Konzultant
Cormac McCarthy
Nedlouho před svou svatbou se Konzultant, uznávaný právník, rozhodne vstoupit do riskantní oblasti obchodu s drogami na drsné texasko-mexické hranici – a doufá, že následkům tohoto rozhodnutí dokáže uniknout. Je pevně přesvědčen, že až mnohamilionový obchod s kokainem proběhne, vše se vrátí do starých kolejí a on se zase navrátí ke svému starému životu po boku milované snoubenky. Namísto toho se však ocitne uprostřed brutální a smrtelně nebezpečné hry, která může zničit všechno, co má rád, a všechny, jež kdy miloval. Cormac McCarthy se i ve svém posledním díle předvádí ve vrcholné formě, i když Konzultant není román, nýbrž „jen“ scénář k filmu, který letos natočil hvězdný režisér Ridley Scott s neméně hvězdnými obsazením: v hlavních rolích se tu objeví Brad Pitt, Michael Fassbender, Penélope Cruz, Cameron Diaz a Javier Bardem. Českou premiéru má film 28. listopadu.... celý text
Přidat komentář
Film se mě moc líbil, když nebyla kniha zkusil jsem scénář a nelituji. Malinko se odlišuje od filmu a byl překvapivě (pro mne) podrobný.
Je to taková, co do témat, variace na 'Tahle země není pro starý' (původně taky napsáno jako filmový scénář), ale postrádající jak v aspektu thrilleru, tak v hlubším filozofování a konverzačkách; i když i tady jsou slušně vypointované. Asi nic, co by urazilo, ale všechno je to stejně a lépe zpracováno, ať už byste hledali ve filmech, TV shows, nebo literatuře... takže mi víceméně přišlo, že tohle se svezlo hlavně na tom, jak se po McCarthyho skoku do mainstreamového výsluní najednou objevil / rozhodl / zkrátka napsal scénář, což ale jaksi dovádí jeho "precizní a pomalý, prozaický styl" k jisté filmové uspěchanosti, střihovitosti. Jde vidět, že to pro McCarthyho není úplně něco, čemu by nerozuměl, v čem by plaval, protože jeho příběhy definitivně nepostrádají jistou filmovou dynamiku, ale taky si myslím, že 'Konzultant' je něco, co mu zkrátka nesedí, formálně, v čem úplně neexceluje a tudíž jeho silné stránky až tolik nevyniknou a zapadávají v řidším, méně konzistentním textu.
Po nadšení z konverzačky Vlak Sunset Limited jsem si od dalšího McCarthyho scénáře sliboval hodně. Jenže film není divadlo a to, co lze uhrát s málem na jevišti, zdaleka nemusí stačit na stříbrné plátno. O to spíš, jde-li o drsnou gangsterku z prostředí texasko-mexické hranice.
Nejde o to, že by Konzultant byl nudný, na to se tu toho děje příliš mnoho, navíc rozmluvy jsou živé, chytré a děsivé zároveň. Chybí však lepší vhled jak do zápletky, tak do nitra hrdinů, a nepřečtete-li si anotaci na přebalu knihy, dost hrozí, že se v ději vůbec nebudete orientovat. Z textu samotného to základní totiž nevyplývá, lépe řečeno, chybí zevrubnější shrnutí toho, o co komu vlastně jde. Brzy tak člověk dojde k bodu, kdy se už přestane v chaosu postav i motivací orientovat a začne se soustředit jen na to, co autor umí nejvíce - dialogy. Brutální finále pak sice ohromilo svou syrovostí, ovšem nešťastně utíná drama přesně v okamžiku, kdy jsem naopak očekával hrdinou intervenci. A tu já fakt potřeboval.
Chtěla jsem se navnadit na mé poprvé s McCarthym (mám v hledáčku Suttree).
Jak vidíte, moc to nedopadlo.
Každopádně nad McCarthym hůl nelámu, to že někdo napíše blbý scénář, neznamená, že napsal i blbou knihu.
Doufám, že všechny dialogy měly být hrány ironicky, to by mohlo trochu zjemnit jejich demenci.
Těžko však posuzovat, jak měly být dialogy řečeny, postavy většinou jen sedí a bez nějakých vážnějších indicií si povídají.
Sice nevíte, kdo co jak myslí, ale co rozhodně víte, je například: kdo se jakou rukou poškrábal za uchem, jakou nohou vykročil z auta atd. Ano, čekají vás přebytečné popisy scén v délce jedné strany a klidně i více.
Buďme shovívaví a řekněme si - třeba nevěděl, že to budou číst běžní lidé, třeba si myslel, že pro film bude dělat scénu, kostýmy i režii.
I po té si však musíme přiznat, že z takového scénáře jen těžko vyjde něco dobrého.
