HEX: Bažina
Zuzana Strachotová , Tomáš Košek
HEX série
1. díl
Audiokniha HEX: Bažina, autoři Zuzana Strachotová a Tomáš Košek, čtou Filip Jančík a Nikola Heinzlová. Režie Ondřej Černý. HEX #1 Na vstup do Inevitablu vsadila všechno. Teď poprvé okusí pravou virtuální realitu. A stane se tak vyvolenou... nebo ne? OCITNĚTE SE VE VIRTUÁLNÍ REALITĚ BĚHEM PÁR VTEŘIN Hráli jste Wowko? A co třeba Black Desert Online? Tera rising… jakoukoli MMO hru. Nebo jste možná viděli anime Sword Art Online? Četli Ready Player One? Pokud ano, splácejte tohle vše dohromady a máte ten správný mix, od kterého se při četbě nedokážete odtrhnout. Pokud ne, nevadí. HEX: Bažina je prostě akční fantasy. Jen vás nesmí překvapit, že z prostředí počítačových her. VIRTUÁLNÍ REALITA V (AUDIO)KNIZE Co mají společného zadlužená osamělá hraničářka, ukňučená orkyně, sprostá kouzelná srnka, asketický mnich a gnoll se dvěma dcerami? Ve skutečnosti nic, ve virtuální realitě všechno. Hraničářka Leona vězí až po krk v dluzích a tahle parta jí má pomoct porazit největší profíky populární hry. Samo sebou na sebe potíže nenechají dlouho čekat. KDYŽ JSOU HRY LEPŠÍ NEŽ ŽIVOT Svět Inevitable worldu konečně otevírá svoji virtuální podobu a Leona má vše naplánované. Stačí aktivovat svůj VIP lístek, vybrat si ten nejlepší hex pro stavbu vesnice, picknout elfa a rychle šplhat žebříčkem. Vydělá peníze, splatí dluhy a už nikdy nebude muset pracovat, jen hrát tuhle závislost. V původní online verzi byla dobrá a není důvod, proč by neměla zazářit i ve virtuálním světě. Tedy pokud se její plán nesesype hned po první vteřině hry. Některé hexy jsou zkrátka horší než jiné. A ona má rovnou ten nejhorší. Dopřejte si původní české LitRPG s hrdinkou, které jde o všechno, z pera úspěšné autorky Zuzany Strachotové a herního vývojáře Tomáše Koška!... celý text
Romány Literatura česká Fantasy
Vydáno: 2025 , Audioteka , Fantom PrintInterpreti: Filip Jančík , Nikola Heinzlová
více info...
Přidat komentář
Strachotová na mě před lety udělala docela dobrý dojem svou prvotinou Devět dní, potažmo Devět nocí. Pak přišel překvapivě slabý Vypůjčený čas a nyní autorka vyrukovala překvapivě s knihou v mém oblíbeném žánru litrpg. Obával jsem se, čeho se v tomto případě dočkáme, a obavy nebyly liché. Kniha Hex: Bažina je slabá. Slaboučká. Litrpg je sice přiznaný brakový žánr, přesto by ale měl mít určitou literární úroveň. Jazyk hexu bohužel připomíná středoškolskou slohovou práci, je popisný až běda, plný naivně nepravděpodobných dialogů, ničím zajímavý. Chápu to sice tak, že je třeba se přiblížit svému publiku, přesto by to chtělo literárně trochu přidat. Ne každý hráč lolka nebo wowka je polovzdělanec, kterému je dodávat servírovat primitivní texty ve stylu slabikáře. Teď samozřejmě trochu přehráním.
Jako mnohem větší problém je neoriginalita celého příběhu, který jakoby kopíroval Atamanova, Osadčuka a jim podobné. V tomto se cítím ošizený a vlastně dost zklamaný. Proč to zase muselo mít ten existenciální ráz? Přijde mi to skoro jako epigonství.
Že se má knize podílel herní vývojář je bezpředmětné, to vnímám spíš jen jako reklamní tah, dílu jako takovému to nic nepřidává.
Určitě ale musím vyzdvihnout technické provedení knížky, dílko vypadá opravdu dobře, za to jednu hvězdičku rád přidám. Celkově jsem ale zklamaný a nejhorší je, že jsem věděl, že budu zklamaný, ještě než jsem knížku vůbec otevřel. Ale i tak jsem zvědavý na pokračování a rád budu případně hodnotit lépe než v tomto případě. A nebo i hůř. Kdoví?
