Ostrov ještěřího krále
Ian Livingstone
Fighting fantasy série
< 7. díl >
Krutá a nelítostná rasa ještěřích mužů z Ohnivého ostrova unáší mladé lidi z Ústřicové zátoky - čeká je otroctví, bída a pomalá, plíživá smrt. Vládne jim šílený a velice nebezpečný ještěří král, jehož moc pochází z oblasti voodoo a černé magie. Odvážíš se riskovat vše při pokusu o osvobození těch nebožáků? Podaří se ti zachránit obyvatele Ústřicové zátoky zotročované nelítostnými ještěřími muži?... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 1995 , PerseusOriginální název:
Island of the Lizard King, 1984
více info...
Přidat komentář
Po smrtonosném Labyrintu smrti přichází vyklusávání. Takové to, kdy s horkem po těle vyhlížíte místo k odpočinku a říkáte si, jestli tam doběhnete dřív než to s vámi sekne. Ostrov ještěřího krále není žádná švanda. Livingstone sice ubral, ale tohle žhavé dobrodružství na exotickém ostrově skrývá plejádu zatraceně silných potvor. Cesta je víceméně lineární (občas se větví ale vzápětí znovu spojuje), zato soubojů si užijete až až. Zoufalé vyhlížení cíle a pozorování nebezpečně se snižujících statistik (a zásob jídla) je protentokrát charakteristickým prvkem.
Příběh je vystavěn vcelku jednoduše a staví na schématu najdi a zachraň vězně a najdi a zabij hlavního záporáka. Záporákem je už od počátku mocný ještěrčí král (jak obálka napovídá, má i mazlíčka).
Putování po tropickém ostrově je zajímavé. Fantasy příběhy se tropům věnují jen zřídkakdy, takže po stránce prostředí je kniha zase něco nového. Během cest si akorát občas vyberete, jestli to vzít pravou nebo levou cestou. To znamená, že už během druhého hraní byste měli mít herní svět zmapovaný tak, že napotřetí budete vědět kam jít, co vzít a čemu se vyhnout. Jenomže to má jedno výrazné ALE. Jde totiž o to, že vaše putování bude končit velice často předčasně a to ve chřtánu nějaké bestie. Hodně závisí na počátečních statistikách a pak také na tom, abyste získali co nejvíce užitečných předmětů ale vyhnuli se zbytečným ztrátám statistik.
Příběh opět obsahuje vítané odkazy na předchozí Město zlodějů a Labyrint smrti, akorát český překlad je nějaký odlišný a tak je Zápas mistrů uváděn jako "Zkouška šampiónů" a město Fang je překládáno jako "Tesák."
Hodnocení příběhu - 40%
Obtížnost - 7/10
Délka - 400 odkazů
Velice těžký kousek. Chce to pořádně vysoké hodnoty, jinak to asi fakt nejde. Příběh i cesta jsou ale fajn a hodně mě to bavilo.
Ostrov ještěřího krále je podle mě přiměřeně obtížný gamebook se zajímavým příběhem a prostředím. Osobně jsem potřeboval 8 pokusů (smrt většinou v soubojích) a na konci posledního (toho úspěšného) jsem končil bez všeho proviantu, bez lektvaru, s posledními 4 životy. Je třeba vyšší UB, některé souboje vás jinak hodně oslabí. Asi jako vždy, ke zvýšení pravděpodobnosti úspěšného dokončení je třeba zvolit tu nejmíň nebezpečnou cestu, posbírat pár užitečných předmětů, získat pár klíčových informací a mít trochu toho štěstí. Orientace ostrova dle světových stran je tentokrát západo-východní, proto doporučuji kreslit si mapu tak, že západ bude směrem nahoru.
Plusy: Špatná rozhodnutí nebo smůla nejsou tak často fatální jako v jiných gameboocích. Vhodnou kombinací vybavení lze ještěřího krále efektivně oslabit (nicméně předtím musíte projít přes jeho domácího mazlíčka a proti němu vám nepomůže nic).
Mínusy: Škoda, že Mungo zemře tak brzy, byl by to užitečný parťák při soubojích a zajímavý herní mechanismus. Podobně jako v ostatních knihách si ani tady nejsem jistý, kdy můžu jíst (v pravidlech stojí, že bude-li mi dán výslovný pokyn - ten je však dán minimálně), takže jsem jedl většinou po těžkém boji. Stejně tak logicky by mi znělo výslovné dovolení zvýšit si UB ke konci cesty i nad výchozí hodnotu např. pomocí štítu, kyrysu či ohnivého meče, aby se hrdina s nižším UB posílil proti silnému černému lvu.
Zábavnost: 8/10
Obtížnost: 5/10
(SPOILER)
Jedna z těch lepších singl knih od Livingstona bez kooperace s Jacksonem. Děj se odehrává na ostrově, takže džungle, kanibalové, sopka, šaman atd. Méně magie a kouzel, což se mi líbí. Ještěřího krále jde hodně oslabit před sejmutím.
Jinak speciální tu je velké množství zkoušení štěstí a opravdu velký počet nepřátel, kteří se zjeví, třeba když ho nemáte nebo když uděláte chybu. Myslím, že UB aspoň 11..., ale příběh mě docela bavil.
Pro mě tento GB byl příjemná změna víc lineárního dobrodružství s několika indiciemi s menším množstvím zrad a chytáků.
