Kmotr
Mario Puzo
Kmotr / Krstný otec série
< 1. díl >
Kmotr Maria Puza, „americká sága“ newyorského podsvětí, vyšel poprvé v roce 1969 a od té doby zůstává celosvětovým bestsellerem. Autor v něm zachytil historii krvavé války klanu Corleonů proti čtyřem dalším famigliím, válku vedenou v duchu hesla Questa guerra e cosa nostra – Tohle je naše věc. Znamenité, sugestivní dílo o bossovi všech bossů, jehož vliv sahal od policie až po finanční magnáty, si získalo popularitu především proto, že zachytilo klasickou mafii v konkrétní době a v místech, kde existuje dodnes.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2010 , Knižní klubOriginální název:
The Godfather, 1969
více info...
Přidat komentář
Čo napísať o knihe, ktorú tu nespočetne krát ospievali a zopár krát skritizovali? Čo dodať k nadšeným ódam či nespokojným frfotom? Asi len, že čo sa týka čítavosti, bolo to vážne dobre odvedené. Síce som mal miestami slabšie zážitky, no celkovo som spokojný. Vôbec som netušil, že táto kniha existuje, pritom film som videl pred mnohými rokmi. Holt, mal som svoje zúžené obzory a rozhľad len veľmi náhodný.
Když jsem knížku četla poprvé měla jsem oči jak knoflíky.Jasně bylo mi 14 nebo 15 let,ale knížka ani věkem nic neztrácí.
(SPOILER)
"...chování každého člověka je ovlivněno jeho touhou po penězích."
Kultová kniha, ktorú som dlho obchádzal, práve z dôvodu, že som pred jej prečítaním videl film. Mal som trocha obavy, či mi jej prečítanie po opakovanom vzhliadnutí perfektného filmového spracovania dokáže priniesť ešte nejakú prídavnú hodnotu. Ako napovedá hodnotenie, samozrejme prídavnú hodnotu kniha priniesla a ako tomu býva zvykom, je ešte o poznanie lepšia ako film. Ponúka dôkladnejší pohľad do myšlienkových pochodov jednotlivých postáv, respektíve komplexnejšie opisuje postavy, ktoré sa do filmu dostali len okrajovo alebo v ňom úplne chýbali (Lucy, Dr. Jules, Johnny Fontane, Nino Valenti...). Opisuje tiež dôležité udalosti, na ktoré vo filme nebol čas (napr. pomsta za dcéru Ameriga Bonaseru, či pomsta Fabrizziovi za vraždu Apollonie, úloha klanu Bocchichia v návrate Michaela do vlasti) ...). Právom jedna z najlepšie hodnotených kníh v databáze.
Zajímavá kniha a údajně i film byl dobrý a populární, ale o tom nemohu nic psát ani soudit, neboť jsem ho neviděla. Ale kniha nebyla tak hrozná no možná to bylo vydání, které bylo již trochu zjemnělé. Ale co se dalo vypozorovat tak i mezi mafii se odehrává generační boj i přizpůsobení novému světu jako k drogovým kartelům.
"Udělám mu nabídku, jakou nebude moci odmítnout."
Miluju tenhle příběh - a díky němu celkově příběhy staré mafie - od střední školy. Bez nadsázky je Puzovo mistrovské dílo jednou z nejzásadnějších knih, co jsem kdy četl. A tak jsem si to rád zopakoval.
Stanislav Červenka ve skvělém doslovu k vydání z roku 1991, v němž sumarizuje dějinný vývoj italsko-americké mafie, mimoděk užívá slovní spojení "ohyzdná romantika". Zasmál jsem se, neboť ságu o famiglii Corleone to skutečně vystihuje. Román antihrdinů jde tak skvěle do hloubky, že se po vydání za Puzem vydává s šibalským pomrkáváním parta mafiánů. Lepší recenzi autor dostat nemohl a vznikla tak jedna z pro mě nejzábavnějších historek pojících se k nějaké knize.
Pohlcující atmosféra, dramatický děj, prolínající se linky, flashbacky (ty jsou skvostné - vzestup Vita Corleona, minulost Luka Brasiho), několik jevišť. A famózní vykreslení postav - loajální Tom Hagen, královský Don Vito Corleone (Velká rada mafiánských rodin je brilantním kouskem), horkokrevný Sonny (ah, ty mýtné brány), floutkovský Freddie, ďábelský Michael. U posledního zmíněného je obzvlášť nádherný vývoj, kdy se na stranu rodiny přidá po dvou významných událostech - odstranění Solozza a dramatické ztrátě Apollonie na Sicílii. Těch postav je v románu samozřejmě mnohem více a všechny jsou ikonické i díky zfilmování - Luka Brasi, Tessio a Clemenza, Connie.
