Hieronymus Bosch
Hana Volavková
Monografie o nizozemském malíři, doplněná barevnými reprodukcemi jeho prací. Obrazová monografie o nizozemském malíři, tvůrci náboženských, žánrových a snových obrazů, který byl v našem století vzkříšen jako praotec surrealismu. Autorka se v ní zaměřuje na interpretaci umělcových hlavních děl, jako např. Sedm hlavních hříchů, Léčba bláznovství, Rajská zahrada, Poslední soud.... celý text
Přidat komentář
Na Boschových obrazech mě vždy na první pohled fascinovala jejich zdánlivá nekrása, leckdy děsivost. Ošklivé obličeje, nepředstavitelné potvory i stvoření složená z různých živočichů. Na druhý pohled mě už zaujala mnohoznačnost zobrazených výjevů a inteligence samotného autora. Dodnes se odborníci přou, co které obrazy znamenají. Dílo Hieronymouse Bosche je zahaleno tajemnem a i proto jej lidé budou obdivovat až do soudného dne.
Právě čtu čtvrtý Connellyho příběh s Hieronymem Boschem v hlavní roli a tak se hodí znovu prolistovat jedenáctý svazek Malé galerie a připomenout si, kde si autor vypůjčil jméno detektiva. Dílo tohoto malíře musí fascinovat každého, nekompromisně svými náměty vybočuje z tehdejší slavné holandské malířské školy. Přitom bylo znovuobjeveno a rehabilitováno až s příchodem surrealismu ve dvacátém století. Reprodukce jsou docela kvalitní, dochovaných obrazů není mnoho, takže jde hlavně o detaily slavných děl (nejčastěji Rajská zahrada, Vůz sena a Pokušení svatého Antonína).
95 % (zatím 13 hodnotícím s průměrem 94 %).
…
Boschovo dílo uvádí do rozpaků každého historika umění, a tak – přes veškerou snahu – nejsou dodnes rozřešeny ani otázky autenticity díla, ani jeho chronologie, ani otázky zdrojů inspirace…
…
Jisto je, že ani pro počet děl – v roce 1914 jich bylo napočítáno přes čtyřicet, v roce 1937 třicet šest a dnes (1975 – vydání knihy) se jejich počet zmenšuje asi na dvacet -, ani pro jejich následnost neznáme jedno spolehlivé datum.
Bosch byl vynalézavý génius, jeho síla byla právě ve fantazii a nikoli v technice a formálním vytváření. S ohledem k málu informací o jeho životě i důvodu takového pojetí světa, je práce historiků umění stále potřebná. Nejde o nový pohled na osobnost malíře a ani na jeho dílo, i tak je však tato publikace vhledem do fascinujícího světa bizarnosti.
Vizionář, zámožný člověk své doby, který měl ale v merku jen malbu a přes ni vyjadřovat co si myslí o lidech, o mystice, o církvích a především jak vidí nebe, peklo a očistec.
Štítky knihy
výtvarné umění Hieronymus Bosch, cca 1450–1516 malíři Nizozemsko
Autorovy další knížky
1973 | Hieronymus Bosch |
1977 | Max Švabinský |
1982 | Mikoláš Aleš |
2002 | Zmizelá Praha 3 - Židovské město pražské |
1959 | Dětské kresby na zastávce k smrti. Terezín 1942–1944 |
Na svou dobu solidní monografie jednoho z nejzajímavějších a nejikoničtějších malířů všech dob, z něhož čerpalo i moderní umění 20. století a jehož dílo se přeneslo i do současné pop kultury. Jediné, co mě na knize štvalo, je předbíhání textu nad obrazovými reprodukcemi - člověk se musel neustále vracet pár stránek zpět, aby na vlastní oči ověřil autorčinu interpretaci daného obrazu. Jinak super a zásadní zvrat přijde hned s první větou knihy: „Dokud se netušilo, že Hieronymus Bosch je jen umělecká signatura, byl malíř toho jména legendou.“ ;-)