Labyrint smrti
Ian Livingstone
Fighting fantasy série
< 6. díl >
Napůl dobrodružný příběh, napůl hra. Kniha, jejímž hlavním hrdinou jsi ty! Ve spletitém labyrintu Fang na tebe čekají nepoznané hrůzy! O vítězství v Zápasu mistrů se pokoušel už nespočet dobrodruhů, dosud však nikdo nepřežil. Labyrint smrti vymyslel a zkonstruoval ďábelský baron Sukumvit a vybavil jej promyšlenými pastmi a strašlivými nestvůrami, které tvé schopnosti prověří na maximum!... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 1998 , PerseusOriginální název:
Deathtrap Dungeon, 1984
více info...
Přidat komentář
Po letech jsem si jej zahrál znovu, po přečtení ostatních komentářů jsem se celkem divil, že to hodně lidem připadá jako jeden z těžších gamebooků, protože jsem si pamatoval, že mi to tak nepřišlo a kupodivu i po letech se mi to povedlo projít celkem snadno - možná štěstí, možná jsem si podvědomě něco pamatoval, aniž byhc si to uvědomoval. Každopádně, velice povedený gamebook a krásné kresby.
Labyrint smrti barona Sukumvita jsem hrál HODNĚ dlouho, dílem proto, že patří k těm obtížnějším a smrt číhá všude, a také proto, že jsem ho hrál poctivě a vždy po úmrtí začal od začátku, resp. od odkazu, kde se poprvé háže kostkami. Což často omrzí, proto jsem si dával mezi hraním i delší pauzy. Než jsem jím úspěšně prošel, zemřel jsem 13krát, asi tak z poloviny v soubojích a zbytek kvůli špatným rozhodnutím, smůle nebo nečekaným pastem. Jsou třeba vysoké všechny výchozí hodnoty, jinak to podle mě ani dohrát nejde. Souboje jsou čím dál obtížnější, utrpíte hodně zranění s malými možnostmi léčby. K udržení mého zájmu a motivace to dohrát přispěl humor a zajímavé lokace a nepřátelé. Netradičním prvkem byla i dočasná aliance s jedním ze soutěžících. Nedoporučuji začátečníkům nebo méně trpělivým.
Plusy: Spoustu zajímavých prostředí a nepřátel.
Mínusy: Příliš velká obtížnost, která může odrazovat od poctivého hraní.
Zábavnost: 8/10
Obtížnost: 10/10
(SPOILER)
Labyrint smrti patří rozhodně mezi těžší kousky. Mám ho úspěšně za sebou, ale UB 12 a ŠT 12 jinak nevím. Jsou tam dost silní protivníci ( buď vám padne UB a někde se třeba vyhnete boji s CERATOSAUREM - nebo s ním jdete ale on má UB 12).
Na Livingstonův klasický styl to má pro mě i mimořádně poutavý příběh, takže se mi líbí daleko víc než předchozí Město Zlodějů, přesto, že to je nejspíš o dost jednodušší. Tady je potřeba sesbírat 3 drahokamy a tipuju, že tak 20 odkazů vede rovnou na smrt, z toho dalších cca 30-40 jsou škodící nebo postihové a to bez nějaké předchozí možnosti dedukce. Přesto, je to Livingstone, který za Jacksonem - v mých očích - notně pokulhává a tohle se mu povedlo. Super byla Medůza, hmyz, useklá ruka vězně na dveřích vězně co byl vevnitř, zrcadlový démon, aréna smrti, hádanky, fakt dobré.
Dávám 5.
Atmosféra super, obtížnost brutální. No, ale i to se dá vyřešit, třeba přečtením návodu :)
Prostě moje dětství. Tohle byl můj druhý gamebook. A je to pro mě naprostá jednička. Umřel jsem tolikrát, že žít byla už jenom cesta k další očekávané a samozřejmé smrti :). Obtížnost tak 9/10 a příběh mě nenechal spát a to doslova, s baterkou pod peřinou jsem louskal odkaz za odkazem až mi byla zabavena baterka. Takže moje hodnocení je naprosto neobjektivní a silně ovlivněno nostalgií a nezapomenutelnými zážitky z dětství. Knihu jsem potom neuváženě půjčil a tím zpečetil její osud, pokud se chceš něčeho zbavit tak to půjč. Ale náhodou jsem ji našel v antikvariátu a tak se opět vrátila do knihovny a tuhle už nepůjčím.
Jeden z nejlepších gamebooků celé série. Obtížnost 9/10, skvěle vymyšlený příběh, každý odkaz obsahuje něco zajímavého.
Po tom, co jsem asi 5x umřela a musela se vrátit na začátek (naposledy jsem se už ani nevracela, prostě jsem si jen započítala úmrtí, vrátila jsem se na předchozí rozcestí a vybrala druhou variantu :D) jsem se konečně dostala skoro na konec. A bylo úplně jedno, že jsem měla inventář přecpaný k prasknutí a měla jsem zlaťáky a diamanty. Chyběl mi smaragd, takže smůla... :D
Na jednu stranu mě to hrozně bavilo, navíc je to geniálně promyšlené. Ale pořád umírat teda není nic moc :D Navíc jsem takhle zabila asi 10 hodin a na konec jsem se stejně nedostala... Asi to jednou zkusím dohrát a dočíst, ale teď jsem z toho docela otrávená :D
Typický gamebook Iana Livingstona - špatně odbočíte a nedohrajete ho. Od Steva Jacksona si pro změnu bere ďábelskou obtížnost. Takže i když jsem měl vytrénovaného supermana, stačilo nesebrat jeden klíčový předmět, nebo se napít ze špatné láhve a Labyrint si vyžádal další oběť. Cesta za vítězstvím je opravdu spletitá a náročná. Bez štěstí se projít nedá a ani s ním, mapou, silnou postavou a kupou zkušeností to není nic lehkého. Osobně mám radši Prokletý hvozd, ale Labyrint smrti je zřejmě nejkvalitnější fantasy kniha téhle ságy.