Zvrácené, chladnokrevné a vykalkulované taktiky italskoamerické mafie se vší pompézností, nedosažitelností, krutostí a přitom důrazem na věrnost, rodinu, vlastní pravidla. Děj plyne a těžko se od něj odtrhnout, příběhy do sebe zapadají a přesto, že občas se objeví slabší moment (Las Vegas mě ne vždy bavilo), je dle mého názoru Kmotr tou nejlepší gangsterkou, která byla dosud napsána.
Po delší době jsem měl chuť dát si nějakou "klasiku". Že existuje film jsem opět ani netušil. A popravdě, po poslechu této audioknihy ho snad vidět ani nechci.
Zjistil jsem, že téma mafie je pro mne asi stejně zábavné jako číst manuál k pračce.
Doba i prostředí mi byly úplně cizí a tahanice kdo, kdy, s kým proti komu....únavné. Posledních pár hodin poslechu už jsem měl jako kulisu a absolutně nevím o co tam šlo. Další díly rozhodně poslouchat nebudu. Pár dobrých míst a akcí tam bylo, proto 3 hvězdy, jinak by to dopadlo o poznání hůř. 50%
Před dvaceti lety mi tuhle knihu doporučili mí rodiče. Teď po dvaceti letech se mi dostala do rukou jako audiokniha, fenomenálně načtená Oldřichem Kaiserem a musím uznat, že naši měli pravdu. Je to vynikající román.
Film považuji za jeden z nejlepších a samotná kniha také oplývá kvalitami a rozebírá více do detailu to, co se do filmu nevešlo. Jak moc je kniha realistická ve způsobech reálné mafie, tak o tom by se dalo polemizovat, sice ač se Puzo v něčem inspiroval u pravé mafie a jejími lidmi, tak samotnou knihu bych spíš klasifikoval jako takovou mafiánskou pohádku, která se snažila přiblížit atmosféře mafie a dodat jí trochu elegance, což si myslím, že se opravdu vydařilo. Kniha je místy velice napínavá a velice dobře se čte. Ač je Kmotr taková menší kronika příběhu o jedné netradiční rodině a jejích způsobech, vždy jsem ho vnímal jako takové nastavení zrcadla společnosti, která byla prohnilá korupcí bez hodnot, ač to nebylo pravděpodobně tak v příběhu zamýšleno, dost je to tam patrné, tudíž i tak by se dala tato kniha interpretovat. Jedná se místama o trochu náročnější čtení, ale stojí za to tuto knihu přečíst až do konce, podobné je to i s filmem.
Nečekala jsem, že mě tato kniha tak pohltí. A ano, strávila jsem teď pár dní mezi Sicilany a nasávala pach krve a cti. Kupodivu jsem nebyla pohoršena smrtí zrádců, naopak jsem fandila rodu Corleonů. Román je psán brilantním stylem. I ty nejdrsnější pasáže se tak čtou lehce a s příjemným mrazením... Jsem filmem nepolíbená, takže si užila i moje obrazutvornost a fantazie.. Těším se na další díly.
Knihu jsem několikrát rozečetl, nikdy ji nedokončil a asi ani nikdy nedokončím, protože jsem mezitím zjistil, že Mario Puzo, ačkoli má italské jméno, údajně před vydáním knihy nikdy nepotkal žádného mafiána a prý dokonce přiznal, že Dona Corleona napsal podle své matky - není tak divu, že hlava mafiánské rodiny hned na začátku příběhu vyčítá nějakému člověku, že ho nepozval na návštěvu k sobě na čaj a na sušenky. Kniha pro mě rázem ztratila tu auru autentického svědectví založeného na skutečných událostech. Prdlajs - je to naivně a černobíle / pohádkově napsaná pozéřina - např.: ti naši mafiáni jsou ti hodní, kladní hrdinové, protože obchodují jen s olivovým olejem a hazardem, ale drog by se nikdy nedotkli - s těmi obchodují ti druzí zlí mafiáni. Coppolův film některé věci změnil - např v knize Puzo tvrdí, že Don byl velký kvůli tomu, že všechno bral osobně, zatímco ve filmu Michael po atentátu na otce naopak říká, že to není osobní, a že jde jen o byznys. Kniha je ale hlavně příšerně dlouhá a nudná. Film je nudný i přesto, že příběh podstatně zkrátil.
prečítané niekoľkokrát, naposledy minulý týždeň, keď som si po rokoch vychutnala slovenské vydanie, zachránené kdesi z knihobúdky. Ako by to bolo včera, čo som sa s Corleonovcami rozlúčila...
A znova sa ocitám na svatbe Connie, kde sa hneď zoznámime so všetkými, pre dej podstatnými postavami. Don Corleone nielen že vydáva dcéru, ale zároveň poskytuje audiencie..a začína sa odvíjať celý príbeh, jeho podstata. Pred očami vstáva mocenské impérium, rodina.
