Každý je zločinec
Ed Brubaker
Soubor komiksových kriminálních povídek vycházel zprvu klasicky časopisecky. Hrdinové příběhů nejsou žádní svatoušci, ba naopak, jsou to lidé více či méně propojení s mafií a zločinem. Každý z nich, ať už jde o profesionálního kapsáře, bývalého vojáka či prostitutku, se snaží naplnit svou osobní pomstu, která však vždycky končí utopena v krvi.Poprvé a hned v reprezentativním vázaném vydání k nám přichází jedna z neoceňovanějších kriminálních sérií poslední dekády: Criminal Eda Brubakera a Seana Phillipse. Vítěz čtyř ocenění pro nejlepšího scenáristu, jakož i Eisnerovy ceny pro nejlepší novou sérii za rok 2007. Tato luxusní edice komiksu Criminal obsahuje první tři příběhy, Zbabělec, Lawless a Mrtví a umírající, spolu s mnoha bonusy, včetně esejí, ilustrací a článků popisujících okolnosti vzniku. „S podporou Phillipsovy noirem nasáklé kresby Brubaker dokazuje, že je skutečným veršotepcem tohoto sice na první pohled obnošeného, ale v podstatě neomezeného a atmosférického žánru.“ Entertainment Weekly „Criminal je obdivuhodné dílo.“ Howard Chaykin (American Flagg, Black Kiss, The Shadow) „Nejlepší kriminální komiks všech dob...“ Comic Book Resources „... Naprosto přesný a nádherně nesmiřitelný.“ Frank Miller (Sin City, 300, Návrat temného rytíře) Každý zločinec má svůj příběh. Leo Patterson je obezřetný profesionál s širokým odborným rejstříkem: kapesní krádeže, bankovní loupeže, přepadávání obrněných vozů. Jenže je možná dokonce až příliš obezřetný. Říkají o něm, že nikdy nevezme do ruky pistoli. Říkají o něm, že je zbabělec. Ale teprve v případě ukázkově zpackaného loupežného přepadení, do něhož se zaplete spolu se zkorumpovanými policisty, se ukáže, že Leo nemá strach z vězení nebo ze smrti – ale z něčeho temnějšího, brutálnějšího... a daleko, daleko horšího. Tracy Lawless si odsloužil v armádě svoje a teď se vrací domů. Ale do rodného města ho netáhnou nostalgické vzpomínky, ale pomsta. Někdo zabil jeho bratra. Někdo z vlastního gangu. A Tracy Lawless – tvrdý, brutální chlap s obličejem zohyzděným popáleninami – se vrací, aby se do bratrova bývalého gangu infiltroval a vraha vypátral. A zabil. Jenže nic není takové, jak se zdá. A nejsou to jen Leo a Tracy. I ostatní, kteří jsou zpočátku pouze vedlejšími postavami v jejich příbězích, mají svou historii, své osudy. Barman v putyce, kam Leo a Tracy chodí, dívka, kterou kdysi miloval, Tracyho násilnický otec... každý, opravdu každý má svůj příběh. Ed Brubaker a Sean Phillips vykreslují své drsné noirové kapitoly s neokázalou atmosférickou strohostí. Příběhy zločinců, kteří jsou lapeni ve svých předurčeních jako mouchy v sudu plesnivého medu, příběhy nekonečné osamělosti na špatné straně zákona, temných vášní, podrazů, krve a násilí – a voleb, které jsou jedna horší než druhá.... celý text
Literatura světová Komiksy
Vydáno: 2021 , BB artOriginální název:
Criminal: The Deluxe Edition, 2009
více info...
Přidat komentář
Skvělé. Dokonalá ilustrace, děj i dialogy. Hrdinově většinou záporáci, kterým fandíte. Ne vždy to skončí, jak byste si přáli.