Přemýšlím jakým způsobem knihu ohodnotit. Pokud bych neznal nejlepší kusy žánru, asi bych doporučil všemi deseti...nicméně v tomto případě je to hodně náročné. Žánr LitRPG se poměrně dost rozvinul a stále se vyvíjí...na jednu stranu máme klasické "herní kusy" na druhé straně máme spíše "levelovací RPG", osobně mám radši druhý žánr. Hex se klidně může řadit po bok Šamana či Temného bylinkáře...potud ok.
Máme tu nicméně kusy jako Azarinth Healer, Dungeon Crawl Carl (klesající tendence) a nepřekonatelný a s jakýmkoliv moderním Fantasy směle soupeřící a často o míle překonávající Wandering Inn.
Hex je tedy za mě:
Postavy...pár postav se v knize mihne, hlavní postava nemá nijak rozvinutý charakter, ostatní také ne, ale v rámci svých postav a herních povolání v hexu jde o dostatečně zajímavý a vcelku originální mix.
Svět...fajn, tak trochu Heroes, tak trochu onlinovka...funkční, nosné, zábavné. Monstra naprosto ok, až na chlupaté hakisáky.
Příběh...první polovina, seznamovací část byla jen ok, druhá polovina už měla nějáké tempo, drama, objevily se další postavy...tam už to bylo velice dobré. "Lidská část" mě nebavila. Opět jde o problémovou situaci hráče v normálním světě....několikrát viděno, nijak extra nerozvinuto...cihla, pojistky, vykoupení. Čím méně " reálného světa" do budoucna bude, tím lépe. Také se toho v rámci příběhu zas tak moc nestane....ale věřim že v příštích dílech se svět a postavy pořádně rozjedou...potenciál na více dílnou sérii tu je.
Co mě nebavilo: Gnollí řeč jde napsat mnohem lépe než tím že občas, nekonzistentně, jakoby zavrčí. Wandering Inn je skvělý příklad.
Anglicismy...chápu že to ke hrám patří...sám je určitě používám...ale rollování, mobky a jiné výrazy v psané formě nic moc atp. Vše má náš ekvivalent a vyznělo by to nakonec lépe.
Třetinu knihy jsem průběžně přemýšlel jak lze od někoho odskočit a přitom seknout zespoda nahoru....zvláště mačetou kde vrchní část je tupá.
No, to už jsou detaily....pokud žánr neznáte, rozhodně doporučuji a jako startovní bod do LitRPG supr...pokud máte trochu více načteno, můžou vám vadit určité nedokonalosti, i tak jde o solidní počin který se čte rychle a jako oddechovka parádní.
Osobně bych se do budoucna vybod na nějáké rozvíjení "reálného světa", pořádně se ponořil do Hexu, rozjel další originální postavy, questy a nahodil x-dílnou CZ LitRPG serii. Zatím 8/10, proč ne.
Teda... Dost jsem se obával českého litrpg, když jsem četl asi půl roku zpět mýtinu, tak jsem z toho úplně odvařený nebyl. Stejně tak popisek mi nepřišel zajímavý, opak je pravdou! Knihu jsem hltal do poslední stránky, bažina byla krásně vykreslená a postavy, speciálně chuck stály za to. :D Doufám, že další kniha bude brzy :)
Po tom, co jsem se nechal strhnout reklamou na jiné české lit-rpg a ve finále byl zklamán jako už dlouho ne, jsem se do této knihy pouštěl s obavami. Ty se však ukázaly jako naprosto liché. Dostal jsem zážitek na úrovni mé milované Cesty Šamana. Pevně věřím, že se kniha bude prodávat a dočkáme se pokračování.
