Portrét neznámé ženy
Daniel Silva
Gabriel Allon / Agent Gabriel Allon série
< 22. díl >
Legendární špion a restaurátor uměleckých děl Gabriel Allon konečně opustil post šéfa izraelské rozvědky a usadil se v Benátkách – jediném místě, kde našel klid. Celé dny tráví toulkami ulicemi a kanály města postaveného na vodě a utíká před démony minulosti. Když ho však výstřední londýnský obchodník s uměním Julian Isherwood požádá, aby prošetřil okolnosti nálezu a výhodného prodeje staletého mistrovského díla, Gabriel se ocitá ve smrtící hře na kočku a myš, v níž nic není takové, jak se zdá. Allon brzy zjistí, že dotyčný obraz – portrét neznámé ženy, jehož autorem je údajně Antoine van Dyck – je téměř jistě zdařilá kopie. V touze najít záhadného padělatele a odhalit tak miliardový podvod mezi elitou světa umění vymyslí jednu z nejpropracovanějších lstí své kariéry. Má-li však plán uspět, musí se Gabriel stát největším falzifikátorem umění, jakého kdy svět viděl. Portrét neznámé ženy je výpravou do temného světa, kde bezohlední obchodníci s uměním denně podvádějí své klienty a bohatí investoři považují velká umělecká díla jen za další komoditu, kterou lze koupit a prodat se ziskem. Od elegantního úvodu až po nečekané zvraty v závěru je tento román skutečným mistrovským dílem. Je také dalším důkazem toho, že Daniel Silva jako autor špionážních románů a thrillerů nemá konkurenci.... celý text
Literatura světová Thrillery
Vydáno: 2023 , HarperCollins PolskaOriginální název:
Portrait of an Unknown Woman
více info...
Přidat komentář
Zdá se, že se nám autor vyčerpává, tohle už nebyl špionážní román ,na jaký jsme zvyklí.
archivářka115 : Portrét neznámé ženy jsem zatím nečetla, ale asi byste neměla Gabriela Allona hned házet přes palubu. Přečtěte si Smrt ve Vídni, Agenta Mossadu, Zpovednika nebo Novou dívku. Určitě změníte názor.
Toto byla první knížka, kterou jsem o legendárním špionovi četla. První část se mi líbila. Dobře se četla. Ovšem druhá část mě zklamala. Nemohla jsem se do ní začíst. Byla to příšerná nuda, takže jsem knížku nedočetla.
Zkusím si přečíst jestě nějakou špionážní knižku, ale jestli to bude stejná nuda, tak u mě Gabriel Allon skončí.
Výborný thriller. Zábavný, promyšlený, první od tohoto autora a rozhodně ne poslední.Dávám 95%. Děkuji
Šéf izraelských špiónů je penzionován a autoru se zachtělo, že by přeci jenom neměl zahálet. A vytvořil pro něj roli nepolicejního detektiva v oblasti umění, kdy využívá své znalosti, kontakty a někdy i programy tajných služeb, aby vše úspěšně vyřešil. To mu neschvaluji a proto pouze průměr.
Bohužel odešel Gabriel do penze. Jinak by se určitě Hamásu přepad ze 7.10. nepodařil.
Je to jako na houpačce. Po zoufalém Řádu přišla výborná Violončelistka. Nyní zase jen běžné průměrné krimi. Ta * navíc je za to setkávání se spoustou postav z minulých dílů. Zajímavé je jen to téma mezinárodního obchodu s uměleckými padělky. I když se mi to zdá vyhnané ad absurdum. Přece ta formulace " z neznámé soukromé sbírky " se nedá používat do nekonečna. Stejně absurdní jsou ty "fyzické" Allonovy schopnosti navíc s malířskou genialitou při tvorbě falsifikátů.
Velký odklon od špionážního thrilleru. Zábavné, oddychové čtení bez nějakého většího napětí. Ale bavilo mě to. Akorát si marně lámu hlavu, kolik už vlastně tomu Gabrielovi je? 75 let? Jeho fyzické výkony v pranici i v posteli by mu mohli závidět muži polovičního věku...