Můj první gamebook, strašná nostalgie :-) Hrál jsem ho tuším v šesti letech. Nedávno jsem jej prošel čerstvě znovu, po 25 letech a ihned mě praštilo do očí, jak detailně si pamatuju každý obrázek. Včetně všech těch nevýznamných obličejů v davech, ke kterým si dětská fantazie přičarovavá všemožné příběhy a představy, většinou děsivé a plné úcty :). Ale to nakonec zjišťuju u každého z prvních asi třiceti FF. Dochází mi, jak jsem na to fascinovaně koukával a neustále si je všechny prohlížel. Zlatá předinternetová doba :). Jinak Ostrov je poměrně lehký, ale má chytlavý příběh a spád a celkově to aranžmá na pomezí Lizardmenů z Warhammeru a Sedmé Sindibádovy cesty je fajn a v rámci FF také dobré tematické osvěžení.
Ještě před lety jsem vlastnil všechny gamebooky od prvního do desátého dílu, kromě tohoto. Neříkám ovšem, že jsem je všechny dohrál (Pekelný dům). Pár dní zpět jsem si odškrtl i Ostrov ještěřího krále. Možná protože k němu necítím takovou nostalgii, zařadil bych ho k těm horším z první desítky. Dobrodružství je přímočaré a nevyžaduje plánování ani přemýšlení. Stačí mít nabušeného hrdinu a štěstí na hody kostkou. Přirovnal bych ho k Jeskyni sněžné čarodějnice. Ke čtyřem hvězdičkám ho vytaháhlo jen zajímavé prostředí a nábor dobrovolníků.
Když už má být tenhle gamebook těžký, tak jen kvůli velkému počtu nepřátel a jejich síle. Tohle je pro milovníky soubojů, příběh i zápletka jsou nudné, věčné boje jsou nudné, žádné hádanky, gamebook je možné hrát i bez mapy, důležitý předmět k dokončení příběhu je okatý. Džungle, kytky, pláže, exotika, ještěří muži. Celé mi to přípomíná Fortress z HoMaM III
Ačkoliv může mít své skálopevné fanoušky, tenhle gamebook mne vůbec nebavil.
Co se mi líbí, že se příběh též odkazuje na předchozí události (odjel bojovat do labyrintu smrti), stejně jako v labyrintu byla sestra trolla, které jste zabili ve Městě lupičů). Jde vidět, že se Livingstone začal usazovat
Gamebook obsahující exotický příběh na tropickém ostrově, kde je Vám kladeno mnoho nástrah v podobě především tuhých soubojů, ať už jde o finální souboj nebo příšery jako obří krab, hydra či kyklop.
Právě kvůli soubojům, mě přijde pro začátek nezbytné vlastnit lektvar Staminy a umění boje (UB) minimálně 10. Cestu knihou Vám může usnadnit několik magických předmětů, například zvyšujících UB . K úspěšnému dokončení dobrodružství, však potřebujete pouze jeden klíčový předmět.
Kniha mě velmi bavila, právě pro její středně těžkou náročnost, i když se mě v soubojích moc nedařilo a až po devíti opakovaných hrách jsem ji dokončil. Kreslení mapy není nezbytně nutné.
Šťastné hody kostkou a mnoho zábavy!
Příběh a atmosféra - 7/10, Obtížnost - 5/10
Výborný gamebook plný napětí,nástrah a nebezpečných příšer.
Super příběh..pěkné,svižné tempo;)
Přijde mi,že takového parazita,jako měl Ještěrčí král,má polovina politiků..
Toto byl můj první gamebook, který jsem kdy četl. Od té doby jsem propadl sérii Fighting Fantasy. Po ''hraní'' více gamebooků mi přišel tento díl docela snadný, stejně jak ostatní psané čistě Ianem Livingstonem, což ale neubírá ani bod na příběhu. Gamebooky od Steva Jacksona mi přišli náročnější, což jsem bral jako výzvu, která mě poháněla kupředu. I přes to mi je ale lehce sympatičtější Ian Livingstone.
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1998 | Labyrint smrti |
1995 | Město zlodějů |
1995 | V bažinách škorpiónů |
1999 | Černokněžníkova krypta |
V této knize, stejně jako třeba v Prokletém hvozdě se pohybujete převážně ve venkovním prostředí. Exotický ostrov naskýtá zajímavá zákoutí (pláže, džungli, průsmyky, úbočí sopky, bažiny apod.), která mohou při pročesávání dobrodruha hezky potrápit. Nespočet nepřátel, jež bezpochyby při putování za Ještěřím králem (vládcem Ohnivého ostrova) potkáte je opravdu různorodý.
Počty nepřátel a atributy některých z nich nutí hráče aspirovat opravdu silnou postavou a dobrým uměním házet kostkami, hlavně proto, že některým bojům se nelze vyhnout ani si je nějak zásadně ulehčit.
Příběh je zajímavý a i když není nějak extra členitý bavil mě.
Pokud projdete tou “správnou cestou, hodíte slušně kostkami a objevíte skryté rady, tak boj s finálním nepřítelem nebude tak fatální jako několik předchozích bojů v průběhu putování.
Vaše hodnota staminy se bude při putování výrazně tenčit. Já dohrál knihu s výchozími hodnotami 12/16/12