Moja séria komiksov od Eda Brubakera pokračuje jeho asi najslávnejším dielom Criminal 1, čo je pre mňa absolútna topka toho, čo Ed so Seanom stvorili. Tá noirová atmosféra, výborne vypointované príbehy, konce, ktoré sa dajú nazvať všelijak, len nie šťastné, prekvapivé zvraty a šokujúce zistenie, že v týchto príbehoch budete držať palce hlavným protagonistom, ktorí sú zločinci, zlí, špinaví, prolhaní, ale tak sympatický napísaní, že si ich zamilujete. Po prečítaní po niekoľkých rokoch sa mi Criminal páčil ešte viac ako pred pár rokmi, zrejme som bol vtedy nedozretý, ale neostáva mi nič iné ako tento masívny omnibus len a len s radosťou odporučiť a tešiť sa na ďalšie diely.
Komiksy jsem měl rád jako kluk. Vzpomínám, že jeden mi mamka v práci okopírovala na cyklostylu. Ještě teď cítím tu lihovou vůni, na jejíž šedi se zadrhávaly fixy, kterými jsem se to snažil trochu vybarvit. Přetržka přišla na konci základky u sešitů DC a/nebo Marvela, přitažených spolužákem z Maďarska.
Teď jsem prošel již třetí v krátké době. Maus i Azimut se mi líbily, ale Criminal mě fakt chytil. Díky tomu jsem se rozhodl i do budoucna prokládat svoji "normální" četbu komiksem. Snad budu mít ve výběru štěstí.
2023
Před šesti lety jsem se nespletl. Při dalším čtení mě to baví více než napoprvé a dávám plné hodnocení. Vyprávění Eda Brubakera má skvělé tempo, dialogy jsou přirozené a rozhodnutí všech postav jsou pochopitelné. Tohle vás zkrátka na chvíli stáhne do zločineckého podsvětí a vy si s překvapením uvědomíte, že jste si oblíbili pěkné mizery, které byste v reálném životě nechtěli potkávat. Ke kresbě Seana Philipse jenom dodám, že se mi líbí, jak ve správné chvíli sází detaily na obličeje. A taky jak pro akci volí ty správné úhly pohledu a tu správnou perspektivu.
2017
Pohled do kriminálníkovy duše aneb cesta do zatracení. Musím říct, že jsem z Criminalu trošku zklamaný. Jednak za to můžou přehnaná očekávání a potom to, že to srovnávám s Brubakerovým Gotham Centralem. Gotham Central je naprosto geniální - policejní práce, která vede k cíli a pokaždé je naděje, že případ dopadne dobře (ať už zachráněnou obětí anebo alespoň chyceným vrahem). Criminal je jiný. Tady se díváme na svět z opačné strany barikády a cesta vede vždycky jenom dolů, hlouběji do větších sraček. Jakmile jedou uklouznete, tak už není cesty zpět. Svět zločinců, anebo těch, co se o něj jen otřeli, je zde vykreslen dost chmurně. Jako spirála “blbejch náhod a špatnejch rozhodnutí”. Ed Brubaker se nepouští do žádného epického příběhu. Jen sleduje osudy několika lidí napříč generacemi, jejichž osudy jsou propojeny skrze jedno podsvětí (anebo Podzemí). Osudy všech hlavních postav jsou vzájemně propletené a je zajímavé odhalovat, co spolu mají společné. Je to dost ukecané, ale to proto, že sledujeme myšlenkové pochody hlavních postav. Tak nějak jsem si jistý, že až to někdy budu číst znova, tak mě to bude bavit více než na poprvé.
Kresba Seana Philipse je parádní, ale není prvoplánově líbivá a plná barev. Je to parádně temné.
Kdyby to nebyl Brubaker s Phillipsem, tak bych dal plný počet. Ale po skvělé Zatmívačce, příjemném špionážním retru Velvet a znepokojivém Zabij, nebo budeš zabit, je první díl Criminalu přeci jen trochu slabší. Ale je to slabší asi jako kdybyste řekli slabší film od Tarrantina (pomíjím oddechové béčko Grindhouse), takže pořád v rámci komiksu pecka.
