Magie: Koruna králů
Steve Jackson
Fighting fantasy. Magie série
< 4. díl
Na konci své dlouhé výpravy čelíš nepoznaným nástrahám Mampangské pevnosti. Uvnitř této bašty se skrývá Koruna králů – prapůvodní důvod tvé cesty. Ale pozor! Pokud se ti nepodařilo eliminovat sedm mystických Hadů, tvůj příchod je již očekáván… Dvě kostky, tužka a guma je vše, co k tomuto dobrodružství potřebuješ. Ty sám budeš rozhodovat, kterou cestu si vybrat, jaké nebezpečí riskovat a s kterými příšerami se dát do boje. Společně se všemi kouzly, která budeš potřebovat, je Korunu králů možné hrát jako samostatné dobrodružství plné kouzel ze závěrečné Knihy kouzel, nebo jako završení celé série Magie.... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 1997 , PerseusOriginální název:
The Crown of Kings, 1985
více info...
Přidat komentář
Čtvrtý z dílů za mě velmi vydařené dobrodružné magické tetralogie. I jiné gamebooky ze série Fighting fantasy obsahují kouzelné schopnosti hlavního hrdiny (např. Citadela chaosu, V bažinách škorpionů), tady je systém kouzlení však nejpropracovanější. Sází se na poctivost hráče, který si knihu kouzel (která jich obsahuje poměrně dost) prostuduje před výpravou a během dobrodružství už se do ní nesmí podívat.
Autor dává na výběr hrát za bojovníka (bez kouzlení) nebo za čaroděje, ale ruku na srdce - kdo by nechtěl umět čarovat v seriálu gamebooků, které jsou přímo prosyceny magií? V mnoha ošemetných situacích je na výběr z 5 kouzel, z nichž hráč vybírá to, co si myslí, že je v dané situaci nejvhodnější.
Poslední díl nás provází Mampangskou pevností, kterou musí hrdina projít, porazit hlavního zaporáka arcimága a získat zpět Korunu králů. I když jsem měl vysoké výchozí hodnoty, v předchozích dílech získané magické artefakty a informace usnadňující rozhodování, stejně nebyl průchod tak snadný, jak jsem si myslel. Často jsem "dojel" na špatné rozhodnutí či nečekané pasti.
Obtížnost hry se mi tedy zdá zase o něco vyšší, než předchozí díly Magie (pro představu: na 1. díl jsem potřeboval 3 pokusy, na 2. díl 4 pokusy, na 3. díl 6 pokusů a na 4. díl 14 pokusů). Hru jsem si raději na určitých uzlových bodech "sejvnul", protože to pak omrzí podesáté začínat úplně od znovu.
Prostředí, situace i postavy jsou i zde zajímavé až originální, hrdina sbírá užitečné předměty a hlavně informace. Více než v předchozích dílech tu autor geniálně pracuje se systémem skrytých odkazů, kterých je tu požehnaně (kdo neví o co jde: někde získáte informaci o tom, že když v budoucnu např. potkáte osobu X, tak odečtete 50 od odkazu, kde zrovna budete a získáte tak nový odkaz apod.).
Gamebook lze hrát i samostatně, nicméně silně doporučuji hrát v rámci série až po 1.-3. dílu Magie. Skvělá je provázanost s ostatními díly - zde se dají využít nejen získané magické artefakty, ale také informace od mystických Hadů usnadňující rozhodování.
Je to povinná literatura hráčů gamebooků, zejm. milovníků kouzel. Lze doporučit i začátečníkům, včetně mladších čtenářů.
Plusy: Kouzla, pěkné ilustrace, kouzla, důmyslně propracovaný systém skrytých odkazů, kouzla, alternativní kostka, kouzla, provázanost s ostatními díly, kouzla, úctyhodných 800 odkazů a dozvíte se konečně, co umí kouzlo ZET.