Čeká vás tak typická zápletka, až je z toho jednomu trapně.
A pokud by vám z toho trapně nebylo, nebojte, je to pojištěno i sexistickými vtípky.
Abych nezapomněla – hned v úvodu čeká
nejtrapnější sexuální scéna v historii lidstva (viděla jsem chuť melounů a stejně to říkám).
Čekala jsem, o čem to vlastně bude, až konečně přestanou ty dlouhé a zbytečné rozhovory, ale brzy mi autor začal odhalovat řešení celé zápletky, o které jsem myslela, že tam je jen proto, abychom se dostali k něčemu důležitému, k hlavnímu tématu knihy. Bohužel jsem byla vyvedena z omylu.
Adam z Memento Mori jednou říkal, že žijeme v Garbage Age of Cinema.
Je to pravda.
A to, že se dostane takový film do kin a ještě k tomu v hvězdném obsazení, to jen potvrzuje.
Film se mi příliš nelíbil, kniha ano. Ve filmu se na mě McCarthyho dialogy valily takovou rychlostí, že jsem je nestačil vnímat, v knize jsem se do nich krásně začetl, vychutnával jsem si je, vracel se k niim... A bylo to zkrátka lepší. Perfektní ale bohužel ne. I když chybělo málo.
Beru to jako scénář, ne literární dílo.
Mexicko americké drogové téma, reálný svět kartelů a pravá tvář boje o moc v tomto oboru.
Autor má asi nějaký vztah k tomuto tématu.
Kvalitní příběh, který mě zaujal hlavně kvůli filmu.
Přečteno až po vidění filmu a konečně pochopeno, kde nastala chyba. Ve filmu pár věcí totiž chybí a scény, které měly vyčnívat jsou zapadlé, né-li zkratkovité. Takhle to konečně dává všechno smysl (ne že by ho film nedával, ale hodně si člověk musel domyslet) a nutno podotknout, že McCarthy je mistr filozofických dialogů. Jeho břitké hlášky sklouzávající k úvahám o životě je radost číst. Přesto tentokrát nejde tolik do hloubky a spíš křiví žánrová pravidla a moderně-dekadentní příběh a charaktery konfrontuje s až prastarou bezohledností a násilím.
Jelikož jde o scénář, tak zde chybí Mccarthyovské sáhodlouhé barvité popisy, což dělá knihu rychlejší a lépe stravitelnou. Ale to je asi jedinné, co zde chybí z Mccartyho. Velmi příjemně mě překvapil humor, který tak často u Mccartyho vidět nebývá. Akční napínavé, trochu zamotané, parádní filmová kompozice vyprávění. McCarthy je spisovatel, který nezklame.
Na první čtení mě to moc nechytlo, ale teprve nedávno jsem viděl film, který mi přijde poměrně zdařilý (až na obsazení Cameron Diaz). Scénář ale nakonec hodnotím kladně. Jen je tam možná až moc té dusné erotiky a trochu to shazuje ta ajťácká vsuvka v závěru, ta mi přišla vzhledem k ději tak nějak zbytečná. A jasně, gangsteři Vám asi takovouhle filosofickou disputaci nedopřejí, ale v tom je právě kouzlo Cormaca, že z thrillerové a akční podíváné dokáže udělat svým způsobem filosofickou disputaci o morálce, o temnotě v nás, a o osudových rozhodnutích, které byly učiněny takříkajíc náhodně, na kterou ale (jak říká jedna z postav) kartely nevěří, byť o ní slyšely. Doporučuji.
Tohle mě moc nevzalo. Naštěstí je to jen krátká jednohubka, tak do vlaku. Na začátku sex a plno drsnejch řečiček, takže se ani nedivím, že z toho natočili film.
Nejlepší rozhovory jsou s Reinerem.
Autorovy další knížky
2008 | Cesta |
2007 | Tahle země není pro starý |
2009 | Krvavý poledník aneb Večerní červánky na západě |
2009 | Dítě boží |
1995 | Všichni krásní koně |
Nevím jestli jsem to nevzal za špatný konec, nebo lépe řečeno nedotáhl do konce, když se snažím hodnotit scénář, ale na film jsem se nepodíval. Přeci jen cílový čtenář autora píšícího scénář je filmař, nebo někdo kdo má zkušenosti s tím scénář zpracovat do filmové podoby a tady se obávám, že já nejsem ten "pravý". Prostě mi tomu něco chybělo, možná si jen ten scénář nedokážu správně filmově znázornit. Nezbyde než se pokusit to napravit tím, že film zkouknu. Prozatím tedy přidám jen doporučení, spojit čtení McCarthyho scénáře s koukáním na film, a neriskovat pocit neúplnosti, který z jen samotného čtení může vzniknout.