Jeden z nejlepších gamebooku - na každém odkazu číhá past, riskovat znamená buďto zemřít a nebo být odměněn, bez mapy jednoduše nejste schopni při opakování příběhu odhadnout, kde jste už byli a kde jste nebyli.
Cesta nabízí poměrně málo variant, než se dostanete k centrálnímu odkazu, ze kterého vedou tři možné cesty do závěru, avšak jen jediná je ta správná, aby jste získali poslední artefakt.
Gamebook se mi podařilo dohrát asi na 4. pokus. Je zapotřebí sesbírat několik artefaktů a na konci na Vás čekají silní bossové a ještě navíc Staminu vysilující kombinování.
Jak psal P.owl - nechť máte šťastné hody kostkou, bez nich horko těžko se dá dohrát!
Pokud se Vám tento gamebook dostal do ruky, gratuluji, držíte v rukou jeden ze skvostů série Fighting Fantasy. Příběh Vás vtáhne do Sukumvitova labyrintu, který je plný pastí, předmětů, nestvůr, drahokamů a i pár nečekaných dějových zvratů. Fantasy příběh jedna báseň.
V první řadě je třeba říct, že se jedná obtížností o velmi těžkou knihu. Nejen, že musíte přežít výpravu plnou nástrah, ale mimo jiné posbírat konkrétní drahokamy a složit je na konci do správné kombinace. Obávám se, že příběh má pouze jednu správnou cestu a proto je kreslení mapy víc než povinností.
Samozřejmě jsem knihu hrál opakovaně, možná i 8krát, než jsem poctivě dokončil dobrodružství.
Šťastné hody kostkou a mnoho zábavy!
Příběh a atmosféra - 10/10, Obtížnost - 10/10
pro ty kdo začaly s gamebookama konkrétně s fighting fantasy nedoporučuji tento jako váš první
Nejlepší Gamebook na světě!
Opravdu! Nad touhle knížkou jsem strávil mládí :) rozhodně doporučuji pro každého milovníka "dračáků". :)
Jeden z prvních a také nejtěžších gamebooků. Tuším, že Labyrintem smrti vede pouze jedna jediná cesta k vítěznému konci.
Labyrint je poměrně zajímavý, ale nese si se sebou jednu slabinu - je neskutečně těžký, do té míry, že se snad nejde ani dohrát. Nikdy dříve ani později jsem těžší gamebook nečetl.
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1998 | Labyrint smrti |
1995 | Město zlodějů |
1995 | V bažinách škorpiónů |
1999 | Černokněžníkova krypta |
Labyrint smrti není dobrá volba pro začátečníky. Vlastně je to volba hodně špatná, protože by se mohlo stát, že budete gamebooky považovat za týrání nebohých hráčů krutými spisovateli. :)
Livingstone zřejmě naznal, že jeho dosavadní knihy byly moc snadné a vytáhl se s knihou, která v rámci první desítky patří k nejobtížnějším. Labyrint smrti je drsný, krutý, tvrdý a jedinou chybku, ať už je to špatné odbočení, špatné rozhodnutí nebo špatný hod, trestá bolestivou smrtí.
Kniha sice tak jako obvykle hrdě hlásá, že při volbě ideální cesty je příběh snadno dohratelný i s nejnižšími statistikami, ale když si to schválně vyzkoušíte, zjistíte, že za průměrné Staminy potřebujete statistiky Umění boje a Štěstí na hodnotě 11, abyste měli zhruba čtvrtinovou šanci na vítězství. Labyrint je určen hardcore hráčům, kteří jsou připravení rozehrát knihu třeba 15x. Žádné obecné doporučení pro Labyrint smrti neexistuje. Když budete hrát opatrně, párkrát vám to vyjde a pak vinou opatrnosti zemřete. Když zkusíte agresivní hru, občas to klapne a vzápětí na to doplatíte. Zkusit vše prozkoumávat je dobré ale ne dokonalé řešení, protože i průzkum v nesprávný moment vás zabije. A snažit se dojít co nejdál bez zkoumání okolí zase způsobí, že nenajdete klíčové předměty. Smrt může přijít na každém rohu a nikdy dopředu nevíte, zda úkon který chcete provézt, nebude váš poslední.
Ještě jsem nic neřekl o příběhu. Byla by chyba ho opomenout. Skupina odvážných hrdinů se snaží proklestit si cestu proslulým labyrintem Fang a zvítězit na slavném Turnaji mistrů pořádaném baronem Sukumvitem. Turnaj, který je plný pastí, nástrah, nebezpečí a prakticky není možné v něm vyhrát. Zatraceně lákavé pro pravého hrdinu... Zkrátka taková fantasy verze soutěže Ninja Warrior.
Potěší různé logické hádanky a spolupráce s jedním konkurentem, což je vůbec první případ putování s vedlejší postavou v rámci FF série. Drobné odkazy na předchozí Město zlodějů zase stvrzují, že knihy FF se odehrávají v jednom univerzu.
Hodnocení příběhu - 40%
Obtížnost - 9/10
Délka - 400 odkazů