Mínusy: Snad jen, že jsem měl nasbírané skoro všechny předměty ke kouzlení, ale už jsem je neměl šanci využít.
Zábavnost: 10/10
Obtížnost: 8/10
(SPOILER) Po projití Koruny Králů musím říct, že byla po Kharé asi nejlepší. Když znáte správnou cestu - není ani tolik obtížná, ale i tak Vám to veme téměř 2 hodiny, 800 odkazů o něčem svědčí. Arcimág je pěkně vych*aná svině (přestrojení, rozesetí stop po paláci), ale nakonec ho sundat není zas až takovej problém. Magii mám tedy celou úspěšně hotovou a i přes všechny super chvíle musím říct: Nevermore. Šílenej žrout času :) Jen samotná Koruna králu zchlamstne celej den...
Prvně jsem se setkala s tímto žánrem a jsem úplně unášená. O této sérii jsem se dozvěděla od přítele, který mi jí půjčil, a rozhodně chci si přečíst další knížky od tohoto autora. Hrozně mě to baví. Připomnělo mi to hru Dračák, kterou jsme v dětství rádi hráli, když jsme byli na táboře.
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1996 | Pekelný dům |
1998 | Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou |
1999 | Strašlivý netvor |
1997 | Magie: Koruna králů |
Závěrečný díl MAGIE už při letmém pohledu šokuje svojí tloušťkou, čítající ohromných 800 odkazů! Jde o zřejmě největší gamebook jaký byl kdy napsán a jeho rozklíčování i zdárné dohrání může zabrat celé týdny. Obtížnost výrazně ovlivní vaše pečlivost při dosavadním putování, tedy jestliže máte dostatek surovin pro kouzla, zda máte silné posilující artefakty, zda jste z mystických hadů vytahali informace a především zda se vám je podařilo všechny zabít. Koruna může být žhavé peklo, pokud jste v minulých knihách nedávali pozor a nejste dostatečně připraveni. Nicméně Koruna králů může být i něco málo snesitelnější peklo, pakliže jste byli naopak maximálně pečliví.
Úvodní pasáž při cestě Xamenskými horami je ještě snadná. Skoro jako pokračování minulé knihy. Ale jakmile vstoupíte do pevnosti Mampangu, začíná ten správný odkazový kokteil, který dokáže namíchat jen Jackson. Indicie, odkazy, nápovědy ale i smrtící pasti, nepříjemná setkání a dokonce i dějové zvraty, které dokážou šikovně propojit předešlé knihy. Zdánlivě zbytečné předměty získané v minulých knihách najednou začnou mít své využití, stejně jako na první pohled nesmyslné informace od hadů vám nyní mohou zachránit život. Finále je koncertem Jacksonovy vychytralosti (a kouzla ZET), kdy pan spisovatel mimořádně zákeřnými způsoby využije toho, že je MAGIE čtyřdílným dobrodružstvím. Zkrátka velké vyvrcholení epické ságy, tak jak má být.
Na kompletní MAGII je úžasné, že každá kniha sice dokáže fungovat jako samostatné dobrodružství, nicméně teprve v případě, že ji hrajete jako jeden obří čtyřdílný příběh, dostane to putování úplně nový rozměr. A když pak přijde konec, zažijete nejen fajnový pocit z překonání velkého kniho-herního dobrodružství ale dost možná přijde i palčivá otázka... zda ještě někdy gamebook nabídne něco podobného, zda v sérii Fighting Fantasy ještě má smysl pokračovat. Ale já myslím, že to smysl má. Je ještě tolik příběhů, tolik nových nápadů a tolik prostředí kam nás FF knihy zavedou. Tolik nových spisovatelů, kteří se pokusí si nás získat i tolik krásných ilustrací. A i když to už nikdy nebude tak velkolepé jako MAGIE, rozhodně má smysl jít, číst a házet kostkou dál.
Hodnocení příběhu - 90%
Obtížnost - 8/10
Délka - 800 odkazů