Zbabělec má slabší rozjezd a i tomu přerodu hlavního protagonisty jsem moc nevěřil. I ta zápletka a twisty nebyly nijak extrovní. Ale jako "předfilm" a delší upoutávka na hlavní tahák je to dobrý. Ten přichází v podobě příběhu Tracyho Lawlesse. Naprostá neonoirová lahůdka se skvěle vystavěným příběhem, u kterého by mi nevadilo setrvat i o něco déle. Na závěr tu máme ještě trojici propletených kratších příběhů, které osvětlí minulost a motivace několika vedlejších postav z předchozích dvou delších příběhů. Celkově tak zhruba na úrovni druhého dílu, možná lehce pod ním. V rámci komiksu ale prvotřídní záležitost. Doporučuji.
Zbabělec: Přečteno na jeden zátah, od příběhu se nedalo jednoduše odtrhnout. Kriminální zápletka je samozřejmě násilná, ale přesto lidská, směřování příběhu se těžko odhaduje, takže je čtenář stále v napětí a ponořen do příběhu. Motivace postav a jejich činy mi dávaly smysl, nemusel jsem se chytat za hlavu nad nesmyslností děje. A na většině panelů hlavní postavy "nemění" svoji podobu, na čemž má zřejmě svůj podíl ne tak detailní kresba, ta však na atmosféře nijak neubírá, právě naopak. 5/5
Lawless: Tentokrát je příběh rozdělen na pět částí, což mi vůbec nezabránilo v přečtení příběhu opět na jeden zátah. Potěšilo mě, že dějová linka není zcela lineární, což dokazuje už jen úvod komiksu. Flashbacky jsou také zpracovány kvalitně, navíc, čím je vzpomínka starší a matnější, čím méně jsou prokreslené její detaily. Konečné rozuzlení není úplně zklamáním, ale nadšením jsem také neskákal. A ještě musím vypíchnout práci s barvami, přeci jen zasněžené město nebo ulice osvětlená policejními světly musí vyniknout a tady se to daří na výbornou. 4/5
Druhá šance v pekle: Drsňákův origin? Samozřejmě naprosto drsný! Navíc je zde spoustu pravdy. Život je samý kdyby. 4/5
Vlk mezi vlky: Další nelítostný příběh a prolínání osudu už známých postav. Lehce slabší, než předchozí příběh. 4/5
Samičí forma druhu: Danica už byla dávno mrtvá... 4/5
Luxusná edícia komiksu obsahuje 3 príbehy voľne prepojené cez niektoré postavy. Sú to všetko viac-menej anti-hrdinovia, ale je to napísané a nakreslené tak skvele, že nejde týmto kriminálnym živlom nefandiť. Nebudeme si klamať, je to plné brutality a násilia, až som začal premýšľať nad uzamykateľnou knižnicou, kde by som podobné kúsky skrýval mimo dosah mojich detí (ak máte nejaký tip poraďte).
Jednotlivé príbehy hodnotím takto:
Zbabelec (8,5/10) – podobnú tému som už od dvojice Brubaker-Phillips čítal v komikse Pulp (v češtine zatiaľ nevyšiel) a mám pocit, že bola lepšie spracovaná, preto je moje hodnotenie trochu nižšie ako by si Zbabelec možno zaslúžil.
Lawless (9/10) – klasický motív pomsty sa mi nikdy nezunuje, túto to bolo ešte aj zaujímavo spracované a s prekvapivou koncovkou.
Mrtví a umírajíci (8/10) – príbeh je prepracovaný a vyrozprávaný z pohľadu troch rozprávačov, striedajú sa tu rôzne časové roviny a preto je ideálne prečítať to naraz. Veľmi oceňujem hru s farbami. Ale oproti predošlým dvom častiam tomu niečo chýbalo.
Ani neviem povedať, či sa mi viac páčil štýl kresby alebo scenár - vo futbale by to bola remíza, ale 4:4, nie 0:0, obe zložky boli výborné. Veľmi sa mi páčili vnútorné monológy rozprávačov. Plusom je aj to, že dej príbehov „nesmrdel papierom“, v realite sa to mohlo odohrať presne takto. Knižnému vydaniu ako celku pridávam pol bodu a zaokrúhľujem to nahor najmä kvôli skvelým bonusom a prílohám (takmer 70 strán).
