Kenotaf
Klára Goldstein
Autorka zkoumá vrstevnatý „ekosystém“ našeho bytí v různých podobách, časech a místech. V senzuální lyrice „latinského“ střihu hledá odpověď na základní otázky lidské existence.
Přidat komentář
05.02.2019
Bohužel nesplnilo má očekávání po výraznější druhé knize následující po skvělém debutu Milíře.
Autorovy další knížky
2021 | Falkenfrau |
2022 | Deště Maierniggu |
2016 | Milíře |
2018 | Kenotaf |
2011 | Úpatí vichřice |
Na první pohled nikterak vybočující kniha v současné produkci, ale zejména díky tématice druhého oddílu jsem musel tento předsudek smést ze stolu.
První oddíl je milostného rázu, byť ta "milostnost" je spíše v konturách, v první řadě je reflektován strach, úzkost a obavy. Tento oddíl končí prostými, ale krásnými verši: "Chci tě zase / slyšet / mluvit k lidem"
Po individuální promluvě se nám dostávají básně, které se vážou k místům a událostem v Latinské Americe. Zde jsem doplatil na své historické neznalosti, i tak lze básně číst i bez chápání aluzí, třeba jako pomíjivost lidských osudů.
Vnímání všemi smysly, které se velmi často kříží, a byť Goldstein nevyužívá nikterak široký slovník (velmi často se opakují motivy ticha, noci, deště), nicméně dokáže vyjádřit skutečnosti pomocí těchto slov velmi neotřele – např. zmiňované ticho je "vylité do ulice", "zpřerážená ticha mezi lidmi, nebo "v tiché půdě vysychají stébla".
Naléhavá skvělá kniha.
V/
Zahrada padla jako první
Brouzdáš šedivou trávou
Občas se dotkneš větve
Netušíš, co jim říct
Po kmenech splývají roky
vystavené rzi
(s. 17)