Za mňa teda bola každá vetička i odbočka dôležitá. Každá narážka. Celkovo veľmi zaujímavý pohľad do srdca rodiny, do spôsobu fungovania a hlavne i do reálnej histórie Italoameričanov prvej polovice 50tych rokov...
Páčilo sa mi dodržiavanie tradícií. Zároveň ma desila miera násilia. Ako sa to vraví ? "kdo čím zachází, tím taky schází..." a Luka Brasi je toho živým dôkazom.
Michaelova pasáž na Sicílii pravda pôsobí trochu románovým dojmom, ale ako ukážka tradičnej Sicílie a pre ilustráciu prostredia,ktoré našich amerických donov zrodilo a formovalo, funguje dokonale.
Charaktery postáv sú veľmi rozporuplné - na jednu stranu noblesný don, gentleman, ktorý stojí za slabšími. Ale len za "svojimi" slabšími. Neváha použiť násilie, a to miestami dosť ultimátne. Stará škola. A aká bude daľšia generácia ? Čo Michaelovi malí "obyčajní Američania" ? podarí sa Kay prežiť, ako správnej talianskej manželke ? kde je miera lásky a svedomia ? Veľmi sa mi páčila i postava Sonnyho. A bavil ma príbeh Johnyho Fontana.
Film som nevidela..ale knihu možem vrelo odporúčať.
Toto je Kmotr! Ve své době úkaz, i po tolika letech skvělé čtení, napínavé, místy sice se slabšími pasážemi, ale naopak s velmi silnými. Stojí za přečtení, protože tato kniha byla vlaštovkou pro mnoho dalších mafiánských filmů, knih a her (kdo nemá rád první dvě české Mafie). Ale zažít... zažít bych takovou dobu nechtěl.
Kmotra jsem četl poprvé v osmé nebo deváté třídě na základce a kniha mě tehdy hodně učarovala. Po letech se mi konečně znovu dostal do rukou a musím říct, že nostalgie mi trochu zvýšila očekávání, kterých kniha nedostála. Pořád se jedná o velmi skvělý kousek, který se snaží věrně ukázat, jak sicilská mafie fungovala, ale pět hvězdiček to u mě není. Mnoho kapitol mi přišlo vyloženě nudných, což může být i tím, že jsem se za ty roky čtenářsky posunul malinko jinam.
Audio kniha.
Zdařilé filmové zpracování (scénář taktéž Mario Puzo) se mi při poslechu knihy neustále zjevovalo, nicméně i přes tento handicap knihu velmi oceňuji. Některé pasáže bych vypustil (např. celou postavu Johnnyho Fontaina), některé geniálně vyzněly ve filmové verzi (Kmotr II a souběžné osudy Vita a Michaela). Úsporný, popisný, na první pohled jednoduchý jazyk je přitom v druhém plánu velmi působivý - v detailech působí mnohdy mrazivě.
Štítky knihy
mafie zfilmováno 20. století americká literatura USA (Spojené státy americké) trestné činy gangsteři rozhlasové zpracování gangy organizovaný zločinAutorovy další knížky
1990 | Kmotr |
2004 | Poslední kmotr |
2000 | Omerta |
1989 | Blázni umírají |
2012 | Corleone |
Protože jsem Kmotra poprvé četl asi v patnácti letech, byl jsem docela zvědavý, jak moc mne po letech mafiánská rodinná sága chytne. Pravda děj jsem si pamatoval z Coppolova filmového majstrštyku a atmosféru jsem vnímal i při hraní první Mafie, takže jsem neměl být vlastně čím překvapen, ale byl jsem. Kniha je to hutná a vlastně docela pomalá, což jsem si hned po doposlouchání ověřil při konfrontaci s prvním filmovým Kmotrem, který, krom jedné retrospektivní části, která se ale objeví ve druhém díle filmové trilogie, je obrazovým doslovným přepisem Puzova textu a ve svých třech hodinách trvání přece jen všechny události zhušťuje. Stručně řečeno, ač se v knize i filmu zabíjí víceméně stejně, máte pocit, že ve filmu je oněch zabití víc. Není, jen kniha pozvolna pluje a vypráví detaily, na které film nemá čas. Přesto platí, že skvělá kniha nalezla svou excelentní filmovou podobu. Mé druhé čtenářské setkání s Kmotrem ovšem bylo zážitkem posluchačským, neboť jsem zvolil formu audioknihy, kterou naprosto mistrovsky, famózně, načetl, zahrál a prožil Oldřich Kaiser. V jeho podání je Puzův mafiánský román podáván s přidanou hodnotou, o kterou byste se neměli nechat ochudit.