Hieronymus Bosch
Hana Volavková
Monografie o nizozemském malíři - v německé verzi.
Přidat komentář
Na Boschových obrazech mě vždy na první pohled fascinovala jejich zdánlivá nekrása, leckdy děsivost. Ošklivé obličeje, nepředstavitelné potvory i stvoření složená z různých živočichů. Na druhý pohled mě už zaujala mnohoznačnost zobrazených výjevů a inteligence samotného autora. Dodnes se odborníci přou, co které obrazy znamenají. Dílo Hieronymouse Bosche je zahaleno tajemnem a i proto jej lidé budou obdivovat až do soudného dne.
Právě čtu čtvrtý Connellyho příběh s Hieronymem Boschem v hlavní roli a tak se hodí znovu prolistovat jedenáctý svazek Malé galerie a připomenout si, kde si autor vypůjčil jméno detektiva. Dílo tohoto malíře musí fascinovat každého, nekompromisně svými náměty vybočuje z tehdejší slavné holandské malířské školy. Přitom bylo znovuobjeveno a rehabilitováno až s příchodem surrealismu ve dvacátém století. Reprodukce jsou docela kvalitní, dochovaných obrazů není mnoho, takže jde hlavně o detaily slavných děl (nejčastěji Rajská zahrada, Vůz sena a Pokušení svatého Antonína).
95 % (zatím 13 hodnotícím s průměrem 94 %).
…
Boschovo dílo uvádí do rozpaků každého historika umění, a tak – přes veškerou snahu – nejsou dodnes rozřešeny ani otázky autenticity díla, ani jeho chronologie, ani otázky zdrojů inspirace…
…
Jisto je, že ani pro počet děl – v roce 1914 jich bylo napočítáno přes čtyřicet, v roce 1937 třicet šest a dnes (1975 – vydání knihy) se jejich počet zmenšuje asi na dvacet -, ani pro jejich následnost neznáme jedno spolehlivé datum.
Bosch byl vynalézavý génius, jeho síla byla právě ve fantazii a nikoli v technice a formálním vytváření. S ohledem k málu informací o jeho životě i důvodu takového pojetí světa, je práce historiků umění stále potřebná. Nejde o nový pohled na osobnost malíře a ani na jeho dílo, i tak je však tato publikace vhledem do fascinujícího světa bizarnosti.
Vizionář, zámožný člověk své doby, který měl ale v merku jen malbu a přes ni vyjadřovat co si myslí o lidech, o mystice, o církvích a především jak vidí nebe, peklo a očistec.
Štítky knihy
výtvarné umění Hieronymus Bosch, cca 1450–1516 malíři Nizozemsko
Autorovy další knížky
1973 | Hieronymus Bosch |
1977 | Max Švabinský |
1982 | Mikoláš Aleš |
2002 | Zmizelá Praha 3 - Židovské město pražské |
1959 | Dětské kresby na zastávce k smrti. Terezín 1942–1944 |
Na svou dobu solidní monografie jednoho z nejzajímavějších a nejikoničtějších malířů všech dob, z něhož čerpalo i moderní umění 20. století a jehož dílo se přeneslo i do současné pop kultury. Jediné, co mě na knize štvalo, je předbíhání textu nad obrazovými reprodukcemi - člověk se musel neustále vracet pár stránek zpět, aby na vlastní oči ověřil autorčinu interpretaci daného obrazu. Jinak super a zásadní zvrat přijde hned s první větou knihy: „Dokud se netušilo, že Hieronymus Bosch je jen umělecká signatura, byl malíř toho jména legendou.“ ;-)