9/10
Luxusní komiks - perfektně propracované noirové příběhy plné ponuré atmosféry, násilí, podrazů a vášní, vzájemně propojené (byť nikoli v časové posloupnosti) určitými osobami/hrdiny...samozřejmostí je naprosto fantastická kresba...knihou jsem byl nadšený, vřele doporučuji!
„Život je samý kdyby.“ Obrovská pecka. Hoci nemám noir nejako extra v láske (nikdy som nemal), Criminal by som určite nemal problém pasovať za jeden z 50 najlepších komiksov, aké som v živote čítal. Premyslené. Detailné. Najviac si to užijete pri repríze. Ulicami tečie nezmyselne preliata krv a k dispozícii vám budú zločinci, ktorí majú ďaleko k noblesným gangsterom á la Mario Puzo. Skôr sú to, česť výnimkám, idioti a lúzri. Nevedia nič iné, než do policajta prevážajúceho hotovosť z banky napáliť plnú dávku z brokovnice a potom dúfať, že ich samých niekto nezastrelí. Samotní policajti sú pritom často skorumpovaní, čiže si ani nič lepšie nezaslúžia. Synovia opovrhujú vlastnými otcami, ale napokon robia buď rovnaké chyby, ako oni, alebo iné, nové, ale v konečnom efekte taktiež smrteľné. Napriek všadeprítomnej beznádeji a temnote sa špičkovému Brubakerovi darí nachádzať svetlo i v temnote (láska, snaha zachovať si aspoň posledné kúsky cti atď.). K tomu okolo 70 (!!!) strán špičkových bonusov. Hodnotím vydanie z r. 2021 (predtým v ČR Criminal vyšiel v r. 2012).
Criminal: Každý je zločinec rozhodne patrí k tým najkvalitnejším komiksom. Perfektný scenár, sympatické postavy (aj napriek tomu, že sú to väčšinou zločinci), skvelé dialógy, kopa napätia, temná noir atmosféra, dobrá realistická kresba a takto by som mohol pokračovať. Nenapadá mi nič, čo by som komiksu vytkol a ak ste ešte Criminal stále nečítali a máte radi dospelé príbehy, napravte to.
„Vždycky
mě překvapovalo,
jak je
zabíjení lehký.“
(Zbabělec)
Komentáře k povídkám zde:
https://www.databazeknih.cz/povidky-z-knihy/criminal-kazdy-je-zlocinec-139482
Center City je centrum všech tří příběhů vložených do tohoto Omnibusu. Příběhy na sebe ve své podstatě navazují, ale každý příběh má jiného hlavního hrdinu. Při čtení tedy sledujete hlavního hrdinu a jelo příběhovou linii, ale cestou potkáváte staré známé. Tak že se vlastně všechny tři příběhy prolínají, vystupují v nich stejné postavy, poznáváte stejné ulice a základem je bar nazvaný Podzemí. Tam zavítají všichni.
Citát: Líbí se mi, jak město vypadá čerstvě...zasněžený...než se probuděj lidi a zničej to. (Lawless)
Příběh má perfektní scénář, pan Ed Brubaker si na tom nechal moc a moc záležet. Sean Phillips zase vše krásně zachytil svým malířským uměním. Vše pak dokonal svou barvou Val Staples. Například jsou překrásné pohledy na zasněžené město. A hlavně nová obálka, kterou dostal tento dotisk. Je lepší, než ta původní na které je Teeg Lawless s rozbitým nosem. Původní obálka je spíš odrazující. Ta nová, je přehledná a chytlavá.
Citát: Lhaní mi šlo snadno, protože jsem věděla, že Ježíš po mně netouží, stejně jako jsem já netoužila po něm. (Mrtví a umírající)
Ale aby čtenář nebyl ochuzen, najdete tuto původní obálku s Lawlessem ve druhé povídce třetího příběhu. Nese název Vlk mezi vlky a je to úvodní kresba k příběhu. On stejně třetí příběh v tomto svazku je zvláštní. Obsahuje totiž tři povídky. Je to jakýsi svazek ve svazku. Nejhorší povídku jsem označil tu s názvem Samičí forma druhu. Je celkem nudná, obyčejná a nezáživná. Leč, do tohoto celého svazku prostě patří.
