potrestaná.
Moc se mi to líbilo. Griet byla neskutečně vnímavá, citlivá, jemná a ohleduplná bytost, reálie Holandska 17. století byly moc fajn. Příběh jsem si moc užila a jako bonus jsem mohla poznat Vermeera a seznámit se s jeho dílem. Díky knize a samozřejmě díky Wikipedii :)
(SPOILER)
Dokonale vyvážená epická a lyrická složka, obě nesou výrazné napětí. V první je to dané Grietiným „dvojím“ životem, jejím předurčením k těžkému údělu v kontrastu s jejím talentem vidět realitu jinak než ostatní, malířskýma očima; v druhé jemným prolínáním milostného citu a umění, ale i sebeobětováním se v kontrastu se sobectvím umělce (bez něhož by žádné dílo zřejmě nemohlo vzniknout).
Zůstaly ve mně obrazy propojené se slovy a pocit prožité a sdílené krásy.
Mladičká Griet se dostane jako služebná do domácnosti malíře v Delftu a stane se inspirací k velkolepému dílu. Historická fikce o okolnostech vzniku slavného obrazu neznámé dívky s perlovou náušnicí od nizozemského malíře Vermeera.
Citlivý, křehký příběh, který kromě zvláštního vztahu mezi umělcem a dívkou poutavě zachycuje i obyčejný život v delftské domácnosti 17. století.
Dívka s perlou aneb jak mohl vzniknout slavný obraz. Byť jde o autorčinu smyšlenou verzi, tak postava malíře Vermeera je skutečná, a protože jsem ho předtím neznala, tak jsem se dozvěděla i něco nového. Na knize se mi líbil popis celé doby a života tehdejších obyvatel, tento pohled byl pěkně propracovaný a dýchal atmosférou dávných časů. S postavou Griet jsem si úplně nesedla, ale to je můj subjektivní názor.
Ne nepodobná létavici,
co probudila město spící...
Tvůj tichý pohled...
Něžný pel tvých lící...
Je z tebe prach pár hrstí zvící,
Dívko s perlovou náušnicí.
Čas, prchavý jak světlo svící,
kéž proměnil tě v holubici...
Nádherná, velmi zajímavá kniha, dokonalé popisy prostředí, skvělý příběh, který autorka vytvořila jako fikci pouze na základě obrazu. Použila dostupné informace z malířova života, ale všechno kolem vzniku Dívky s perlou je, jak jsem pochopila, zcela vymyšlené.
Všechna čest! Díky úsilí a imaginaci spisovatelky jsem se pobavila, poučila, zamyslela... a kdo ví, co ještě. Kniha mi dala mnoho. Jsem nadšená!
P. S. Nevím, proč je tato kniha zařazena do Románů pro ženy, což je myslím zavádějící. To odradí mnoho mužů, kteří by si ji možná přečetli.
Knihu jsem poslouchala jako audio v němčině a byla opravdu moc hezky načtená ;-). Musím ale přiznat, že napoprvé - tj. před několika měsíci - jsem ji odložila. Asi musel dozrát čas, protože, když jsem si knihu vybrala nyní, tak jsem si ji opravdu užila. Film jsem viděla před lety také, ale ten mne moc nezaujal. Příběh, který Griet vypráví, začíná jejím příchodem do Vermeerova domu v době, kdy jeho manželka očekává šesté dítě - přičemž ve výsledku jich porodí dokonce 11!!! :-) Postupně se seznamujeme nejen s jednotlivými osobami, ale také s tím, jak lidé v 17. století v Delftu žili. No a samozřejmě úplně nejdůležitějším motivem knihy je popis vzniku slavného obrazu Dívka s perlou ;-). Předpokládám, že tohle nebude kniha pro každého, ale mně se líbila. A autorka vymyslela zajímavý příběh, který se mohl (ale taky nemusel) takto odehrát ;-).
Nejprve jsem viděla film, pak si přečetla i knihu. Krásný příběh o vzniku slavného obrazu. Super.
Knihu jsem nejdříve četla a posléze viděla i film. Fiktivní příběh kolem Vermeerova obrazu byl dobře napsán. Nehýřil častými zvraty, spíš plynul pozvolna. Ale skrývalo se v něm zvláštní napětí, ať už v souznění mezi malířem a služkou Griet nebo v nepřátelském okolí. Je to spíše o atmosféře a detailech, na obrazech i ve vztazích. Za každým obrazem se vlastně skrývá příběh, tak proč by se to nemohlo odehrát zrovna takhle...
Mám rád knížky, které mají atmosféru – nebo ještě jinak: které kolem sebe vytvářejí něco jako auru, podmanivý pocit čehosi, co si i po letech člověk vybaví, když si na ně vzpomene.
Postřehl jsem tu v komentářích pár povzdechů typu "děj žádný", ale tohle nebyl příběh o DĚJI, nýbrž právě o tom zvláštním neuchopitelném fluidu, o ATMOSFÉŘE. Jako byste ani nečetli knížku, ale dívali se na jeden z těch krásných Vermeerových obrazů…
Film patří k mým nejoblíbenějším - je to prakticky souvislá řada excelentních žánrových scén dobového holandského malířství. Knížka nezklamala, plyne podobně poklidně, přičemž napětí příběhu neskrývá. Velmi jsem si četbu (možná tedy spíše oživení viděného) užila a asi zkusím i další autorčina díla.
Příběh celkem zajímavý, ale jeho zpracování mě příliš neoslovilo. Nic k čemu bych se vracela nebo ve mně nechalo nějaké hlubší stopy.
Kniha sa mi veľmi páčila. Autorka sa majstrovsky pohrala s jedným so známych Vermeerových obrazov a dej vymyslela tak perfektne, že som jej chcela uveriť, že to naozaj tak bolo :)
Autorka dokázala vložit do textu kouzlo a melancholický půvab Vermeerových obrazů. Přidat otisk 17. století, impozantní protiklad světa fantasie, snů a malířských vizí s únavným stereotypem povinností všedních dnů, drsných životních událostí a pohrom s poklidnou atmosférou obrazů.
Příjemná knížka... Ačkoliv by se našlo pár věcí, které mi vadily, co asi převažuje (a co ve mně dodnes zanechalo určitý dojem) je krásně vyjádřená atmosféra holandského města 17. století - trochu syrová, tvrdá, trochu mlhavá a snivá a každopádně velmi uvěřitelná.
Štítky knihy
malířství Holandsko zfilmováno 17. století milostné romány malíři služky, služebné fiktivní životopisy, biografie
Autorovy další knížky
2004 | Dívka s perlou |
2005 | Dáma a jednorožec |
2008 | Ohnivý tygr |
2018 | Ten černý vzadu |
Príjemné čítanie na letné večery. A hoci sa v knihe opisujú niektoré obrazy podrobne, musela som si ich vyhľadať a prezrieť svojím okom.