Naprosto skvělé LitRPG, což je o to potěšitelnější, že je z českých luhů a hájů...Jen tak dál. A doufám, že pokračování bude již brzy? Howgh
Autorka v knize rozvíjí dvě dějové linie. První je samozřejmě Leonino hraní, druhou a na můj vkus trošku upozaděnou jsou potíže s majitelkou domu, v němž hrdinka žije a s lichváři kteří chtějí své peníze co nejrychleji zpátky. Že se obě dějové linie nemohou protnout? To byste se divili. Ale než se tak stane, uběhne hodně herního času. Strachotová je řemeslně zdatná a vypravěčské umění ovládá na jedničku, proto v jejím podání nenudí ani popis nezdařených questů, které musí Leona (především na počátku hry) několikrát opakovat. Naopak. Hrdinka je sympaticky tvrdohlavá, a když konečně díky svému fištrónu přijde na to, jak má v daném questu pokročit, má z jejího úspěchu čtenář stejnou, ne li větší radost jako ona. Jak čas a stránky ubíhají, setkává se Leona s dalšími hráči a plní čím dál těžší mise při čemž se mění i herní prostředí. Čtenář se zúčastní nejen questů v bažině, ale také takřka hororové mise do starého hradu, nebo hromadných questů, v nichž spolu soupeří hráčské cechy. Nechci tu vyjmenovávat všechny dílčí podzápletky které psi pro čtenáře autorský tým připravil, ani jak celá kniha skončí. Jen zmíním, že finální quest je opravdu akční a naši hrdinové si v něm sáhnou na dno svých sil. Prostě a jasně, kniha se čte jedním dechem a fanoušci LitRPG si herní příběh užijí plnými doušky. Nedílnou součástí knihy jsou neustále se proměňující tabulky hráčů, systémové hlášky a především celý herní svět Ievitable. Na tom, že v Leonině příběhu fungují na jedničku s hvězdičkou má lví podíl právě Tomáš Košek.
Na novou litrpg od českých autoru jsem se opravdu těšil. Jelikož jsem v tomto žánru přečetl snad vše, co bylo přeloženo do češtiny mohu snad srovnávat. A výsledek mě velice potěšil. Kniha se četla sama, tak jak mám u tohoto žánru rád. Sice byl vývoj děje trochu předvídatelný, ale to vůbec nevadí, protože to bylo napsáno velice poutavě a čtivě. Nebudu zabíhat do podrobností. Děkuji autorům za skvělý víkend, který jsem nad touto knihou strávil a přeji jim oběma hodně štěstí a úspěchů v další tvorbě i v jejich společném osobním životě. Těším se na další díl série a ve skrytu duše doufám, že nezůstane pouze u trilogie jak mají v tuto chvíli naplánováno :-)
Povedená LitRPG od českých autorů. Začátek příběhu byl trochu moc popisný a připomínal záznam herních situací, ale pak se to začalo pěkně rozjíždět. Je to opravdu nápadité a napínavé, takže mohu jen doporučit. Na konci románu skončí hlavní hrdinka na pár dní ve vazbě a autoři ji to pěkně osolili. K jídlu suchý krajíc a na toaletu kýbl. Dnešní hygienické normy jsou přeci jen dál a tak i na celách je WC a umyvadlo. Je to sice drobná nelogičnost, ale mě hned napadne, jak vybraní vězni vynáší kýble a za pár týdnů mezi osazenstvem řádí žloutenka a tyfus. Ano, rozumím, je to jen autorská licence, tak omluvte mé rýpání. Doufám, že Zuzana a Tomáš brzy přidají další pokračování a já se na to už těším.
Knihu jsem přečetl na jeden zátah v zásadě za den a půl, abych to stihnul do silvestra. Autorčiny knihy znám a litko znám taky. Kniha přistála pod stromeček, takže jsem čekal, občas mrkl na komentáře a to čekání se vyplatilo. Hlavně asi nebudu tak dlouho čekat na další díl. Hex je kvalitou minimálně na stéjné úrovni jako Úkol přežít. Neskutečně mě bavil ten čengliš, detaily jako realistický globální chat nebo reklamy potěšily i pobavily. Napínavý konec, hrdinka který do klína nespadlo celé nebe i skvělé postavy jejího cechu. 5/5
P.S. Vzhledem k tomu, že zrovna hodnotím a pode mnou svítí podivný dvouhvězdičkový komentář, rozhodl jsem se vyhodit pár minut svého času do kanálu a podívat se, co se to tu odehrálo za šarádu. Pán se nejspíš snažil urazit autorku, ve skutečnosti ale urazil všechny čtenáře. Myslím, že nikdo ze čtenářů "brakové literatury" nepotřebuje přiblížení textu, autorka nemá tupé čtenáře, jak si pán myslí, leda by teda myslel sám sebe. Přirovnat knihu ke slohové práci může jen a) někdo kdo knihu nečetl b) někdo kdo se chce pomstít či uškodit. V zásadě se k tomu i přiznal v posledním odstavci. Avšak vzhledem k vysokému hodnocení Atamanova, který má ze všech autorů litka nejprimitivnější knihy, je vlastně teď už všechno jasné. Jen nerozumím potřebě škodit českým autorům. Koneckonců si rozumný a objektivní čtenář rychle udělá názor sám.