Citát: Byl jsem v takový náladě, že pro mě „ne“ nebyla odpověď. (Zbabělec)
Na konci knihy najdete pár bonusů. Deset návrhů obálek a hlavně jakousi „filmovou“ upoutávku. Jedná se o ochutnávku z příběhu o Seynourovi a jeho pravidlu „bez zbraní.“ Tato upoutávka vznikla ještě v době, kdy nebyl scénář ani v plenkách. Skutečnost pak vypadá trochu jinak, než tato upoutávka.
Citát: Měli jsme jenom jednu příležitost. Loupež za denního světla v hodnotě pět milionů. (Zbabělec)
Tematicky mi to hodně připomínalo Sin City, protože i tady je ukázáno to nejhorší z města, ve kterém se příběhy odehrávají, a i tady se vzájemně proplétají a doplňují, přestože každý z nich vypráví o něčem jiném. Zásadní rozdíl je však v tom, že Criminal vypráví příběhy, které se mohly stát i ve skutečném životě lidí žijících a přežívajících za hranou zákona, kdy se jen málokdo stará o jejich osudy. I když to je na komiks slušná vazba, přečetl jsem to jedním dechem. Už se těším na další díly.
Když Eddie, tak noirová záležitost a samozřejmě zde tomu není jinak. Kniha obsahuje tři příběhy, které jsou krásně provázané. Nejvíc se mi líbil titulní Zbabělec. Jinak všechny jsou skvěle napsané a člověk jím fandí a chápe jejich pohnutky. Všechny příběhy mají na jednu stranu relativně neoriginální zápletku, ale velmi poutavě napsanou a vykreslenou.
Kresba od Seana Phillipse je prostě boží a dodává tomu ten noir feeling. Koloring nezaostává.
Kdo má rád drsnou krimi s vůní noiru nemůže sáhnout špatně. Toto je prostě pecka!
Celkové hodnocení 100%
Criminal patří k tomu absolutně nejlepšímu z toho co tady ze zahraničního komiksu mohlo vyjít. Ed Brubaker je v podobném žánru jako ryba ve vodě a spolu s kreslířem Seanem Phillipsem nás přivádí mezi postavy temné noir kriminálky o několika dějstvích a úhlech pohledu. Kniha sice obsahuje tři hlavní příběhy, které jsou nadprůměrné samy o sobě, ale s pokračujícím čtením je radost pohledět, jak věci pomaloučku zapadají do sebe a jednotlivé příběhy se prolínají. Skvělé je, že ve všech příbězích vystupují charakterově silné postavy a ač jsou to povětšinou zločinci toho největšího kalibru, vždy v sobě mají aspoň nějaké ty kořeny morálních zásad, ať už jsou jejich motivace jakékoliv. Prostě klasičtí antihrdinové, kteří vám nebudou lhostejní a dokonce jim budete fandit.
Často je s tímto komiksem skloňována podobnost se sérií Sin City od Franka Millera. Přiznám se, že jsem ji nakonec také pocítil, ale to až při čtení druhého příběhu – Lawless. Je to ale spíše podobnost celkových kulis, prostředí a charakterů (ano největší podobnost vidím v onom baru „Podzem“, kde se slézá zločinecká sebranka z celého města. Jenže podobný pajzl najdete i reálně v každém větším městě.). Potud podobnost. Jinak je Criminal zcela odlišný, tak nějak mnohem více skutečný a hmatatelný. Tím ale nechci naznačit, že je snad lepší než Sin City, které je také mou srdeční záležitostí.
Zpracovaní knihy je na české poměry fantastické. Pevná vazba, lesklý papír a spousta bonusů. Mimo jiné kniha obsahuje původní titulní stránky sešitových vydání v celostránkových galeriích, eseje autorů o oblíbených filmech (našel jsem tam i pár filmu, které jsem neviděl a následně si je dohledal a shlédl) a výbornou předmluvu Davea Gibbonse, která z větší části vystihuje i mé pocity a pod kterou se můžu podepsat. Criminal je zkrátka top!
