Strašlivý netvor
Steve Jackson
Fighting fantasy série
< 24. díl >
Když dobrodružství začíná, nevíš, kdo jsi, ani kde jsi. Víš jen, že jsi nějakým tvorem, který se řídí instinkty a rozum téměř postrádá. Během dobrodružství snad začneš ovládat svou zvířecí povahu, odhalíš toho o sobě víc a možná dokonce poznáš svůj osud. Ale i když to všechno zjistíš, tvůj úspěch rozhodně nebude jistý, protože průsmyk Trollí zub je plný léček a hrozivých nebezpečí… Jsi připraven – stát se Strašlivým netvorem?... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 1999 , PerseusOriginální název:
Creature of Havoc, 1986
více info...
Přidat komentář
Za mě zatím druhý nejlepší GB v sérii a určitě ten nejpropracovanější. Hrací doba je EXTRÉMNÍ, na "vině" není jen to, že tento díl má o 60 odkazů víc, ale fakt, že si jich velkou část také projdete. Hra obsahuje tajné skrýše (odkazy), hádanky, musíte luštit šifry (i když to je u delších textů spíše otravné, navíc je to špatně vysvětleno, viz zajímavosti) a dokonce třeba budete mít chvilku i užitečného společníka. Jak je zvykem, tak pouze jedna cesta vede k cíli a ta není vůbec jednoduchá. Co mě na GB asi nejvíce vadilo to, že zpravidla Vám nabízí vybrat si pouze jednu možnost / věc bez podvádění a často k tomu není logický důvod.
(SPOILER)
Po dočtení Strašlivého Netvora musím říct, že se jedná o mého osobního favorita. Všechny GB, které jsem četl doposud nebyly lepší než tento titul. Sestřelil u mě i Najdi S.M.R.T, což byl do této chvíle TOP 1. Jackson je prostě frajer a Gamebooky uměl. Mají logiku, vnitřní vyváženost, dostatečnou obtížnost a skvělou strukturu systému hry i příběhu.
Tady luštíte opravdovou šifru, bez které se nedostanete dál, a také dost často musíte najít konkrétní předmět, který napoví nějaké číslo, bez kterého s dál nedostanete. Takže cheatování tady není tak easy.
Pobavily mě možnosti typu - zkus své štěstí. Máš smůlu? -- Spadl jsi do splaškovité řeky a utopil ses tvá smrt nebyla příjemná. Máš štěstí? -- Švihnul ses při pádu o skalní výčnělek do hlavy, což tě okamžitě zabilo. Osud ti byl nakloněn :)
Super taky bylo že při dvou stejných číslech na kostkách jste dávali Autokill :) Taky jeden z nejdelších úvodů, dokonce člověk cca 15-20 minut četl :) Je to super a jasných 5, oproti předchozím Maskám zmaru, super díl. Jacksonův Majstrštyk, myslím, že další díly už šly jen dolů.
Další úžasný gamebook! Akorát to luštění zašifrovaného textu mě trochu štvalo. Jinak já většinou gamebooky hraju jednou max. dvakrát a pak se naštvu že mám začínat zas znova a všechno to jen začnu pročítat a zkoumat možnosti ale i tak mě to baví gamebooky Fighting Fantasy mají téměř všechny nádhernou atmosféru.
Nejlepší gamebook co jsem četla. Ve svých 11 jsem mu moc neporozuměla, a tak po dlouhou dobu ležel v knihovně a našla jsem si k němu cestu, až mnohem později. O to víc jsem si ho ale užila. Procházela jsem ho nesčetněkrát a byla jsem na sebe patričně pyšná, když mi konečně došla ta šifra. Bylo to prostě dobrodružství, jaké jsem nezažila u žádného gamebooku. (A to, že jste na začátku příšera bylo k nezaplacení :) )
Leží mi doma ve skleněné vitríně..Pěkně na svém čestném místě.. Tak,abych ho měl vždy na očích,kdykoliv projdu kolem. Protože tenhle gamebook si to zaslouží. Tenhle hardcore gamebook je jeden z mála,které jsem téměř nikdy neprošel. A to je dobře;) Nevim,jaké období měl S. Jackson,když tento díl sepisoval,ale typl bych to na nějaké rozvodové řízení a následné majetkové vyrovnání v jeho neprospěch... enjoy :)
Nejtěžší gamebook, co jsem kdy hrál. Úspěšné projití vyžadovalo dělat si soustu poznámek, kreslit si mapky všech možných oblastí, postupné vyškrtávání možností a odboček, které i přes dlouhý rozhodovací strom vedly jen ke smrti.... a to nemluvím o luštění celkem složitého kódu (musela být sranda pasáže v něm překládat do češtiny) a nutnosti - narozdíl od jiných gamebooků - v jistém okamžiku samostatně uvažovat.
