Liečba duchom
Stefan Zweig
Zweigova kniha predstavuje troch priekopníkov psychologických liečebných metód, ktoré z dnešného pohľadu vyzerajú častokrát bizarne. Prvé dve kapitoly venuje dvom dosť excentrickým osobnostiam. Švajčiarsky lekár Franz Anton Mesmer, označovaný ako praotec hypnózy a psychoterapie, sa pokusmi s magnetickými kameňmi a neskôr použitím sugescie pokúšal aktivovať v pacientovi samoliečebné sily. Americká náboženská vodkyňa Mary Bakerová-Eddyová verila, že má kľúč k vyliečeniu všetkých chorôb - tie podľa nej mali pôvod v ľudskej mysli a preto sa dajú liečiť vierou a odmietnutím choroby na úrovni vedomia. Až Sigmund Freud pomocou analýzy pacientovej duše odhalil nevedomie ako možnú podstatu choroby. Stefan Zweig nebol mesmeristom, ani kresťanským scientistom a za všeliek nepovažoval ani Freudovu psychoanalýzu. V dejinách ľudskej kultúry ho zaujímajú najmä tie tvorivé okamihy a kľúčové momenty, ktoré prinášajú nové poznatky a menia dovtedajší obraz sveta.... celý text
Literatura naučná Biografie a memoáry Zdravotnictví
Vydáno: 2021 , PremediaOriginální název:
Die Heilung durch den Geist, 1931
více info...
Přidat komentář
Zweigovy životopisy jsou z jiné doby - nebojí se patosu, velkých myšlenek a pohledu napříč dějinami lidstva. Přitom jsou živé a ke svým postavám laskavé, i když někdy kritické. Dodnes se parádně čtou, nenudí a jejich protagonisty si zapamatujete navždycky.
Zweiga zbožňuji, ale tato kniha mi připadá slabá. Kdybych měl hodnotit jednotlivé části:
Mesmer tři hvězdy, Bakerová čtyři hvězdy, Freud dvě hvězdy.
Doba osvícenství a průmyslové a technologické revoluce byla prostě úžasná. Těch různých objevů! Těch nových informací! Těch expedicí a cest za hranice dříve poznaného a poznatelného! Bylo jen logické, že lidé, okouzleni svým vlastním rozletem, podlehli pocitu, že náš rozum bude brzy schopen obsáhnout veškeré lidské vědění. A duchovno a jiná přesažnost? Jen pozůstatek dřívější doby temna, postupně odsouzena k nevyhnutelnému zapomenutí.
Není divu, že autor jako Stefan Zweig, který tak dobře viděl do temných a složitých hloubek lidského nitra, pozvedl svůj hlas proti příliš technické a vědecké době a rozhodl se vykreslit portréty tří historických osobností, které tak či onak vnášeli do světa povědomí o tom, jak neprobádané (a neprobádatelné?) území je naše duše.
Zweig je skvělý stylista, takže jeho portréty jsou brilantní a vybroušená drobná díla – nic jiného bych ani neočekával. Můj prožitek z četby ale narušovala nezdravá zaujatost, kterou jsem ze čtení vnímal. Jasně, o Mesmerovi ani o Baker-Eddyové jsem do minulého týdne nevěděl, že existují, neznám jejich životopisy a nedokážu přinést důkaz o tom, že mistr Zweig překrucuje skutečnost. Některých věcí jsem si ale nemohl nevšimnout. Třeba, že když paní Baker-Eddyová (záporná postava) pilně pracuje na dosažení svých cílů, je to nazváno umanutým fanatismem. No, a to samé u Freuda (kterého Stefan Zweig obdivuje) je nazváno velkorysým projevem síly jeho vůle. Když Baker-Eddyová pracuje sama, vidí ji Zweig jako nesnášenlivou a nedůvěřivou, když pracuje sám Freud, dokazuje to „přemíru duchovní síly a jeho až bytostné zdraví“. Já vím, jsou to možná maličkosti a možná bych si toho vůbec nevšiml, kdyby nešlo zrovna o Zweiga, tedy autora, který mě dokázal, zejména ve svých románech, tolik nadchnout právě tím, jak věrohodní ve své mnohovrstevnosti jsou jeho hrdinové. Ale takhle... No, tohle mě prostě nebaví, pane Zweigu, nebaví, nebaví, nebaví!
Achjo.
Životopisné dílo tří osob, které ovlivnili lidstvo ve své době ( Freud i později ). Jedná se o Franze Antona Mesmera, který objevil něco jako léčení magnetem, dále Mary Baker-Eddy, která "zfanatizovala" polovinu Ameriky svou "křesťanskou vědou" (Christian science ), léčení duchem.... a konečně o Zikmundu Freudovi, který nám předal poselství o tom, jak důležité je je zkoumat nejen nemoci fyzické, ale také duši jednotlivce.