Po výtvarné stránce fantastické, Sean Phillips skládá skutečnou poctu žánru. Ohledně scénáře Eda Brubakera je znát láska k noiru, přesto se nemůžu zbavit dojmu nevyužitého potenciálu. Jednotlivé povídky jsou psány ve stylu Tarantinova Pulp Fiction, kdy se vzájemně prolínají a doplňují, pročež celkový obraz vyleze až při závěrečném příběhu. Zároveň však každá ze tří kapitol funguje zcela samostatně, takže se jeden nemusí bát nevyřčených souvislostí. Jenže celek na mě působil dojmem díla nevyzrálého autora - jsou tu perfektní scény i nápady, ale jako komplexní mozaika to postrádá duši, přestože se jí do toho tvůrce snaží mermomocí vložit. Je v tom kus přirozené lidskosti, ale zároveň i teatrální choreografie, kdy z koloběhu událostí není plánovitě cesta ven. Kde třeba George P. Pelecanos zvládá psychologii hrdinů z podsvětí na jedničku, a člověk tu neodvratnost bere jako samozřejmost, tam mi přijde, že Brubaker jen obkresluje zaběhnutá klišé a nesnaží se o víc. Celkově ovšem spokojenost.
Na druhé přečtení po letech určitě lepší dojem. Zejména Zbabělec je parádně psychologicky vykreslený. Pokud se nebude srovnávat se ságami typu Skalpy nebo 100 nábojů, je to vysoce nadprůměrná záležitost.
Atmosférické a nápadité. Už chápu, proč je tento komiks tak ceněný. Po delší době opět něco, co se čte prakticky samo.
Část díla
Lawless
2007
Mrtví a umírající
2008
Zbabělec
2007
Autorovy další knížky
2013 | Batman: Kameňák a další příběhy |
2011 | Captain America: Omnibus: Kniha první |
2012 | Každý je zločinec |
2020 | Zatmívačka |
2015 | Poslední z nevinných |
Ačkoliv je každá povídka věnována jinému zločinci, mají obě něco společného. Tím společným jmenovatelem jsou nejen stejné město a kriminální zápletky, ale také vedlejší postavy, které se v obou příbězích mihnou. Prvním z nich je barman z baru Podzem, kterému je věnovaná první část povídkového triptychu Mrtví a umírající. Jmenuje Brown a nebyl vždy barmanem. Druhá šance v pekle vypráví o jeho přátelství se synem největšího mafiánského bosse v Central City. Příběh o nenaplněné lásce a životě mezi gangstery a také o gangsterské cti. Druhou částí tohoto triptychu je povídka Vlk Mezi Vlky. Tegg je válečný veterán sužovaný démony které si přivezl z Vietnamu, ale horší než noční můry je dluh, který si udělal u šéfa nelegálního kasina a šibeniční termín pro jeho splacení. Teggův příběh je krásným příkladem toho, kam může v podstatě slušného chlapa dohnat strach o rodinu a děti. Samičí forma druhu je závěrečnou částí triptychu a skvěle propojuje oba předchozí příběhy.
Invalidní kriminálníci aneb popkulturní odbočka
Součástí jednotlivých sešitů řady Criminal byly také autorovy eseje pojednávajících o Brubakerových oblíbených kriminálních filmech a knihách. V jedné z nich se autor věnuje noirovým filmům a jejich hrdinům. „Dobrý noir v sobě často obsahuje zakomponovaný prvek invalidity. Funguje v rovině symbolické i na úrovni charakterizace postav – starý muž na kolečkovém křesle, který najme Bogarta v Hlubokém spánku…“ Stejně tak i hrdinové Edových povídek mají své slabiny, ať už v podobě někoho, na kom jim záleží – příkladem budiž starý zloděj Ivan stižený Alzhaimerem, o kterého se stará Leo v první povídce – nebo trauma z minulosti či tíha nesplaceného dluhu jako například u Drsňáka Browna ze třetí povídky. To jsou prvky, které přivádějí Brubakerovy antihrdiny do sebevražedných situací, drsných přestřelek a často i na sám pokraj smrti. Ale především jim dodávají punc lidskosti a opravdovosti.