Incident v Twenty-Mile
Trevanian (p)
Román je podle slov autora pohledem z jiného úhlu na americký sen na konci 20. století, zaobalený do westernového žánru. Je temnější a přízračnější než klasické rodokapsy a všechny filmové westerny, které tento mýtus glorifikují. Twenty-Mile neboli Dvacátá míle je bohem zapomenuté městečko, do kterého jednoho dne přijede - jak jinak než - mladý cizinec s podomácku vyrobenou zbraní a chce se - jak jinak než - všem zalíbit.... celý text
Literatura světová Romány Thrillery
Vydáno: 2009 , ArgoOriginální název:
Incident at Twenty-Mile, 1999
více info...
Přidat komentář
Slušně napsaný zábavný western, ocenila jsem především to, že je zpracován (pokud lze autorovi věřit) na základě dobových pramenů.
Westerny nectu, tak v ramci zanru nemohu moc srovnavat. Cetl jsem jako ctvrtou autorovu knihu ( Shibumi, Eiger Sanction, Loo Sanction) a jsem nadseny. Ani ne tak z knihy samotne, ale hlavne z autora.. Trevanian umi skvele vypravet a predevsim umi najit neotrelou formu, jakou to udelat. Jeho vypraveni o psani knihy v prologu a epilogu (zda je to pravda ci ne, necht si kazdy rozhodne sam) mi prislo genialni. Opet me bavily postavy a zde hlavne autorova trpelivost s jejich postupnym odhalovanim. Celkove Trevanian neserviruje vse najednou, ale postupne odhaluje svetla i stinna mista a vy se vlastne sam citite jako nove prichozi do mestecka a poznavate ho vlastni cestou.
Metawestern? Parodie? Pocta?
Historie? Polopravda? Fikce?
Postřeh Pavlaj o Osmi hrozných je přesný. Víceméně uzavřené místo Twenty Mile na horské železnici ke stříbrnému dolu někde ve Wyomingu, konec 19. století, omezený počet postav, ke kterým v průběhu děje pár přibude a máte tavící kotlík, z kterého bude podobně jako struska pár duší odstraněno na haldu hlušiny.
Od Trevaniana jsem nic nečetl a s četbou trochu váhal, neboť přebal knihy působí děsně brakově a já se bál, že to bude škvár. A on to škvár je, ale rozhodně ne stylem psaní. Naopak, občas se objeví latina či něco vysoce vytříbeného, sloh je jak ze škatulky a dialogy jsou jak valoun čistého stříbra. Trevanian střihá postavy jako z partesu a tvoří z nich panteon westernového kánonu. Takový Ringo Kid je, obzvláště ze začátku, úžasně napsán a je radost číst, jak se mu daří pronikat do přediva vztahů v Twenty Mile. A děj, zpočátku ševelící jako potůček na pěnovcovém prameništi, nabere v druhé půli dynamiku a nevyhnutelnost kolejemi vymezené dráhy utrženého vagonu.
Potud očekávatelné naplnění čtenářských tužeb. Jenže hned na začátku knihy se objeví, aby byl později zapomenut a až koncem knihy a v epilogu obzvláště připomenut ještě jeden silný prvek knihy: (pseudo)faktografie. Autor jakoby rámuje western jako žánr, dává mu významné místo v ikonografii "amerického snu" a dělá z něj jakýsi přísně historicky doložený mýtus. Jako něco, co jistojistě bylo a je dokázáno mravenčí faktografickou prací, ale co je tak trochu mimo tento svět. Mytologie. Při čtení epilogu mne autor povodil jak chtěl, jak potřeboval, i slzu ze mne vymáčkl. A donutil mne googlit. S jakým výsledkem nechci prozradit. Ošidil bych vás o vlastní nadšení z pokusu porozumět, objevit, zažít.
Výborná kniha, kterou ocení staromilci i frikulíni (jen se nesmí bát nějakého toho psychického i tělesného násilí na postavách) a rozhodně by si ji neměli nechat ujít fanoušci Tarantina či bratří Coenů.
Úryvek ze strany 131 pro ty, kdo stále váhají, zda je to kvalitní literatura:
Ale sentiment je vedle lásky totéž co etika vedle morálky, nebo legálnost vedle spravedlnosti, nebo spravedlnost vedle soucitu - všechno jsou to degradované formy ušlechtilejšího ideálu.
Vynikající úlovek z Levných knih. Podle tohohle příběhu by mohl Tarantino klidně natočit dalších Osm hrozných.
Takovej docela pohodovej western příběh plnej sympaťáků i bastardů. Příběh není z nejakčnějších ani nejkrvavějších a přesto jsem ho zhtnul na jeden zátah aniž by mě přestal bavit, možná za to může Ringo Kid :) Co mě opravdu dostalo, tak je Trivianův doslov! Už snad kvůli závěru knihy doporučuji přečíst, budete překvapeni.
Z knihy ve mně zůstává hlavně syrovost a surovost, kterou do zapadlého horního městečka s hrstkou velmi různorodých stálých obyvatel a jednoho nově příchozího mladíka odjinud přináší psychopat se svými nohsledy. Uprchlý trestanec je brutální fanatik a spasitel dle vlastního náboženství, ovšem mimořádně inteligentní a sečtělý, vyžívající se jako velký manipulátor v psychickém ponižování, fyzickém týrání všeho živého a zabíjení. První polovina knihy se nese v příjemném westernovém duchu, ale zbytek knihy je víc než hrůzný thriller.
V tomto Trevanianově díle se opět perou dva rozdílné romány, ačkoliv již ne tak výrazně jako v Létě s Káťou. Události v Twenty-Mile jsou z jedné strany poctou rodokapsovým klukovským westernům a z druhé krvákem s výrazným záporným hrdinou. Trevanian je mistrem charakterů, humorného literárního stylu a čtivosti. V této knize však forma utlačuje obsah a thrillerová ráznost ne a ne přijít. Nejslabší z Trevanianů.
Po přečtení Šibumi bylo jasné, že musím přečíst vše, co Trevanian napsal, v češtině tedy pouze 3 romány. Tento jako poslední u mě trochu propadl. Autor sice píše opravdu velmi čtivě, ale celé je to vlastně jen spoustu spoustu keců a plkání a skoro nic se neděje. Co je možná zajímavější, tak úvod a hlavně závěr (mimo román). Takže sice dám 70%, ale jen 3*, 8. 11. 2024.