Jako už tradičně si neodpustím výtku k vydavatelství HarperCollins, jelikož kniha opět obsahuje velké množství gramatických chyb. Jazykový korektor Jiří Chodil text buď nečetl, nebo je to lempl. Každopádně odvedl mizernou práci.
Zajímavý příběh, to ano. Ale také jen velmi slabý odvar starého dobrého Gabriela. Nicméně jako vždy - tedy s výjimkou Řádu - velmi čtivé a promyšlené.
Zatím asi jedna z nejlepších Allonovek co jsem od Silvy četl, docela prospělo že již není šéfem Mossadu a tato kniha o padelatelich má prostě šmrnc a grady. Hodnotím velmi kladně a dávám skvělých 95%.
Nebudu přehánět, když povím, že Silva je jeden z mých nejoblíbenějších autorů, jak ten umí vytvořit zápletku a ještě tak sofistikovaně podbarvenou geniální znalostí různorodých témat, čehož jsem byl přítomen i v tomto románu. Říkám, geniální. Neubírá tomu body ani pár editorských nedotažeností.
Jelikož už je to moje jedenáctá kniha ze série s Gabrielem Allonem, tak musím zhodnotit, že je trochu slabší než předchozí knihy. Sice bylo milé si zopakovat staré známé postavy z minulosti špiona v penzi, ale hodně věcí se opakovalo. Vlastně i hlavní motiv tohoto příběhu - mistrovské padělání obrazů starých mistrů a trh s uměním už bylo použito v románu "Ukradený Caravaggio". Ale i tak to bylo milé, lehce napínavé čtení.
(SPOILER)
Naskočila jsem do série 22. dílem, což by měl být zásadní problém. Ke cti autora musím přiznat, že nebyl. Vůbec. Líbilo se mi to moc a zkusím ochutnávku z předchozích případů, ale možná to nebude nic pro mě. Jak zmínil @Marek.Sc, že tento díl je víc detektivka než špionážní román, tak právě to mi sedlo. Tak uvidíme.
Barvitě popisové klenoty světového výtvarného umění doslova lákaly k návštěvě galerie, a je mi jedno, jestli na zdi visí nějaká šikovná napodobenina, nejsem snob. Na druhou stranu si myslím, že v jiném uměleckém oboru by podobný zločin nebylo možno spáchat (například nalézt další ztracenou Shakespearovu hru). Tedy asi to možné je, ale nevyneslo by to žádné peníze, tak proč se s tím trápit.
Postava hlavního hrdiny je jednoznačně největším tahounem jinak skvěle napsané knihy. Ukázat jeho všední, neatraktivní stránku, jak dokáže proflákat den po kavárnách a vodí děti do školy, vzbudila mé sympatie. Nechci číst o robotech.
Příběh byl vystavěný dobře, přes komplikovanost zápletky a zašmodrchané vztahy mezi jednotlivými hráči na trhu s obrazy jsem se neztrácela. Taky mě trochu děsí představa, že by se tohle všechno mohlo stát ve skutečnosti, tak uvěřitelně to bylo podané. Figur sice bylo jako na orloji a některé používaly víc identit (pro zmatení nepřítele), ale byly napsány tak plasticky a jednoznačně, že se mi kupodivu nepletly. Dialogy byly zábavné a kryptické jen do nejnutnější míry.
V zásadě nemám moc výhrad. Jedna závada, v současnosti bohužel obvyklá, mě dost rušila. Téměř v každé větě chybělo nebo přebývalo písmeno či celé slovo. Asi snaha nakladatelství udržet čtenáře ve střehu, nebo co.
A potom, v tomto směru budu ojedinělá, mi opravdu vadí adorování mafiánů a zabijáků. Ano, padouchův chlápek na špinavou práci byl veskrze nesympatický, ovšem korsický padre a nájemný vrah Christopher byli zobrazeni jako sympatičtí hoši odvedle, s nimiž je ohromně bezva se kamarádit. No, mám na věc trochu odlišný názor.