Tohle vše ze Strašlivého netvora činí unikátní záležitost. I přes víceméně náhodné faktory úspěchu je v nich většinou určitá logika, narozdíl od jiných knih hlavně od I. Livingstona, kde je skoro vždy vlastnění potřebných předmětů jen dílem výběrem odbočky A a ne B. Tady je i možnost nápravy, protože vás autor několikrát pošle chodit v kruzích.
Prošli jste těžké gamebooky? Zkuste tenhle.
Jediný gamebook, který jsem nebyl schopný dohrát, vlastně ani dostat se přes ten únavný úvodní labyrint. Fakt netuším jak hodnotit hru, která snad nejde dohrát. Dodnes si živě vzpomínám, jak jsem v tom bloudil, museli jste tam (jestli mne paměť neklame) na specifickém místě použít specifickou věc abyste se dostali specificky do (použij jakékoliv vulgární slovo, čím vulgárnější, tím lepší v tomto případě). Nebudu ho hodnotit, jelikož jsem ho nikdy nedohrál, ale pevně věřím, že už se mi nikdy do tlap nedostane, jinak bych mu musel pomaličku trhat všechny jeho stránky, zapálit a s bláznovským výrazem v tváři se dívat, jak tato "hra" mizí v prach (resp. v popel).
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1996 | Pekelný dům |
1998 | Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou |
1999 | Strašlivý netvor |
1997 | Magie: Koruna králů |
Strašlivý netvor má v celé dlouhé sérii výjimečné postavení, které ještě umocňuje fakt, že v českém prostředí je to s přehledem nejdražší kniha. S žádnou jinou se v dnešní době neobchoduje za tak přemrštěné peníze (ve srovnání s původní cenou).
Ale proč je Netvor tak výjimečný? Za prvé kvůli tomu, že Jackson tentokrát zahrál novou kartu a vytvořil příběh kdy ani sám hráč neví, kým anebo čím je vlastně jeho hrdina, což ve výsledku mění koncept i způsob vyprávění knihy, neboť vlastně vůbec netušíte, o co tady jde. Pěkně záludné, tím spíše když vaším hrdinou je krvežíznivé hladové monstrum, které svoji lidštější stránku musí v průběhu děje teprve získávat. Příběh z pohledu příšery. Jackson navíc bere vše hezky zeširoka a tak má příběh nejen více odkazů ale je i výrazně obsáhlejší (delší odkazy) než bývá zvykem.
Netvor je také typický luštěním textu, kdy na základě systému (jež však není úplně bez chyby a obsahuje řadu nepřesností) musíte překládat zdánlivě nesrozumitelné šifry abyste následně mohli zužitkovat jejich obsah. A to si piště, že ho zužitkujete, to by jinak nebyl Jackson, takže je nutné luštění nepodceňovat. Bohužel text návodu k luštění je hodně zavádějící a než pochopíte jak to doopravdy funguje, asi si nad tím budete lámat hlavu pěkně dlouho.
Mimořádně dlouhý úvod knihy poodhalí novou část Alansie. Poprvé je zmíněno město Salamonis odkud přišla první čarodějnice jež praktikovala umění mutací a založila Dree. Dozvíte se o propojení nekromanta Zharradana Marra se starými známými, tedy Zagorem (labyrint v 1. Čaroděj z Ohňové hory) a Balthusem Direm (2. Citadela chaosu). A dojde i na tajemství elfí vesnice v Pavoučím lese a na komplikovanou elfí magii s tím spjatou. Zkrátka Strašlivý netvor je důležitým dílkem Fighting Fantasy série i po stránce vyprávění a budování tohoto zajímavého gamebookového světa.
Strašlivý netvor je také poslední kniha Steva Jacksona a to až do roku 2022. Tímto dílem jeden ze zakladatelů sérii opustil a tak má Strašlivý netvor i svoji mimořádnou symbolickou hodnotu.
Hodnocení příběhu - 100%
Obtížnost - 9/10
Délka - 460 odkazů