Můj výtisk ovšem vyšel 1981 a vydalo jej nakladatelství Odeon
Bravurní profil Franze Antona Mesmera, Mary Bakerové Eddyové a Sigmunda Freuda. Mesmer a Freud mi jsou osoby známé, o Bakerové jsem nic nevěděl a při čtení jejího portrétu člověka zamrazí - nechutné manipulace a nechutní manipulátoři tu byli napříč liskými dějinami.
Zweigovo "Léčení duchem" jsem si koupila v roce 1981. Ještě mám v knize paragon. Stála mě neuvěřitelných 25 Kčs. Byla jsem nadšená tehdy a jsem nadšená i dnes, kdy jsem se po tolika letech ke knize vrátila. Zweig čtivě a lidsky popisuje profesní kariéru a osobní život tří zajímavých osobností. Mně se nejvíce líbila hned první část, která je věnována Franzi Adolfovi Mesmerovi. Významný lékař, který se narodil v době, která ho "neuměla" přijmout. Zakladatel mesmerismu, který nahradil permanentní magnet svými dlaněmi a dal tak "vzniknout" živočišnému magnetismu. Druhá část knihy je věnována Mary Bakerové-Eddyové, zakladatelce Christian Science, která dokázala zfanatizovat davy a poslední část je věnována Sigmundovi Freudovi. Určitě stojí za to si přečíst.
Opět geniální Zweig, avšak zde u toho typu knih mi již vše trošku pokulhávalo. Ostatní díla jsou krapet lepší. Ze zde uvedených životopisů mě nejvíce bavil prostřední o Bakerové. Napsáno opět více než skvěle, výborné čtení pro lékaře a psychology. Životopisný příběh a popis těžší a hutnější než např. od Irvinga. Je třeba být odpočinout a žádnou lehkou zábavu nečekejte. Zvláště u Freuda.. 8,5/10
Gard to vylíčila a zhodnotila dost jasně.
Snad jedna citace: " ... táže se Freud, ten nevyléčitelný rozrušitel všech iluzí - přesně stejně jako Jean Jacques Rousseau před více než sto padesáti lety - : proč se lidstvo nestalo přes tuto podobnost s bohy šťastnější a veselejší? Proč se naše nejhlubší já necítí být všemi těmi triumfy společenské civilizace obohaceno, osvobozeno a spaseno? A sám odpovídá se svou nemilosrdnou a důraznou nelítostností: protože jsme toto vlastnické obohacení kulturou nedostali prostě darem, ale zároveň jsme za ně museli zaplatit obrovským omezením naší pudové volnosti. Rubem všeho přírůstku kultury druhu je ztráta štěstí jedince. Proti zisku společenské civilizace lidstva stojí ztráta svobody, úbytek citové intenzity každé jednotlivé duše. ..... k psychoanalýze by patřila psychosyntéza."
Na poslední část knihy věnovanou Sigmundu Freudovi jsem se těšila nejvíc. Ne snad, že bych o jeho práci věděla něco více, ale jeho jméno je mi známé, ostatně asi jako každému. A musím říct, že jsem nebyla zklamaná i když tato část byla z celé knihy nejtěžší na čtení i porozumění. Alespoň pro mne. Je to částečně i tím, jak ostatně zmiňuje i pan Zweig, že zatímco Freudova práce věnovaná psychoanalýze jedinců je naprosto srozumitelná, jasná a názorná, v psychoanalýze doby se jedná přece jenom z větší části o spekulaci a proto se při pokusu o její pochopení laikem není o co opřít.
,,Mladý neurolog se vydal po stopě jednoho z neurologických problémů, totiž vysvětlení hysterie. To jej zavedlo do jeho hloubky rychleji , než předpokládal. Tam však na dně studny už probleskuje nový problém: nevědomí. Zvedne jej a hle: ukáže se, že je to zázračné, magické zrcadlo. Ať dopadne jeho světlo na kterýkoliv duchovní předmět, prosvítí jej v novém smyslu. A tak Freud vyzbrojen silou argumentů, která nemá sobě rovna, veden tajuplným vnitřním posláním, postupuje od jednoho vnitřního poznatku k druhému, pokaždé stoupá vždy k dalšímu a vyššímu stupni rozhledu - se slovy Leonardovými - jedna část se rodí postupně z druhé a každý z těchto okruhů stoupajících ve spirále nenásilně zapadá do jednotného obrazu duševního světa."