Četlo se to dobře, Gabriel si získal mé srdce a ochutnám něco z předchozích částí.
Je zrejmé, že spy romány sú vychytené a dá sa to povedať aj o tejto sérii. Vždy teším na nový prírastok od Silvu a takto to bolo aj v tomto prípade. Tentoraz však autor podľa mňa urobil odklon od žánru špionážny thriller a viac zabŕdol akoby do detektívnych vôd. Cítil som že to už nie je to pravé špionážne. Titul je však celkom napínavý, s dobrou zápletkou, napínavým dejom a prekvapujúcim záverom. Táto kniha bola skôr oddychovka a na tento štýl som sa dobre navnadil. Tak ako vždy, nás Silva hodí do rozbehnutého vlaku deja a od prvých strán sa dostávame do sveta čierneho trhu s umením.
Gabriel Allon je zo sveta špionáže preč, avšak jeho meno a kontakty majú stále moc zmeniť veci nečakané. Užíva si odpočinok, ale ako to už býva, po prosbe starého priateľa, Juliana Isherwooda, sa vyslúžilý šéf Inštitútu dostáva vo víru udalostí spojených s čiernym trhom obrazov svetových majstrov. Majster je však aj Gabriel a v nejeden raz už zúročil svoje reštaurátorské schopnosti. Kradnuté maliarske diela a geniálne falzifikáty je sféra, skôr pre kriminálny titul. Mozaika postáv z predchádzajúcich knižiek sa v hojnom počte stretáva aj v tejto zápletke. A samozrejme nechýbajú ani mŕtvoly. Gabriel Allon rozpúta napínavú hru pod heslom Lsťou a klamom, s pomocou mnohých zúčastnených, ktorí majú moc aj peniaze. A či táto hra vyjde? To je už na povážení čitateľa.
Nenudil som sa pri čítaní knižky, ale má pán Allon ešte dosť síl aj do budúcna? Keď nie, možno bude načase prenechať žezlo inému hrdinovi či rozvinúť inú charizmatickú postavu z predchádzajúcich románov.
... keby sa vydal Silva dejovou liniou Kellera, ako hlavneho hrdinu urobil by seriu opat zaujimavou, Allon na tak 75-80 rokov...
Kdyby to nebyla součást špionážní série, ale samostatná kniha, budu nadšená. Nicméně ve srovnání se zbytkem série je to velmi vylouhovaný odvar předchozích pecek. Po rozpačitém úvodu s Gabrielem nemajícím nic ze svých dřívějších prostředků, z kterého je navíc podpantoflák, co řeší běžný život a vodění dětí do školy, jsem měla problém se začíst. Kladné body pak za setkání s většinou postav z minulých knih: Christopherem Kellerem, Annou Rolfe, donem Orsatim, korsickou vědmou, mým oblíbeným kozlem, dále Mauricem Durandem v Paříži - tohle shledání se starými známými bylo super. Chápu, že Gabrielovi už podle Černého září musí být 70, že nemůže být věčný a je třeba to nějak zakončit. Ale nejsem si jistá, jestli tenhle způsob natahování za cenu tak velkého odbočení od původního stylu knih je přínosný. Ze špionážníhi thrilleru už to mělo pramálo.
Štítky knihy
vraždy americká literatura špionáž vyšetřování
Autorovy další knížky
2003 | Umění zabíjet |
2005 | Agent Mossadu |
2001 | Spící agent |
2004 | Smrt ve Vídni |
2004 | Zpovědník |
Výborná kniha, čte se jedním dechem od začátku do konce. Patřím mezi ty, kteří od Daniela Silvy přečetli úplně všechno, a jsem ráda, že se Portrét neznámé ženy svým spádem, dynamikou, vyrovná dřívějším knihám z Allonovy série. Líbí se mi i zápletka knihy a časté sarkasmy v dialozích.
Kniha má ale i své vady, zejména product placement je v ní až trapný.
Závěrem si neodpustím kritiku směrem k vydavatelství: Nevěřila bych, kolik je možné v jedné knize pustit gramatických chyb.