Dočetla jsem další část knihy věnovanou Mary Bakerové - Eddyové, zakladatelce Christian Science tedy Křesťanské vědy. Přestože bych nazvala Christian Science spíše sektou než samostatnou léčebnou metodou, nedá se jí upřít, že tisíce lidí skutečně vyléčila. Důvodem však není ona "neslučitelnost Boha s nemocí" jak tvrdí Mary Bakerová, ale opět jev, který objevil (či spíše znovuobjevil a popsal) již Mesmer a na jehož základě je tato snad metoda, snad víra vystavěna. A to sice ono známé víra tvá tě uzdraví. Ať je to jak chce, někdy to skutečně platí.
Tak jako lze Mesmerismus krátce shrnout slovy "Věřte a chtějte" podobně se dá shrnout Křesťanská věda slovy "Kristus a dolar".
Po přečtení pár stránek o Mary Bakerové - Eddyové mne napadala slova jako hysterka, fanatismus, hypochondrie. Ovšem pan Zweig nedovolí svému čtenáři takovýto zjednodušený, černobílý a předsudků plný názor. Přinutí čtenáře přemýšlet o životě svých postav a vidět věci jinak. A proto musím říct, že ačkoliv Mary Bakerová byla hysterkou a hypochondrem a fanatikem, zcela bez pochyb byla také výjimečnou a rozporuplnou ženou.
Nejlépe to opět vystihl pan Zweig.
,,Neboť kouzlo její složité duše leží právě a jedině v promíšení jejího protichůdného založení, v nenapodobitelném propletenci duchovní naivity s praktickým smyslem pro peníze, v jedinečném sepětí hysterie a vypočítavosti."
,,Tak jako uhlí a ledek, dvě zcela odlišné látky smíšené ve správném poměru vytvoří střelný prach a vyvinou ohromnou výbušnou sílu, tak vzniká v této jedinečné směsi mystického a obchodnického, hysterického a psychologického nadání, nesmírný koncentrát a možná, že Amerika navzdory Fordovi a Lincolnovi, navzdory Washingtonovi a Edisonovi, nevytvořila žádný jiný duchovní typ, který by s takovou zřejmostí vyjádřil dvojkolejnost amerického idealismu a americké zdatnosti ve světovém měřítku jako M.Bakerová - Eddyová."
,,Uvážíme - li to důkladně, - člověk nemá před fakty zavírat oči -, nebyl náboženský nástroj sugesce vytvořený M. Bakerovou - Eddyovou přes své typické nedostatky až po dnes překonán co do rozsahu působnosti žádnou jinou naukou víry, to plně prokazuje nepopiratelnou úroveň její instinktivní psychologie."
Zatím jsem přečetla první část knihy Léčení duchem věnovanou F.A.Mesmerovi a jsem opět nadšená. Stejně jako zámořské plavby v Magellanovi, podobně i dějiny psychoanalýzy jimž je věnována tato kniha,mne nikdy zvlášť nezajímaly. Znovu mě však pan Zweig dokázal nadchnout svým neokázalým, srozumitelným a hluboce lidským přístupem, stejně jako zajímavě zvolenými postavami.
Franz Anton Mesmer, německý lékař, který zcela náhodou či spíše omylem objevil způsob léčby pomocí sugesce. Zpočátku přikládal léčebné účinky tehdy oblíbenému magnetu, který přikládal k tělu nemocných. Odtud pochází nesprávný název jeho léčebné metody - animální magnetizmus. Brzy však objevil, že stejných výsledků lze dosáhnou i bez magnetu, kdy působí pouze charizma léčitele a důvěra pacienta. Později byl nazván tento léčebný postup po něm "Mesmerismus" a přestože Mesmer nedokázal svůj objev dovést až do konce, stal se jedním ze zakladatelů moderní psychoanalýzy.
,,Tragédie ducha vzniká všude tam, kde vynález je geniálnější než jeho objevitel, kde umělec nebo badatel nepochopí sám svou myšlenku a musí ji odevzdat světu nedohotovenou. To je případ Mesmera."
,,Dějiny oslavují jen dovršitele, ne toho, kdo stojí na počátku, jedině vítěze oblévají září, předbojovníky však uvrhnou v temnotu: to byl osud Mesmera, prvního z nových psychologů, který na sebe vzal nevděčný úkol,věčný úděl toho, jenž přišel příliš brzy. Neboť stále znovu se naplňuje nejstarší, barbarský zákon lidstva, kdysi platný v krvi a dnes ještě v duchu, onen neúprosný příkaz, který za všech dob požadoval, aby prvorozenci byli obětováni."
Autorovy další knížky
2006 | Netrpělivost srdce |
1979 | Amok |
1999 | Svět včerejška |
1966 | Marie Stuartovna |
1993 | Marie Antoinetta |
Příběh Mary Bakerové byl jedinečný.